Demokratisk deltagelse for unge i en gråzone

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Hvordan kan demokratiske deltagelsesmuligheder for unge, som er sårbare og usikre på deres fremtidsmuligheder udspille sig? Artiklen viser hvordan en demokratisk til de unge åbner for radikale samfundskritikker fra de unge. Aktuelt fokuseres massivt på at imødekomme politiske mål, hvilket betyder, at de unges basale behov ikke imødekommes tilstrækkeligt. De unge efterspørger, at blive set som myndige deltagere og gives en plads i samfundet, som en grundlæggende forudsætning for overhovedet at kunne tage en plads og begynde at orientere sig mod bestemte mål. Artiklen peger på et behov for nye vinklinger i tilgange til unge i en gråzone, for at understøtte de unge i en positiv udvikling, der indbefatter bedre muligheder for at deltage i samfundets fællesskaber
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2016
Udgave nummer3
Sider (fra-til)75-83
Antal sider9
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - sep. 2016

Emneord

  • Demokratisk deltagelse
  • Unge i en gråzone

Citer dette

@article{03e52a7b8e494977a7733fc478a540cc,
title = "Demokratisk deltagelse for unge i en gr{\aa}zone",
abstract = "Hvordan kan demokratiske deltagelsesmuligheder for unge, som er s{\aa}rbare og usikre p{\aa} deres fremtidsmuligheder udspille sig? Artiklen viser hvordan en demokratisk til de unge {\aa}bner for radikale samfundskritikker fra de unge. Aktuelt fokuseres massivt p{\aa} at im{\o}dekomme politiske m{\aa}l, hvilket betyder, at de unges basale behov ikke im{\o}dekommes tilstr{\ae}kkeligt. De unge eftersp{\o}rger, at blive set som myndige deltagere og gives en plads i samfundet, som en grundl{\ae}ggende foruds{\ae}tning for overhovedet at kunne tage en plads og begynde at orientere sig mod bestemte m{\aa}l. Artiklen peger p{\aa} et behov for nye vinklinger i tilgange til unge i en gr{\aa}zone, for at underst{\o}tte de unge i en positiv udvikling, der indbefatter bedre muligheder for at deltage i samfundets f{\ae}llesskaber",
keywords = "Demokratisk deltagelse, Unge i en gr{\aa}zone",
author = "Lau, {Charlotte Bech}",
year = "2016",
month = "9",
language = "Dansk",
volume = "2016",
pages = "75--83",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "3",

}

Demokratisk deltagelse for unge i en gråzone. / Lau, Charlotte Bech.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2016, Nr. 3, 09.2016, s. 75-83.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Demokratisk deltagelse for unge i en gråzone

AU - Lau, Charlotte Bech

PY - 2016/9

Y1 - 2016/9

N2 - Hvordan kan demokratiske deltagelsesmuligheder for unge, som er sårbare og usikre på deres fremtidsmuligheder udspille sig? Artiklen viser hvordan en demokratisk til de unge åbner for radikale samfundskritikker fra de unge. Aktuelt fokuseres massivt på at imødekomme politiske mål, hvilket betyder, at de unges basale behov ikke imødekommes tilstrækkeligt. De unge efterspørger, at blive set som myndige deltagere og gives en plads i samfundet, som en grundlæggende forudsætning for overhovedet at kunne tage en plads og begynde at orientere sig mod bestemte mål. Artiklen peger på et behov for nye vinklinger i tilgange til unge i en gråzone, for at understøtte de unge i en positiv udvikling, der indbefatter bedre muligheder for at deltage i samfundets fællesskaber

AB - Hvordan kan demokratiske deltagelsesmuligheder for unge, som er sårbare og usikre på deres fremtidsmuligheder udspille sig? Artiklen viser hvordan en demokratisk til de unge åbner for radikale samfundskritikker fra de unge. Aktuelt fokuseres massivt på at imødekomme politiske mål, hvilket betyder, at de unges basale behov ikke imødekommes tilstrækkeligt. De unge efterspørger, at blive set som myndige deltagere og gives en plads i samfundet, som en grundlæggende forudsætning for overhovedet at kunne tage en plads og begynde at orientere sig mod bestemte mål. Artiklen peger på et behov for nye vinklinger i tilgange til unge i en gråzone, for at understøtte de unge i en positiv udvikling, der indbefatter bedre muligheder for at deltage i samfundets fællesskaber

KW - Demokratisk deltagelse

KW - Unge i en gråzone

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2016

SP - 75

EP - 83

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 3

ER -