Demokratisk deltagelse for unge i en gråzone

Charlotte Bech Lau

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Hvordan kan demokratiske deltagelsesmuligheder for unge, som er sårbare og usikre på deres fremtidsmuligheder udspille sig? Artiklen viser hvordan en demokratisk til de unge åbner for radikale samfundskritikker fra de unge. Aktuelt fokuseres massivt på at imødekomme politiske mål, hvilket betyder, at de unges basale behov ikke imødekommes tilstrækkeligt. De unge efterspørger, at blive set som myndige deltagere og gives en plads i samfundet, som en grundlæggende forudsætning for overhovedet at kunne tage en plads og begynde at orientere sig mod bestemte mål. Artiklen peger på et behov for nye vinklinger i tilgange til unge i en gråzone, for at understøtte de unge i en positiv udvikling, der indbefatter bedre muligheder for at deltage i samfundets fællesskaber
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2016
Udgave nummer3
Sider (fra-til)75-83
Antal sider9
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - sep. 2016

Emneord

  • Demokratisk deltagelse
  • Unge i en gråzone

Citer dette