Dansk transportpolitik - nu to tredjedele grøn?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Abstract

Den 29. januar 2009 blev der indgået et forlig om En grøn transportpolitik med opbakning fra 97% af alle Folketingsmedlemmer (Finansministeriet 2009), som på mange markerer et sporskifte i dansk transportpolitik.
  • Der er for første gang tale om en samlet transportplan med et lidt længere sigte (2020) der kombinerer visioner med en investeringsplan
  • Der er for første gang aftalt en rullende planlægningsproces med to- og fireårige revisioner
  • Der er for første gang en bred erkendelse af at klima- og trængselsproblemer kun kan reduceres ved at lægge afgifter på kørsel
  • Det er en plan hvor der investeres mere i jernbane end i vej

Ved præsentationen af forliget sagde forhandlingslederen, finansminister (nu statsminister) Lars Løkke Rasmussen: "Der er en meget klar profil: To tredjedele grønt og en tredjedel sort - altså kollektiv trafik kontra asfalt - så det er en meget flot aftale" (Dagbladet Information, 31.1.2009).

Spørgsmålet er imidlertid om transportpolitikkens sporskifte rent faktisk vil lede toget i retning af en grønnere fremtid - er instrumenterne i planen tilstrækkelige til at gøre en afgørende forskel i forhold til at nå Danmarks klimamæssige mål. Det er temaet for denne artikel

OriginalsprogDansk
TidsskriftPlan : tidsskrift for samfunnsplanlegging, byplan og regional utvikling
Vol/bind2009
Udgave nummer3-4
Sider (fra-til)62-67
Antal sider6
ISSN8005-083X
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • trafikplanlægning
  • Infrastruktur
  • Trafikpolitik
  • Danmark

Citer dette