Danskernes brug af nyhedsmedier 2019

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Resumé

Et af de mest påtrængende spørgsmål for nyhedsmediebranchen i disse år er, i hvilket omfang brugerne er parate til at betale for journalistiske produkter på nettet.

2019-udgaven af rapporten Danskernes brug af nyhedsmedier, der anlægger et dansk perspektiv på den årlige undersøgelse Reuters Institute Digital News Survey af nyhedsbrug i 38 lande, viser, at Danmark ligger højt, når det drejer sig om villigenheden til at betale for nyheder. Men selv om Danmark ligger højt i forhold til betaling, er der dog et stykke op til vores nordiske naboer, hvor betalingsvilligheden er højere.

Tillid til nyhedsmedier er et andet punkt, hvor danske nyhedsmedier adskiller sig positivt fra størstedelen af de andre lande. Generelt set er tilliden til nyhedsmedier nedadgående, hvis man ser på rapportens resultat på tværs af lande. Men i Danmark forholder det sig anderledes, da tilliden til nyhedsmedierne her er højere end i resten af verden.

Denne specialrapport om Danmark sætter desuden analytisk fokus på danskernes bekymring over fake news, på opfattelsen af hvor godt nyhedsmedierne opfylder deres demokratiske funktioner, på udviklingen i antallet af danskere, der undgår nyheder, og på omfanget af brugen af forskellige typer af podcasts.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedDanmark
ForlagCenter for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider54
ISBN (Trykt)978-87-995360-6-1
StatusUdgivet - 12 jun. 2019
NavnDanskernes brug af nyhedsmedier
ISSN2569-6464

Citer dette

Schrøder, K. C., Ørsten, M., & Eberholst, M. K. (2019). Danskernes brug af nyhedsmedier 2019. (1 udg.) Danmark: Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet. Danskernes brug af nyhedsmedier
Schrøder, Kim Christian ; Ørsten, Mark ; Eberholst, Mads Kæmsgaard. / Danskernes brug af nyhedsmedier 2019. 1 udg. Danmark : Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet, 2019. 54 s. (Danskernes brug af nyhedsmedier).
@book{bfb8d438c1ce4da4b8119b787e077cb0,
title = "Danskernes brug af nyhedsmedier 2019",
abstract = "Et af de mest påtr{\ae}ngende sp{\o}rgsmål for nyhedsmediebranchen i disse år er, i hvilket omfang brugerne er parate til at betale for journalistiske produkter på nettet.2019-udgaven af rapporten Danskernes brug af nyhedsmedier, der anl{\ae}gger et dansk perspektiv på den årlige unders{\o}gelse Reuters Institute Digital News Survey af nyhedsbrug i 38 lande, viser, at Danmark ligger h{\o}jt, når det drejer sig om villigenheden til at betale for nyheder. Men selv om Danmark ligger h{\o}jt i forhold til betaling, er der dog et stykke op til vores nordiske naboer, hvor betalingsvilligheden er h{\o}jere.Tillid til nyhedsmedier er et andet punkt, hvor danske nyhedsmedier adskiller sig positivt fra st{\o}rstedelen af de andre lande. Generelt set er tilliden til nyhedsmedier nedadgående, hvis man ser på rapportens resultat på tv{\ae}rs af lande. Men i Danmark forholder det sig anderledes, da tilliden til nyhedsmedierne her er h{\o}jere end i resten af verden.Denne specialrapport om Danmark s{\ae}tter desuden analytisk fokus på danskernes bekymring over fake news, på opfattelsen af hvor godt nyhedsmedierne opfylder deres demokratiske funktioner, på udviklingen i antallet af danskere, der undgår nyheder, og på omfanget af brugen af forskellige typer af podcasts.",
author = "Schr{\o}der, {Kim Christian} and Mark {\O}rsten and Eberholst, {Mads K{\ae}msgaard}",
year = "2019",
month = "6",
day = "12",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-995360-6-1",
volume = "1",
publisher = "Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet",
edition = "1",

}

Schrøder, KC, Ørsten, M & Eberholst, MK 2019, Danskernes brug af nyhedsmedier 2019. Danskernes brug af nyhedsmedier, bind 1, 1 udg, Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet, Danmark.

Danskernes brug af nyhedsmedier 2019. / Schrøder, Kim Christian; Ørsten, Mark; Eberholst, Mads Kæmsgaard.

1 udg. Danmark : Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet, 2019. 54 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Danskernes brug af nyhedsmedier 2019

AU - Schrøder, Kim Christian

AU - Ørsten, Mark

AU - Eberholst, Mads Kæmsgaard

PY - 2019/6/12

Y1 - 2019/6/12

N2 - Et af de mest påtrængende spørgsmål for nyhedsmediebranchen i disse år er, i hvilket omfang brugerne er parate til at betale for journalistiske produkter på nettet.2019-udgaven af rapporten Danskernes brug af nyhedsmedier, der anlægger et dansk perspektiv på den årlige undersøgelse Reuters Institute Digital News Survey af nyhedsbrug i 38 lande, viser, at Danmark ligger højt, når det drejer sig om villigenheden til at betale for nyheder. Men selv om Danmark ligger højt i forhold til betaling, er der dog et stykke op til vores nordiske naboer, hvor betalingsvilligheden er højere.Tillid til nyhedsmedier er et andet punkt, hvor danske nyhedsmedier adskiller sig positivt fra størstedelen af de andre lande. Generelt set er tilliden til nyhedsmedier nedadgående, hvis man ser på rapportens resultat på tværs af lande. Men i Danmark forholder det sig anderledes, da tilliden til nyhedsmedierne her er højere end i resten af verden.Denne specialrapport om Danmark sætter desuden analytisk fokus på danskernes bekymring over fake news, på opfattelsen af hvor godt nyhedsmedierne opfylder deres demokratiske funktioner, på udviklingen i antallet af danskere, der undgår nyheder, og på omfanget af brugen af forskellige typer af podcasts.

AB - Et af de mest påtrængende spørgsmål for nyhedsmediebranchen i disse år er, i hvilket omfang brugerne er parate til at betale for journalistiske produkter på nettet.2019-udgaven af rapporten Danskernes brug af nyhedsmedier, der anlægger et dansk perspektiv på den årlige undersøgelse Reuters Institute Digital News Survey af nyhedsbrug i 38 lande, viser, at Danmark ligger højt, når det drejer sig om villigenheden til at betale for nyheder. Men selv om Danmark ligger højt i forhold til betaling, er der dog et stykke op til vores nordiske naboer, hvor betalingsvilligheden er højere.Tillid til nyhedsmedier er et andet punkt, hvor danske nyhedsmedier adskiller sig positivt fra størstedelen af de andre lande. Generelt set er tilliden til nyhedsmedier nedadgående, hvis man ser på rapportens resultat på tværs af lande. Men i Danmark forholder det sig anderledes, da tilliden til nyhedsmedierne her er højere end i resten af verden.Denne specialrapport om Danmark sætter desuden analytisk fokus på danskernes bekymring over fake news, på opfattelsen af hvor godt nyhedsmedierne opfylder deres demokratiske funktioner, på udviklingen i antallet af danskere, der undgår nyheder, og på omfanget af brugen af forskellige typer af podcasts.

M3 - Rapport

SN - 978-87-995360-6-1

VL - 1

BT - Danskernes brug af nyhedsmedier 2019

PB - Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet

CY - Danmark

ER -

Schrøder KC, Ørsten M, Eberholst MK. Danskernes brug af nyhedsmedier 2019. 1 udg. Danmark: Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet, 2019. 54 s. (Danskernes brug af nyhedsmedier).