Abstract
Den 29. januar 2009 blev der indgået et forlig om En grøn transportpolitik med opbakning fra 97% af alle Folketingsmedlemmer (Finansministeriet 2009), som på mange markerer et sporskifte i dansk transportpolitik.
- Der er for første gang tale om en samlet transportplan med et lidt længere sigte (2020) der kombinerer visioner med en investeringsplan
- Der er for første gang aftalt en rullende planlægningsproces med to- og fireårige revisioner
- Der er for første gang en bred erkendelse af at klima- og trængselsproblemer kun kan reduceres ved at lægge afgifter på kørsel
- Det er en plan hvor der investeres mere i jernbane end i vej
Ved præsentationen af forliget sagde forhandlingslederen, finansminister (nu statsminister) Lars Løkke Rasmussen: "Der er en meget klar profil: To tredjedele grønt og en tredjedel sort - altså kollektiv trafik kontra asfalt - så det er en meget flot aftale" (Dagbladet Information, 31.1.2009).
Spørgsmålet er imidlertid om transportpolitikkens sporskifte rent faktisk vil lede toget i retning af en grønnere fremtid - er instrumenterne i planen tilstrækkelige til at gøre en afgørende forskel i forhold til at nå Danmarks klimamæssige mål. Det er temaet for denne artikel
Bidragets oversatte titel | Transport Policy in Denmark - now two thirds green? |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Plan : tidsskrift for samfunnsplanlegging, byplan og regional utvikling |
Vol/bind | 2009 |
Udgave nummer | 3-4 |
Sider (fra-til) | 62-67 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 8005-083X |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- trafikplanlægning
- Infrastruktur
- Trafikpolitik
- Danmark