Den fri leg som børns eget følelsesarbejde: En oversigt over og diskussion af det psykodynamiske perspektiv på børns leg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklen er en oversigt over den psykodynamiske legeteori og en diskussion af dens aktuelle relevans for særligt daginstitutionsområdet. I artiklen gennemgås ”klassiske” og nyere bidrag til teoriens udvikling, og også teoriens empiriske fundament og videnskabsteoretiske grundlag diskuteres. Det grundlæggende i den psykodynamiske legeteori er forståelsen af den spontane leg som børns måde at bearbejde og undersøge de følelser og tanker, der optager dem, og som de ikke nødvendigvis er i stand til at sætte ord på og bearbejde på anden måde. Der argumenteres for, at den psykodynamiske legeteori kan bidrage med et fokus på sammenhæng mellem børns følelsesliv og den frie leg, hvilket er vigtigt i en tid, hvor der er politisk fokus på læring og målbare kompetencer på dagtilbudsområdet. Det påpeges dog også, at der mangler kvalitativ forskning, der fra et psykodynamisk perspektiv studerer børns leg i hverdagen i dagtilbud.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBarn
Vol/bind2016
Udgave nummer4
Sider (fra-til)9-25
Antal sider17
ISSN0800-1669
StatusUdgivet - 2016

Citer dette

@article{9882f54ab3f14d67ad8aaf98fa8bf0b0,
title = "Den fri leg som b{\o}rns eget f{\o}lelsesarbejde: En oversigt over og diskussion af det psykodynamiske perspektiv p{\aa} b{\o}rns leg",
abstract = "Artiklen er en oversigt over den psykodynamiske legeteori og en diskussion af dens aktuelle relevans for s{\ae}rligt daginstitutionsomr{\aa}det. I artiklen gennemg{\aa}s ”klassiske” og nyere bidrag til teoriens udvikling, og ogs{\aa} teoriens empiriske fundament og videnskabsteoretiske grundlag diskuteres. Det grundl{\ae}ggende i den psykodynamiske legeteori er forst{\aa}elsen af den spontane leg som b{\o}rns m{\aa}de at bearbejde og unders{\o}ge de f{\o}lelser og tanker, der optager dem, og som de ikke n{\o}dvendigvis er i stand til at s{\ae}tte ord p{\aa} og bearbejde p{\aa} anden m{\aa}de. Der argumenteres for, at den psykodynamiske legeteori kan bidrage med et fokus p{\aa} sammenh{\ae}ng mellem b{\o}rns f{\o}lelsesliv og den frie leg, hvilket er vigtigt i en tid, hvor der er politisk fokus p{\aa} l{\ae}ring og m{\aa}lbare kompetencer p{\aa} dagtilbudsomr{\aa}det. Det p{\aa}peges dog ogs{\aa}, at der mangler kvalitativ forskning, der fra et psykodynamisk perspektiv studerer b{\o}rns leg i hverdagen i dagtilbud.",
author = "Thomas Gitz-Johansen",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "2016",
pages = "9--25",
journal = "Barn",
issn = "0800-1669",
publisher = "Norsk Center for barneforskning",
number = "4",

}

Den fri leg som børns eget følelsesarbejde : En oversigt over og diskussion af det psykodynamiske perspektiv på børns leg. / Gitz-Johansen, Thomas.

I: Barn, Bind 2016, Nr. 4, 2016, s. 9-25.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Den fri leg som børns eget følelsesarbejde

T2 - En oversigt over og diskussion af det psykodynamiske perspektiv på børns leg

AU - Gitz-Johansen, Thomas

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Artiklen er en oversigt over den psykodynamiske legeteori og en diskussion af dens aktuelle relevans for særligt daginstitutionsområdet. I artiklen gennemgås ”klassiske” og nyere bidrag til teoriens udvikling, og også teoriens empiriske fundament og videnskabsteoretiske grundlag diskuteres. Det grundlæggende i den psykodynamiske legeteori er forståelsen af den spontane leg som børns måde at bearbejde og undersøge de følelser og tanker, der optager dem, og som de ikke nødvendigvis er i stand til at sætte ord på og bearbejde på anden måde. Der argumenteres for, at den psykodynamiske legeteori kan bidrage med et fokus på sammenhæng mellem børns følelsesliv og den frie leg, hvilket er vigtigt i en tid, hvor der er politisk fokus på læring og målbare kompetencer på dagtilbudsområdet. Det påpeges dog også, at der mangler kvalitativ forskning, der fra et psykodynamisk perspektiv studerer børns leg i hverdagen i dagtilbud.

AB - Artiklen er en oversigt over den psykodynamiske legeteori og en diskussion af dens aktuelle relevans for særligt daginstitutionsområdet. I artiklen gennemgås ”klassiske” og nyere bidrag til teoriens udvikling, og også teoriens empiriske fundament og videnskabsteoretiske grundlag diskuteres. Det grundlæggende i den psykodynamiske legeteori er forståelsen af den spontane leg som børns måde at bearbejde og undersøge de følelser og tanker, der optager dem, og som de ikke nødvendigvis er i stand til at sætte ord på og bearbejde på anden måde. Der argumenteres for, at den psykodynamiske legeteori kan bidrage med et fokus på sammenhæng mellem børns følelsesliv og den frie leg, hvilket er vigtigt i en tid, hvor der er politisk fokus på læring og målbare kompetencer på dagtilbudsområdet. Det påpeges dog også, at der mangler kvalitativ forskning, der fra et psykodynamisk perspektiv studerer børns leg i hverdagen i dagtilbud.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2016

SP - 9

EP - 25

JO - Barn

JF - Barn

SN - 0800-1669

IS - 4

ER -