Abstract
Rapporten gennemgår og analyserer et kompetenceudviklingsforløb for medarbejdere på et psykiatrisk afsnit, der gerne ville blive bedre til at arbejde med psykoedukation i deres hverdagspraksis.
Medarbejderne udtrykte på forskellig måde, at de efter kompetenceudviklingsforløbet er blevet mere opmærksomme på, om de formidler viden i deres daglige samtaler med patienter, og i fald svaret er ja, hvornår og hvordan denne formidling foregår.
Gennem hjemmeopgaver og rollespil blev udfordringerne ved at arbejde med PE synliggjort og dermed gjort til genstand for fælles diskussion. Særligt gennem rollespil blev det tydeligt, hvor betydningsfuldt det er, at medarbejderne besidder stor faglig viden, så de i situationen kan trække på den viden, der aktuelt er relevant for patienten eller den pårørende. I forlængelse heraf gjorde medarbejderne hinanden opmærksomme på betydningen af skriftlig dokumentation i journaler som en forudsætning for at kunne foretage opfølgning.
De medarbejdere, som deltog, gav umiddelbart efter udtryk for, at forløbet havde givet dem indsigt i deres egne og deres kollegaers kompetencer og at de følte sig bedre klædt på til psykoedukations samtaler med patienter og pårørende. Ud fra skriftlig og mundtlig evalueringer kan vi yderlige antage:
• At det virker motiverende at tage udgangspunkt i medarbejdernes aktuelle situation og oplevelse af egne behov og vise anerkendelse af deres eksisterende kompetencer.
• At det er muligt at arbejde med kompetenceudvikling i en periode, hvor personalet er belastet af personale udskiftning, sygemeldinger og deraf følgende tidspres.
• At ledelsesopbakning, såvel i form af prioriterede ressourcer som i positiv interesse, har stor betydning for personalets oplevelse af, at kompetenceudvikling giver mening.
Medarbejderne udtrykte på forskellig måde, at de efter kompetenceudviklingsforløbet er blevet mere opmærksomme på, om de formidler viden i deres daglige samtaler med patienter, og i fald svaret er ja, hvornår og hvordan denne formidling foregår.
Gennem hjemmeopgaver og rollespil blev udfordringerne ved at arbejde med PE synliggjort og dermed gjort til genstand for fælles diskussion. Særligt gennem rollespil blev det tydeligt, hvor betydningsfuldt det er, at medarbejderne besidder stor faglig viden, så de i situationen kan trække på den viden, der aktuelt er relevant for patienten eller den pårørende. I forlængelse heraf gjorde medarbejderne hinanden opmærksomme på betydningen af skriftlig dokumentation i journaler som en forudsætning for at kunne foretage opfølgning.
De medarbejdere, som deltog, gav umiddelbart efter udtryk for, at forløbet havde givet dem indsigt i deres egne og deres kollegaers kompetencer og at de følte sig bedre klædt på til psykoedukations samtaler med patienter og pårørende. Ud fra skriftlig og mundtlig evalueringer kan vi yderlige antage:
• At det virker motiverende at tage udgangspunkt i medarbejdernes aktuelle situation og oplevelse af egne behov og vise anerkendelse af deres eksisterende kompetencer.
• At det er muligt at arbejde med kompetenceudvikling i en periode, hvor personalet er belastet af personale udskiftning, sygemeldinger og deraf følgende tidspres.
• At ledelsesopbakning, såvel i form af prioriterede ressourcer som i positiv interesse, har stor betydning for personalets oplevelse af, at kompetenceudvikling giver mening.
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 36 |
---|---|
Rekvirerende organisation | Region Sjælland |
Status | Udgivet - 2010 |
Emneord
- psykoedukation
- kompetenceudvikling
Priser
-
Nordisk Netværk for Voksnes Læring under Nordisk Råd i konkurrencen fra ”best practice” til ”innovative practice": Kollegial vejledning innovativ kompetenceudvikling i psykoedukation – fra patientskole til formidling i hverdagen
Olesen, Birgitte Ravn (Modtager) & Nordentoft, Helle Merete (Modtager), 7 dec. 2010
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser