Abstract
Rapporten analyserer forskellige interessenters forståelse af og ønsker til psykoedukation. Det bliver tydeligt, at især pårørende, men også en del patienter, foretrækker, at PE for patienter og pårørende afholdes adskilt. Nogle er dog åbne overfor, at et PE-tilbud kan rumme fælles oplæg, men erfaringsudveksling skal foregå blandt mennesker i samme situation som en selv.
Blandt patienterne lægges der vægt på, at undervisningen ikke må blive for teoretisk eller abstrakt. En blanding af teori, praksis og socialt samvær nævnes som ideelt, case-orienteret undervisning foreslås ligeledes.
Blandt pårørende lægges der vægt på, at oplægsholdere kan bidrage til at give indsigt i netop deres afdelings måde at gøre tingene på.
Blandt patienterne lægges der vægt på, at undervisningen ikke må blive for teoretisk eller abstrakt. En blanding af teori, praksis og socialt samvær nævnes som ideelt, case-orienteret undervisning foreslås ligeledes.
Blandt pårørende lægges der vægt på, at oplægsholdere kan bidrage til at give indsigt i netop deres afdelings måde at gøre tingene på.
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 57 |
---|---|
Status | Udgivet - 2010 |
Emneord
- psykoedukation
- patienter
- pårørende
Priser
-
Nordisk Netværk for Voksnes Læring under Nordisk Råd i konkurrencen fra ”best practice” til ”innovative practice": Kollegial vejledning innovativ kompetenceudvikling i psykoedukation – fra patientskole til formidling i hverdagen
Olesen, B. R. (Modtager) & Nordentoft, H. M. (Modtager), 7 dec. 2010
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser