Derfor skal vi bakke op om reformen!

Jesper Brandt, Valery E. Forbes, Bent Sørensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Avisartikel

Abstract

Gennem Informations spalter blev der med udgangspunkt i de høringssvar som gruppen af institutledere havde udarbejdet op til d. 28 marts, før påske sat et større frontalangreb i gang mod Poul Holms reformplaner for RUC. Bestyrelsesmedlem og professor ved Inst. II, IMFUFA, Jeppe dyre, fremførte en massiv kritik af rektor Foul Holms reformplaner, Mogens Heefelt, fællestillidsmand og lektor ved IMFUFA, tilføjer, at ’kritikken i de mange høringssvar er jo helt unison. Alle mener, at den her inddeling i institutter vil være ødelæggende for uddannelserne’. Men det mener alle ikke. Der er jo mange andre opfattelser af situationen på RUC, og at dømme efter de indlæg, der har været på e-forum og de møder, der har været mellem rektor og institutterne, ser det snarere ud til at rektors reformforslag generelt er blevet positivt modtaget blandt medarbejderne, der godt kan se de mange nye muligheder, som det indebærer. Reformen på RUC er en stor chance for en genetablering af RUCs tradition for en projektorientering, tværfaglighed og samfundsrelevans. Det er også en nødvendig saltvandsindsprøjning for en fornyet styrkelse af forskningen på RUC. Vi hilser forslaget velkomment, fordi vi i årevis har oplevet, hvorledes nye tværfaglige forskningsinitiativer har fået stadigt vanskeligere kår, til trods for RUCs omdømme som et universitet, hvor projektorientering og tværfaglighed skulle være i højsædet. Også for undervisningen finder vi det godt. Vore højt besungne kombinationsuddannelser fungerer stadigt mere opsplittet fordi organiseringen af fagene i stigende grad foregår isoleret. Fagdisciplinerne fungerer desværre ikke altid som en effektiv ramme for øget erkendelse og kreativitet, men er derimod i stigende udstrækning blevet ideologiske rum, åbne for erobring og efterfølgende ekspansion alt efter mulighederne i de rådende magtforhold. De har fået samme rolle som den nationalisme, som for øjeblikket hærger samfundet: I stedet for at udfolde sig som en ramme om en kultur i stadig udvikling, er den blevet reduceret til ét blandt mange instrumenter for magtapparatet. Vi sætter stor pris på de fag, som vi underviser indenfor, men vi anser den fremkomne kritik af den tværvidenskabelige institutorganisering for ikke blot at være vildt overdrevet, men også grundlæggende forkert. Fagdiscipliner er ikke statiske størrelser, men ændrer sig ustandselig, og her spiller ikke mindst tværfagligheden en stor rolle. Netop fordi universitetsundervisningen bør være forskningsbaseret, er det afgørende at forskningen kan følge både sin egen dynamik og til stadighed også forfølge de faglige og tværfaglige problemstillinger som rejser sig i det omgivne samfund. Derigennem kan det forskningsmæssige grundlag for undervisningen blive styrket betragteligt. Og så må undervisningsfagene følge med. Det er studielederens opgave. Naturligvis kan en studieleder rekvirere undervisning fra flere institutter. Det har vi allerede gjort i årevis på basisuddannelserne. Så hvorfor det nu ikke vil kunne lade sig gøre i en ny tværfaglig institutstruktur forekommer os gådefuldt. Så gådefuldt, så vi er tilbøjelige til at søge forklaringerne andre steder. Vi ser frem til den nye tværfaglige institutstruktur, som vi er overbevist om vil tilføre RUC megen tiltrængt dynamik og fornyelse. Så lad blot karavanen køre videre, Poul. Det går den rette vej! Jesper Brandt, prof. i geografi, Inst. III Valery Forbes, prof. i miljøbiologi, Inst. I Bent Sørensen, prof. i fysik, Inst. II, IMFUFA
Udgivelsesdato: 24.04.06
OriginalsprogDansk
TidsskriftRUC Nyt
Vol/bind05/06
Udgave nummer11
Sider (fra-til)10
Antal sider1
ISSN0108-5999
StatusUdgivet - 2006

Citer dette