Dansk transportpolitik - nu to tredjedele grøn?

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    Abstract

    Den 29. januar 2009 blev der indgået et forlig om En grøn transportpolitik med opbakning fra 97% af alle Folketingsmedlemmer (Finansministeriet 2009), som på mange markerer et sporskifte i dansk transportpolitik.
    • Der er for første gang tale om en samlet transportplan med et lidt længere sigte (2020) der kombinerer visioner med en investeringsplan
    • Der er for første gang aftalt en rullende planlægningsproces med to- og fireårige revisioner
    • Der er for første gang en bred erkendelse af at klima- og trængselsproblemer kun kan reduceres ved at lægge afgifter på kørsel
    • Det er en plan hvor der investeres mere i jernbane end i vej

    Ved præsentationen af forliget sagde forhandlingslederen, finansminister (nu statsminister) Lars Løkke Rasmussen: "Der er en meget klar profil: To tredjedele grønt og en tredjedel sort - altså kollektiv trafik kontra asfalt - så det er en meget flot aftale" (Dagbladet Information, 31.1.2009).

    Spørgsmålet er imidlertid om transportpolitikkens sporskifte rent faktisk vil lede toget i retning af en grønnere fremtid - er instrumenterne i planen tilstrækkelige til at gøre en afgørende forskel i forhold til at nå Danmarks klimamæssige mål. Det er temaet for denne artikel

    Bidragets oversatte titelTransport Policy in Denmark - now two thirds green?
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftPlan : tidsskrift for samfunnsplanlegging, byplan og regional utvikling
    Vol/bind2009
    Udgave nummer3-4
    Sider (fra-til)62-67
    Antal sider6
    ISSN8005-083X
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • trafikplanlægning
    • Infrastruktur
    • Trafikpolitik
    • Danmark

    Citer dette