Projekter pr. år
Abstract
Hvis der er ét begreb, der i 2018 er blevet slået fast med syvtommersøm i den offentlige debat verden over, så er det ’fake news’! Bekymringen over fænomenet er vokset eksplosivt, samtidig med at det er blevet mere og mere uklart, hvad ’fake news’ egentlig dækker over. I dette års analyse af brugen af nyhedsmedier sætter Reuters Institute Digital News Report, og også denne specialrapport om Danmark, analytisk fokus på ’fake news’ og kaster lys over borgernes opfattelse af fænomenet på en måde, så vi får nuancerne i det komplekse begreb med.
Et andet emne, der er blevet diskuteret næsten lige så bredt, er spørgsmålet om tiltagende politisk polarisering, både i samfundet generelt (især i lande som USA, Storbritannien og Østeuropa) og i brugen af nyhedsmedier. Årets rapport tager også pulsen på dette emne, og finder, at mens der er noget om snakken fx i USA, så er den danske situation noget anderledes.
Ud over disse særlige fokuspunkter indeholder både den internationale Reutersrapport og denne danske rapport de samme analyser som de foregående år, hvor vi år for år monitorerer udviklingen i borgernes brug af nyhedsmedier.
Som tidligere år er Danskernes brug af nyhedsmedier 2018 opbygget på den måde, at første del rapporterer om og opdaterer de vigtigste nøgletal for udviklingen i danskernes brug af forskellige nyhedsplatforme, danskernes loyalitet over for konkrete nyhedsbrands, forskellige nyhedsmediers rækkevidde på traditionelle og digitale platforme, vilje til at betale for nyheder, mm.
I rapportens anden del kigger vi på en række udvalgte emner, der har været gjort til genstand for en mere dybtgående analyse i 2018: Tillid til forskellige typer af nyhedsmedier og nyhedsbrands, tillid i forhold til politisk standpunkt, relationen mellem bekymring for fake news og egne oplevelser af fake news, og danskernes viden om, hvordan nyheder bliver lavet (nyheds-literacy).
Et andet emne, der er blevet diskuteret næsten lige så bredt, er spørgsmålet om tiltagende politisk polarisering, både i samfundet generelt (især i lande som USA, Storbritannien og Østeuropa) og i brugen af nyhedsmedier. Årets rapport tager også pulsen på dette emne, og finder, at mens der er noget om snakken fx i USA, så er den danske situation noget anderledes.
Ud over disse særlige fokuspunkter indeholder både den internationale Reutersrapport og denne danske rapport de samme analyser som de foregående år, hvor vi år for år monitorerer udviklingen i borgernes brug af nyhedsmedier.
Som tidligere år er Danskernes brug af nyhedsmedier 2018 opbygget på den måde, at første del rapporterer om og opdaterer de vigtigste nøgletal for udviklingen i danskernes brug af forskellige nyhedsplatforme, danskernes loyalitet over for konkrete nyhedsbrands, forskellige nyhedsmediers rækkevidde på traditionelle og digitale platforme, vilje til at betale for nyheder, mm.
I rapportens anden del kigger vi på en række udvalgte emner, der har været gjort til genstand for en mere dybtgående analyse i 2018: Tillid til forskellige typer af nyhedsmedier og nyhedsbrands, tillid i forhold til politisk standpunkt, relationen mellem bekymring for fake news og egne oplevelser af fake news, og danskernes viden om, hvordan nyheder bliver lavet (nyheds-literacy).
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Danmark |
---|---|
Forlag | Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet |
Udgave | 1. |
Antal sider | 52 |
ISBN (Trykt) | 978-87-995360-3-0 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2018 |
Projekter
- 1 Igangværende
-
Danskernes brug af nyhedsmedier
Schrøder, K. C. (Projektleder), Ørsten, M. (Projektdeltager), Eberholst, M. K. (Projektdeltager) & Burkal, R. (Projektdeltager)
01/01/2015 → …
Projekter: Projekt › Forskning