Danskernes brug af nyhedsmedier: et nyt landkort: En pejling af danskernes navigation i nyhedsuniverset

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen fremlægger første del af en analyse, der på en ny måde kortlægger danskernes brug og oplevelse af nyheder i det medialiserede samfund, på tværs af de forskellige – traditionelle og digitale - medieplatforme og genrer. Teoretisk er undersøgelsen forankret i offentlighedsteorien og den begrebsmæssige nyudvikling af teorien i retning af ’kulturelt borgerskab’ og ’public connection’. Undersøgelsen operationaliserer denne teoretiske inspiration ved at opstille og diskutere et nyt begreb om mediebrug som betinget af brugerens oplevelse af de forskellige nyhedsmediers relative ’worthwhileness’, såvel for demokratisk handling som for evnen til at navigere hensigtsmæssigt i hverdagens mangfoldige gøremål. Empirisk fremlægger artiklen resultaterne af en online-spørgeskemaundersøgelse, der kortlægger borger/forbrugerens færden i dagens nyhedslandskab på tværs af trykte medier, radio, tv og internettet, i forhold til to nyhedsfunktionaliteter: ’overblik’ og ’baggrund’. Undersøgelsen finder blandt andet frem til, at netnyheder er ved at nå op på siden af TV-mediet som danskernes foretrukne nyhedsmedier, at Tekst-TV er et væsentligt men hidtil overset nyhedsmedie, og kortlægger desuden de forskellige nyhedsmedier i spændingsfeltet mellem information og underholdning.


Udgivelsesdato: April 2010
OriginalsprogDansk
TidsskriftJournalistica. Tidsskrift for forskning i journalistik
Udgave nummer1
Sider (fra-til)8-37
Antal sider30
ISSN1901-6220
StatusUdgivet - 2010

Citer dette