Danskernes brug af nyhedsmedier 2019

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Abstract

Et af de mest påtrængende spørgsmål for nyhedsmediebranchen i disse år er, i hvilket omfang brugerne er parate til at betale for journalistiske produkter på nettet.

2019-udgaven af rapporten Danskernes brug af nyhedsmedier, der anlægger et dansk perspektiv på den årlige undersøgelse Reuters Institute Digital News Survey af nyhedsbrug i 38 lande, viser, at Danmark ligger højt, når det drejer sig om villigenheden til at betale for nyheder. Men selv om Danmark ligger højt i forhold til betaling, er der dog et stykke op til vores nordiske naboer, hvor betalingsvilligheden er højere.

Tillid til nyhedsmedier er et andet punkt, hvor danske nyhedsmedier adskiller sig positivt fra størstedelen af de andre lande. Generelt set er tilliden til nyhedsmedier nedadgående, hvis man ser på rapportens resultat på tværs af lande. Men i Danmark forholder det sig anderledes, da tilliden til nyhedsmedierne her er højere end i resten af verden.

Denne specialrapport om Danmark sætter desuden analytisk fokus på danskernes bekymring over fake news, på opfattelsen af hvor godt nyhedsmedierne opfylder deres demokratiske funktioner, på udviklingen i antallet af danskere, der undgår nyheder, og på omfanget af brugen af forskellige typer af podcasts.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedRoskilde
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider54
ISBN (Trykt)978-87-995360-6-1
DOI
StatusUdgivet - 12 jun. 2019
NavnDanskernes brug af nyhedsmedier
ISSN2569-6464

Bibliografisk note

Errata:
Figur 16 side 41 er revideret, således at den er i overensstemmelse med
den internationale Reuters Digital News Report 2019 side 81
Rapporten er udgivet af Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet

Citer dette