Projekter pr. år
Abstract
Dette års rapport om ”Danskernes brug af nyhedsmedier 2020” er – ligesom de foregående års rapporter - et bidrag til den langsigtede kortlægning af danskernes medievaner. Vores data, der også indgår i den internationale analyse Reuters Digital News Report 2020, er som sædvanligt indsamlet i januar-februar måned og afspejler derfor ikke, hvad der måtte være sket under pandemien. I næste års rapport vil vi være i stand til at registrere, hvilke blivende ændringer i mediebrugen, der følger af Covid19-udviklingen.
I 2020-rapporten kigger vi specielt på tre temaer, som kan siges at have en særlig aktualitet:
• Danskernes tillid til nyhedsmedierne gennem de senere år, generelt og til en række nyhedsbrands, på forskellige platforme, i relation til folks politiske ståsted, og til folks opfattelse af fake news og af hvem, der har ansvaret for at gøre noget ved problemet.
• Danskernes oplevelse af kvaliteten af forskellige nyhedsmediers dækning af klimaforandringer, blandt andet i forhold til alder og politisk ståsted.
• Danskernes brug af og interesse for lokale nyhedsmedier, herunder forskellene mellem forskellige regioner.
Desuden forfølger vi som altid en række faste pejlemærker for danskernes b rug af nyhedsmedier, for eksempel hvordan kløften mellem de yngste og de ældste aldersgrupper fortsat vokser. Vi dokumenterer blandt andet, at danskernes brandloyalitet fortsat er stærk, sammenlignet med de fleste andre lande. Vi kigger også på danskernes betalingsvilje (der viser en svagt opadgående tendens), udbredelsen af e-mail-meddelelser som veje til nyheder, og den efterhånden øgede interesse for podcasts.
I 2020-rapporten kigger vi specielt på tre temaer, som kan siges at have en særlig aktualitet:
• Danskernes tillid til nyhedsmedierne gennem de senere år, generelt og til en række nyhedsbrands, på forskellige platforme, i relation til folks politiske ståsted, og til folks opfattelse af fake news og af hvem, der har ansvaret for at gøre noget ved problemet.
• Danskernes oplevelse af kvaliteten af forskellige nyhedsmediers dækning af klimaforandringer, blandt andet i forhold til alder og politisk ståsted.
• Danskernes brug af og interesse for lokale nyhedsmedier, herunder forskellene mellem forskellige regioner.
Desuden forfølger vi som altid en række faste pejlemærker for danskernes b rug af nyhedsmedier, for eksempel hvordan kløften mellem de yngste og de ældste aldersgrupper fortsat vokser. Vi dokumenterer blandt andet, at danskernes brandloyalitet fortsat er stærk, sammenlignet med de fleste andre lande. Vi kigger også på danskernes betalingsvilje (der viser en svagt opadgående tendens), udbredelsen af e-mail-meddelelser som veje til nyheder, og den efterhånden øgede interesse for podcasts.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Roskilde |
---|---|
Forlag | Roskilde Universitet |
Antal sider | 63 |
ISBN (Trykt) | 978-87-995360-7-8 |
DOI | |
Status | Udgivet - 9 nov. 2020 |
Navn | Danskernes brug af nyhedsmedier |
---|---|
ISSN | 2569-6464 |
Projekter
- 1 Igangværende
-
Danskernes brug af nyhedsmedier
Schrøder, K. C. (Projektleder), Ørsten, M. (Projektdeltager), Eberholst, M. K. (Projektdeltager) & Burkal, R. (Projektdeltager)
01/01/2015 → …
Projekter: Projekt › Forskning