Abstract
I denne artikel undersøges nogle af årsagerne til manglen på samspil mellem skole og arbejdsplads. Historisk har både uddannelsessystemet og erhvervslivet selvstændiggjort sig og udviklet deres egen logik - en skolelogik og en produktionslogik, som begge kan være grundlag for samspil. Samtidig skaber mennesker udfra deres egne forventninger og interesser mere individuelle samspil mellem uddannelse og arbejde i deres livsforløb. Med udgangspunkt i de tre aktører, skole, virksomhed og medarbejder, findes således tre forskellige logikker, som kan etablere et samspil. Da et holdbart samspil ikke kan skabes ud fra én af de tre logikker alene, er der behov for en institutionel ramme, der kan formidle imellem dem. Artiklen diskuterer, hvordan en moderne erhvervsfaglighed kan tilbyde en sådan ramme.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læring i et spændingsfelt : mellem uddannelse og arbejde |
Redaktører | Christian Helms Jørgensen, Pernille Bottrup |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Roskilde Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2004 |
Sider | 193-210 |
ISBN (Trykt) | 87-7867-274-0 |
Status | Udgivet - 2004 |