Designede turiststeder

Hva får dem til å virke?

Bidragets oversatte titel: Designede turiststeder: Hvad får dem til at virke?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Turister besøger steder, og det er dette kapitels ide at netop det oplevelsesorienterede besøg rummer et perspektiv, som kan tilføre vores teoretiske og praktiske omgang med steder nye perspektiver. I en verden, som betegnes som globaliseret og forbundet, er det blevet tydeligere, at den besøgendes perspektiv på steder er vigtigt og også har noget at bidrage med. Det er et perspektiv, som gør det mere eksplicit, om et sted virker i betydningen at give gode oplevelser. Kapitlet vil i den forbindelse særligt udforske, hvordan oplevelser af sted virker gennem et samspil mellem det fraværende og det nærværende. Den besøgendes perspektiv og interessen for nærvær-fravær indebærer, at kapitlet særligt ser kritisk på, hvordan turiststeder er designede. At lære af steder, der på en eller anden måde ikke virker, rummer et potentiale for både teoretisk og praktisk at arbejde videre med design af bedre steder.

Kapitlet starter med en kort diskussion af de samfundsforandringer, som har sat steder og design af steder, der virker, på dagsordenen. Fokus er på, hvordan alle steder i en vis forstand er blevet turiststeder, og hvorfor steder er så vigtige for mennesker. Dernæst gennemføres en teoretisk diskussion og udvikling af stedsbegrebet, som især er inspireret af Aktør-Netværk Teori (ANT) med fokus på, hvordan verden – og steder – udfoldes og virker gennem flere realiteter og kombinationer af fravær og nærvær. Hvor ANT nu er ganske udbredt, er der ikke mange, som har søgt at udfolde den i forhold til stedsbegrebet. Teoridiskussionen søges dernæst udviklet gennem en diskussion af oplevelsen af to designede turistattraktioner i Nord-Norge, som på forskellig vis ikke virker. Dette leder afsluttende til en diskussion af, hvordan den foreslåede tilgang kan bidrage til design af bedre turiststeder
OriginalsprogNorsk
TitelMed sans for sted : Nyere teorier
RedaktørerMarit Aure, Jørn Cruickshank, Britt Dahle, Nina Gunnerud Berg
Udgivelses stedBergen
ForlagFagbokforlaget
Publikationsdato2015
Sider65-81
Kapitel4
ISBN (Trykt)9788245017779
StatusUdgivet - 2015

Citer dette

Bærenholdt, J. O. (2015). Designede turiststeder: Hva får dem til å virke? I M. Aure, J. Cruickshank, B. Dahle, & N. G. Berg (red.), Med sans for sted: Nyere teorier (s. 65-81). Bergen: Fagbokforlaget.
Bærenholdt, Jørgen Ole. / Designede turiststeder : Hva får dem til å virke?. Med sans for sted: Nyere teorier. red. / Marit Aure ; Jørn Cruickshank ; Britt Dahle ; Nina Gunnerud Berg. Bergen : Fagbokforlaget, 2015. s. 65-81
@inbook{8934b1df36054b68bc6cb284f90382ac,
title = "Designede turiststeder: Hva f{\aa}r dem til {\aa} virke?",
abstract = "Turister bes{\o}ger steder, og det er dette kapitels ide at netop det oplevelsesorienterede bes{\o}g rummer et perspektiv, som kan tilf{\o}re vores teoretiske og praktiske omgang med steder nye perspektiver. I en verden, som betegnes som globaliseret og forbundet, er det blevet tydeligere, at den bes{\o}gendes perspektiv p{\aa} steder er vigtigt og ogs{\aa} har noget at bidrage med. Det er et perspektiv, som g{\o}r det mere eksplicit, om et sted virker i betydningen at give gode oplevelser. Kapitlet vil i den forbindelse s{\ae}rligt udforske, hvordan oplevelser af sted virker gennem et samspil mellem det frav{\ae}rende og det n{\ae}rv{\ae}rende. Den bes{\o}gendes perspektiv og interessen for n{\ae}rv{\ae}r-frav{\ae}r indeb{\ae}rer, at kapitlet s{\ae}rligt ser kritisk p{\aa}, hvordan turiststeder er designede. At l{\ae}re af steder, der p{\aa} en eller anden m{\aa}de ikke virker, rummer et potentiale for b{\aa}de teoretisk og praktisk at arbejde videre med design af bedre steder.Kapitlet starter med en kort diskussion af de samfundsforandringer, som har sat steder og design af steder, der virker, p{\aa} dagsordenen. Fokus er p{\aa}, hvordan alle steder i en vis forstand er blevet turiststeder, og hvorfor steder er s{\aa} vigtige for mennesker. Dern{\ae}st gennemf{\o}res en teoretisk diskussion og udvikling af stedsbegrebet, som is{\ae}r er inspireret af Akt{\o}r-Netv{\ae}rk Teori (ANT) med fokus p{\aa}, hvordan verden – og steder – udfoldes og virker gennem flere realiteter og kombinationer af frav{\ae}r og n{\ae}rv{\ae}r. Hvor ANT nu er ganske udbredt, er der ikke mange, som har s{\o}gt at udfolde den i forhold til stedsbegrebet. Teoridiskussionen s{\o}ges dern{\ae}st udviklet gennem en diskussion af oplevelsen af to designede turistattraktioner i Nord-Norge, som p{\aa} forskellig vis ikke virker. Dette leder afsluttende til en diskussion af, hvordan den foresl{\aa}ede tilgang kan bidrage til design af bedre turiststeder",
author = "B{\ae}renholdt, {J{\o}rgen Ole}",
year = "2015",
language = "Norsk",
isbn = "9788245017779",
pages = "65--81",
editor = "Marit Aure and J{\o}rn Cruickshank and Britt Dahle and Berg, {Nina Gunnerud}",
booktitle = "Med sans for sted",
publisher = "Fagbokforlaget",

}

Bærenholdt, JO 2015, Designede turiststeder: Hva får dem til å virke? i M Aure, J Cruickshank, B Dahle & NG Berg (red), Med sans for sted: Nyere teorier. Fagbokforlaget, Bergen, s. 65-81.

Designede turiststeder : Hva får dem til å virke? / Bærenholdt, Jørgen Ole.

Med sans for sted: Nyere teorier. red. / Marit Aure; Jørn Cruickshank; Britt Dahle; Nina Gunnerud Berg. Bergen : Fagbokforlaget, 2015. s. 65-81.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Designede turiststeder

T2 - Hva får dem til å virke?

AU - Bærenholdt, Jørgen Ole

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Turister besøger steder, og det er dette kapitels ide at netop det oplevelsesorienterede besøg rummer et perspektiv, som kan tilføre vores teoretiske og praktiske omgang med steder nye perspektiver. I en verden, som betegnes som globaliseret og forbundet, er det blevet tydeligere, at den besøgendes perspektiv på steder er vigtigt og også har noget at bidrage med. Det er et perspektiv, som gør det mere eksplicit, om et sted virker i betydningen at give gode oplevelser. Kapitlet vil i den forbindelse særligt udforske, hvordan oplevelser af sted virker gennem et samspil mellem det fraværende og det nærværende. Den besøgendes perspektiv og interessen for nærvær-fravær indebærer, at kapitlet særligt ser kritisk på, hvordan turiststeder er designede. At lære af steder, der på en eller anden måde ikke virker, rummer et potentiale for både teoretisk og praktisk at arbejde videre med design af bedre steder.Kapitlet starter med en kort diskussion af de samfundsforandringer, som har sat steder og design af steder, der virker, på dagsordenen. Fokus er på, hvordan alle steder i en vis forstand er blevet turiststeder, og hvorfor steder er så vigtige for mennesker. Dernæst gennemføres en teoretisk diskussion og udvikling af stedsbegrebet, som især er inspireret af Aktør-Netværk Teori (ANT) med fokus på, hvordan verden – og steder – udfoldes og virker gennem flere realiteter og kombinationer af fravær og nærvær. Hvor ANT nu er ganske udbredt, er der ikke mange, som har søgt at udfolde den i forhold til stedsbegrebet. Teoridiskussionen søges dernæst udviklet gennem en diskussion af oplevelsen af to designede turistattraktioner i Nord-Norge, som på forskellig vis ikke virker. Dette leder afsluttende til en diskussion af, hvordan den foreslåede tilgang kan bidrage til design af bedre turiststeder

AB - Turister besøger steder, og det er dette kapitels ide at netop det oplevelsesorienterede besøg rummer et perspektiv, som kan tilføre vores teoretiske og praktiske omgang med steder nye perspektiver. I en verden, som betegnes som globaliseret og forbundet, er det blevet tydeligere, at den besøgendes perspektiv på steder er vigtigt og også har noget at bidrage med. Det er et perspektiv, som gør det mere eksplicit, om et sted virker i betydningen at give gode oplevelser. Kapitlet vil i den forbindelse særligt udforske, hvordan oplevelser af sted virker gennem et samspil mellem det fraværende og det nærværende. Den besøgendes perspektiv og interessen for nærvær-fravær indebærer, at kapitlet særligt ser kritisk på, hvordan turiststeder er designede. At lære af steder, der på en eller anden måde ikke virker, rummer et potentiale for både teoretisk og praktisk at arbejde videre med design af bedre steder.Kapitlet starter med en kort diskussion af de samfundsforandringer, som har sat steder og design af steder, der virker, på dagsordenen. Fokus er på, hvordan alle steder i en vis forstand er blevet turiststeder, og hvorfor steder er så vigtige for mennesker. Dernæst gennemføres en teoretisk diskussion og udvikling af stedsbegrebet, som især er inspireret af Aktør-Netværk Teori (ANT) med fokus på, hvordan verden – og steder – udfoldes og virker gennem flere realiteter og kombinationer af fravær og nærvær. Hvor ANT nu er ganske udbredt, er der ikke mange, som har søgt at udfolde den i forhold til stedsbegrebet. Teoridiskussionen søges dernæst udviklet gennem en diskussion af oplevelsen af to designede turistattraktioner i Nord-Norge, som på forskellig vis ikke virker. Dette leder afsluttende til en diskussion af, hvordan den foreslåede tilgang kan bidrage til design af bedre turiststeder

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788245017779

SP - 65

EP - 81

BT - Med sans for sted

A2 - Aure, Marit

A2 - Cruickshank, Jørn

A2 - Dahle, Britt

A2 - Berg, Nina Gunnerud

PB - Fagbokforlaget

CY - Bergen

ER -

Bærenholdt JO. Designede turiststeder: Hva får dem til å virke? I Aure M, Cruickshank J, Dahle B, Berg NG, red., Med sans for sted: Nyere teorier. Bergen: Fagbokforlaget. 2015. s. 65-81