Deltagelsens kunst?

Kristine Samson, Judith Schwarzbart

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Kunsten og urbanismen har inden for de seneste år nærmet sig hinanden og finder sammen omkring aktivistiske og socialt engagerende dialogformer. Deltagelse og skabelse af byrumlige offentligheder er ofte emner, som optager kunstnere såvel som planlæggere og urbane aktivister. På baggrund af en optegnelse af de seneste års berøringsflader mellem kunst og urbanisme, undersøger artiklen de praksisser, brudflader og konflikter, som den sociale vending har medført. Med udgangspunkt i Istanbul Biennalens offentlige program og Occupy Gezi på Taksim pladsen i 2013, rejser artiklen spørgsmålet om deltagelsens kunst. Hvad det er for en type offentlighed, der skabes i den deltagende kunst, og kan en social vending mod byen i kunsten overhovedet lykkedes uden for kunstinstitutionen? Det er artiklens konklusion, at det netop er i konflikten mellem de to rationaler, at der opstår en deltagende urban offentlighed. En offentlighed, der dog ligger ud over intentionerne og rationalerne hos de enkelte aktører.
OriginalsprogDansk
TidsskriftK & K
Vol/bind43
Udgave nummer118
Sider (fra-til)51-68
ISSN0905-6998
StatusUdgivet - dec. 2014

Emneord

  • den sociale vending
  • samtidskunst
  • urbanisme
  • biennaler
  • kunst i det offentlige rum
  • aktivisme
  • occupy gezi
  • deltagelse

Citer dette

Samson, K., & Schwarzbart, J. (2014). Deltagelsens kunst? K & K, 43(118), 51-68.