Den røde tråd i samspillet: anvendelighed, faglighed eller mening?

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    I denne artikel undersøges nogle af årsagerne til manglen på samspil mellem skole og arbejdsplads. Historisk har både uddannelsessystemet og erhvervslivet selvstændiggjort sig og udviklet deres egen logik - en skolelogik og en produktionslogik, som begge kan være grundlag for samspil. Samtidig skaber mennesker udfra deres egne forventninger og interesser mere individuelle samspil mellem uddannelse og arbejde i deres livsforløb. Med udgangspunkt i de tre aktører, skole, virksomhed og medarbejder, findes således tre forskellige logikker, som kan etablere et samspil. Da et holdbart samspil ikke kan skabes ud fra én af de tre logikker alene, er der behov for en institutionel ramme, der kan formidle imellem dem. Artiklen diskuterer, hvordan en moderne erhvervsfaglighed kan tilbyde en sådan ramme.
    OriginalsprogDansk
    TitelLæring i et spændingsfelt : mellem uddannelse og arbejde
    RedaktørerChristian Helms Jørgensen, Pernille Bottrup
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Publikationsdato2004
    Sider193-210
    ISBN (Trykt)87-7867-274-0
    StatusUdgivet - 2004

    Citer dette