Demokrati i hverdagen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Demokrati i daginstitutioner handler om børnenes muligheder for selvregulering og sameksistens. Det handler om pædagogernes faglige autonomi. Og ikke mindst handler det om sammenhængen mellem de to. Det er temaet for denne artikel. En indledende skelnen mellem demokrati som styreform og demokrati som livsform er afsæt for en diskussion om aktuelle udfordringer for muligheden til at udvikle demokrati som livsform i daginstitutioner. Bernsteins begreb om rammesætning bliver bragt i spil i en analyse af pædagogens opmærksomhed og børns selvregulering i en konkret hverdagssituation, og artiklen ender med at pege på forskellige perspektiver for den pædagogiske faglighed, hvis demokrati som livsform skal være omdrejningspunkt for pædagogisk praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2016
Udgave nummer3
Sider (fra-til)16-23
Antal sider8
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - sep. 2016

Emneord

  • Demokrati som livsform
  • Pædagogfaglighed
  • Rammesætning

Citer dette

@article{35766b48466c4397bfcee5c58b136f39,
title = "Demokrati i hverdagen",
abstract = "Demokrati i daginstitutioner handler om b{\o}rnenes muligheder for selvregulering og sameksistens. Det handler om p{\ae}dagogernes faglige autonomi. Og ikke mindst handler det om sammenh{\ae}ngen mellem de to. Det er temaet for denne artikel. En indledende skelnen mellem demokrati som styreform og demokrati som livsform er afs{\ae}t for en diskussion om aktuelle udfordringer for muligheden til at udvikle demokrati som livsform i daginstitutioner. Bernsteins begreb om rammes{\ae}tning bliver bragt i spil i en analyse af p{\ae}dagogens opm{\ae}rksomhed og b{\o}rns selvregulering i en konkret hverdagssituation, og artiklen ender med at pege p{\aa} forskellige perspektiver for den p{\ae}dagogiske faglighed, hvis demokrati som livsform skal v{\ae}re omdrejningspunkt for p{\ae}dagogisk praksis.",
keywords = "Demokrati som livsform, P{\ae}dagogfaglighed, Rammes{\ae}tning",
author = "Annegrethe Ahrenkiel and Niels Warring",
year = "2016",
month = "9",
language = "Dansk",
volume = "2016",
pages = "16--23",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "3",

}

Demokrati i hverdagen. / Ahrenkiel, Annegrethe; Warring, Niels.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2016, Nr. 3, 09.2016, s. 16-23.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Demokrati i hverdagen

AU - Ahrenkiel, Annegrethe

AU - Warring, Niels

PY - 2016/9

Y1 - 2016/9

N2 - Demokrati i daginstitutioner handler om børnenes muligheder for selvregulering og sameksistens. Det handler om pædagogernes faglige autonomi. Og ikke mindst handler det om sammenhængen mellem de to. Det er temaet for denne artikel. En indledende skelnen mellem demokrati som styreform og demokrati som livsform er afsæt for en diskussion om aktuelle udfordringer for muligheden til at udvikle demokrati som livsform i daginstitutioner. Bernsteins begreb om rammesætning bliver bragt i spil i en analyse af pædagogens opmærksomhed og børns selvregulering i en konkret hverdagssituation, og artiklen ender med at pege på forskellige perspektiver for den pædagogiske faglighed, hvis demokrati som livsform skal være omdrejningspunkt for pædagogisk praksis.

AB - Demokrati i daginstitutioner handler om børnenes muligheder for selvregulering og sameksistens. Det handler om pædagogernes faglige autonomi. Og ikke mindst handler det om sammenhængen mellem de to. Det er temaet for denne artikel. En indledende skelnen mellem demokrati som styreform og demokrati som livsform er afsæt for en diskussion om aktuelle udfordringer for muligheden til at udvikle demokrati som livsform i daginstitutioner. Bernsteins begreb om rammesætning bliver bragt i spil i en analyse af pædagogens opmærksomhed og børns selvregulering i en konkret hverdagssituation, og artiklen ender med at pege på forskellige perspektiver for den pædagogiske faglighed, hvis demokrati som livsform skal være omdrejningspunkt for pædagogisk praksis.

KW - Demokrati som livsform

KW - Pædagogfaglighed

KW - Rammesætning

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2016

SP - 16

EP - 23

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 3

ER -