Abstract
Demokrati i daginstitutioner handler om børnenes muligheder for selvregulering og sameksistens. Det handler om pædagogernes faglige autonomi. Og ikke mindst handler det om sammenhængen mellem de to. Det er temaet for denne artikel. En indledende skelnen mellem demokrati som styreform og demokrati som livsform er afsæt for en diskussion om aktuelle udfordringer for muligheden til at udvikle demokrati som livsform i daginstitutioner. Bernsteins begreb om rammesætning bliver bragt i spil i en analyse af pædagogens opmærksomhed og børns selvregulering i en konkret hverdagssituation, og artiklen ender med at pege på forskellige perspektiver for den pædagogiske faglighed, hvis demokrati som livsform skal være omdrejningspunkt for pædagogisk praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2016 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 16-23 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - sep. 2016 |
Emneord
- Demokrati som livsform
- Pædagogfaglighed
- Rammesætning