Danskernes brug af nyhedsmedier 2022

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Abstract

I 2022 er vi så småt ved at vende tilbage til det ’normale’ billede af danskernes brug af nyhedsmedier, efter at behovet for troværdige informationer om Covid19-pandemien i 2020-2021 styrkede public servicemediernes rolle i det samlede nyhedsbillede, både på den klassiske TV-platform og på TV-kanalernes onlinenyheder.

Dette års rapport tager en pejling på, hvordan danskerne navigerer i nyhedsmedielandskabet. Det gør vi ved dels at følge op på de udviklingsmæssige nedslagspunkter, som vi har kortlagt systematisk siden 2013 (såsom brug af nyhedsmedietyper, foretrukne nyhedsmedietyper, brandloyalitet på nettet, betalingsvillighed, brug af podcast, m.fl.), dels ved at analysere en række udvalgte temaer mere i dybden.

De særlige emner i denne 2022-rapport er: Tillid til nyhedsmedierne og fake news, Sociale medier og nyheder, Unges brug af nyhedsmedier, Undgåelse af nyheder
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedRoskilde
ForlagCenter for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider55
ISBN (Trykt)978-87-973514-1-3
DOI
StatusUdgivet - 20 sep. 2022
NavnDanskernes brug af nyhedsmedier
ISSN2569-6464

Citer dette