Designede turiststeder: Hva får dem til å virke?

Bidragets oversatte titel: Designede turiststeder: Hvad får dem til at virke?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Turister besøger steder, og det er dette kapitels ide at netop det oplevelsesorienterede besøg rummer et perspektiv, som kan tilføre vores teoretiske og praktiske omgang med steder nye perspektiver. I en verden, som betegnes som globaliseret og forbundet, er det blevet tydeligere, at den besøgendes perspektiv på steder er vigtigt og også har noget at bidrage med. Det er et perspektiv, som gør det mere eksplicit, om et sted virker i betydningen at give gode oplevelser. Kapitlet vil i den forbindelse særligt udforske, hvordan oplevelser af sted virker gennem et samspil mellem det fraværende og det nærværende. Den besøgendes perspektiv og interessen for nærvær-fravær indebærer, at kapitlet særligt ser kritisk på, hvordan turiststeder er designede. At lære af steder, der på en eller anden måde ikke virker, rummer et potentiale for både teoretisk og praktisk at arbejde videre med design af bedre steder.

Kapitlet starter med en kort diskussion af de samfundsforandringer, som har sat steder og design af steder, der virker, på dagsordenen. Fokus er på, hvordan alle steder i en vis forstand er blevet turiststeder, og hvorfor steder er så vigtige for mennesker. Dernæst gennemføres en teoretisk diskussion og udvikling af stedsbegrebet, som især er inspireret af Aktør-Netværk Teori (ANT) med fokus på, hvordan verden – og steder – udfoldes og virker gennem flere realiteter og kombinationer af fravær og nærvær. Hvor ANT nu er ganske udbredt, er der ikke mange, som har søgt at udfolde den i forhold til stedsbegrebet. Teoridiskussionen søges dernæst udviklet gennem en diskussion af oplevelsen af to designede turistattraktioner i Nord-Norge, som på forskellig vis ikke virker. Dette leder afsluttende til en diskussion af, hvordan den foreslåede tilgang kan bidrage til design af bedre turiststeder
Bidragets oversatte titelDesignede turiststeder: Hvad får dem til at virke?
OriginalsprogNorsk
TitelMed sans for sted : Nyere teorier
RedaktørerMarit Aure, Jørn Cruickshank, Britt Dahle, Nina Gunnerud Berg
Udgivelses stedBergen
ForlagFagbokforlaget
Publikationsdato2015
Sider65-81
Kapitel4
ISBN (Trykt)9788245017779
StatusUdgivet - 2015

Aktiviteter

  • 1 Deltagelse i workshop, seminar og kursus

Workshop i forbindelse med bogen: ST

Jørgen Ole Bærenholdt (Deltager)

27 okt. 201428 okt. 2014

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedDeltagelse i workshop, seminar og kursus

Citer dette

Bærenholdt, J. O. (2015). Designede turiststeder: Hva får dem til å virke? I M. Aure, J. Cruickshank, B. Dahle, & N. G. Berg (red.), Med sans for sted: Nyere teorier (s. 65-81). Fagbokforlaget.