Den digitale (r)evolution: Institutionelle forandringer i den danske musikbranche

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel undersøger hvordan den såkaldte ’digitale revolution’ af musikindustrierne har påvirket institutionelle og organisatoriske vilkår i den danske musikbranche. Gennem analyse af omsætningstal fra forskellige sektorer i den danske musikbranche udfordres den dominerende opfattelse af en musikbranche i krise, og der argumenteres for at der snarere er tale om et skifte i pengestrømmene fra indspillet musik i retning af rettighedsudnyttelse og koncertindtægter. Herudover nuanceres opfattelsen af internettets demokratiserende effekter, og der argumenteres for at pladeselskabernes tab af monopol på produktion og distribution af musik ikke (som ventet af mange) har gjort dem overflødige, men har forandret deres rolle i forhold til investering og talentudvikling, hvilket har betydning for organisatoriske og magtrelaterede forhold for alle branchens aktører. Til sidst diskuteres hvordan digitaliseringen påvirker dansk musiks vilkår i relation til det globale musikmarked.
Bidragets oversatte titelThe Digital (R)evolution: Institutional Changes in the Danish Music Industries
OriginalsprogDansk
TitelPopulærmusikkultur i Danmark siden 2000
RedaktørerMads Krogh, Henrik Marstal
Antal sider24
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Publikationsdato2016
Sider383-406
Kapitel12
ISBN (Trykt)978-87-7674-954-5
StatusUdgivet - 2016
NavnUniversity of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences
Nummer535
ISSN1602-5962

Citer dette