Danska som andraspråk på arbetsplatsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Resumé

Andetsprogsundervisning har til formål at give kursisterne sproglige kompetencer til at klare sig i det hverdagsliv de lever her og nu; det gælder privatlivet, det offentlige liv og livet på arbejdspladsen. Dermed er liv og sproglæring knyttet sammen i andetsprogsundervisningen - en sammenhæng der også er knyttet til en politisk målsætning om kursisternes integration i samfundet. Artiklen giver eksempler på koblingen mellem arbejdspladsen som sprogligt anvendelsesrum og sprogundervisningen som læringsrum, og viser hvordan læringsrummet kan være med-rum og/eller mod-rum til anvendelsesrummet. Som med-rum retter undervisningen sig uproblematisrende til de "objektive" sprogbehov der kan identificeres på arbejdspladsen; som mod-rum inddrages kursisternes subjektive oplevelser af marginalisering, underordning osv. i arbejdspladsens magthierarkier, og har til formål at empower kursisterne til at have agency på arbejdspladsen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLisetten
Udgave nummer3
Sider (fra-til)21
Antal sider3
ISSN1101-5128
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • svensk som andetsprog
  • andetsprog på arbejde

Citer dette

@article{84813869278d4a41a8342544271fcd9d,
title = "Danska som andraspr{\aa}k p{\aa} arbetsplatsen",
abstract = "Andetsprogsundervisning har til form{\aa}l at give kursisterne sproglige kompetencer til at klare sig i det hverdagsliv de lever her og nu; det g{\ae}lder privatlivet, det offentlige liv og livet p{\aa} arbejdspladsen. Dermed er liv og sprogl{\ae}ring knyttet sammen i andetsprogsundervisningen - en sammenh{\ae}ng der ogs{\aa} er knyttet til en politisk m{\aa}ls{\ae}tning om kursisternes integration i samfundet. Artiklen giver eksempler p{\aa} koblingen mellem arbejdspladsen som sprogligt anvendelsesrum og sprogundervisningen som l{\ae}ringsrum, og viser hvordan l{\ae}ringsrummet kan v{\ae}re med-rum og/eller mod-rum til anvendelsesrummet. Som med-rum retter undervisningen sig uproblematisrende til de {"}objektive{"} sprogbehov der kan identificeres p{\aa} arbejdspladsen; som mod-rum inddrages kursisternes subjektive oplevelser af marginalisering, underordning osv. i arbejdspladsens magthierarkier, og har til form{\aa}l at empower kursisterne til at have agency p{\aa} arbejdspladsen.",
keywords = "svensk som andetsprog, andetsprog p{\aa} arbejde",
author = "Pedersen, {Michael Svendsen}",
year = "2015",
language = "Dansk",
pages = "21",
journal = "Lisetten",
issn = "1101-5128",
publisher = "Riksf{\"o}rbundet L{\"a}rare i Svenska som Andraspr{\aa}k",
number = "3",

}

Danska som andraspråk på arbetsplatsen. / Pedersen, Michael Svendsen.

I: Lisetten, Nr. 3, 2015, s. 21.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Danska som andraspråk på arbetsplatsen

AU - Pedersen, Michael Svendsen

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Andetsprogsundervisning har til formål at give kursisterne sproglige kompetencer til at klare sig i det hverdagsliv de lever her og nu; det gælder privatlivet, det offentlige liv og livet på arbejdspladsen. Dermed er liv og sproglæring knyttet sammen i andetsprogsundervisningen - en sammenhæng der også er knyttet til en politisk målsætning om kursisternes integration i samfundet. Artiklen giver eksempler på koblingen mellem arbejdspladsen som sprogligt anvendelsesrum og sprogundervisningen som læringsrum, og viser hvordan læringsrummet kan være med-rum og/eller mod-rum til anvendelsesrummet. Som med-rum retter undervisningen sig uproblematisrende til de "objektive" sprogbehov der kan identificeres på arbejdspladsen; som mod-rum inddrages kursisternes subjektive oplevelser af marginalisering, underordning osv. i arbejdspladsens magthierarkier, og har til formål at empower kursisterne til at have agency på arbejdspladsen.

AB - Andetsprogsundervisning har til formål at give kursisterne sproglige kompetencer til at klare sig i det hverdagsliv de lever her og nu; det gælder privatlivet, det offentlige liv og livet på arbejdspladsen. Dermed er liv og sproglæring knyttet sammen i andetsprogsundervisningen - en sammenhæng der også er knyttet til en politisk målsætning om kursisternes integration i samfundet. Artiklen giver eksempler på koblingen mellem arbejdspladsen som sprogligt anvendelsesrum og sprogundervisningen som læringsrum, og viser hvordan læringsrummet kan være med-rum og/eller mod-rum til anvendelsesrummet. Som med-rum retter undervisningen sig uproblematisrende til de "objektive" sprogbehov der kan identificeres på arbejdspladsen; som mod-rum inddrages kursisternes subjektive oplevelser af marginalisering, underordning osv. i arbejdspladsens magthierarkier, og har til formål at empower kursisterne til at have agency på arbejdspladsen.

KW - svensk som andetsprog

KW - andetsprog på arbejde

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 21

JO - Lisetten

JF - Lisetten

SN - 1101-5128

IS - 3

ER -