Dansk transportpolitik - nu to tredjedele grøn?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

Den 29. januar 2009 blev der indgået et forlig om En grøn transportpolitik med opbakning fra 97% af alle Folketingsmedlemmer (Finansministeriet 2009), som på mange markerer et sporskifte i dansk transportpolitik.
  • Der er for første gang tale om en samlet transportplan med et lidt længere sigte (2020) der kombinerer visioner med en investeringsplan
  • Der er for første gang aftalt en rullende planlægningsproces med to- og fireårige revisioner
  • Der er for første gang en bred erkendelse af at klima- og trængselsproblemer kun kan reduceres ved at lægge afgifter på kørsel
  • Det er en plan hvor der investeres mere i jernbane end i vej

Ved præsentationen af forliget sagde forhandlingslederen, finansminister (nu statsminister) Lars Løkke Rasmussen: "Der er en meget klar profil: To tredjedele grønt og en tredjedel sort - altså kollektiv trafik kontra asfalt - så det er en meget flot aftale" (Dagbladet Information, 31.1.2009).

Spørgsmålet er imidlertid om transportpolitikkens sporskifte rent faktisk vil lede toget i retning af en grønnere fremtid - er instrumenterne i planen tilstrækkelige til at gøre en afgørende forskel i forhold til at nå Danmarks klimamæssige mål. Det er temaet for denne artikel

OriginalsprogDansk
TidsskriftPlan : tidsskrift for samfunnsplanlegging, byplan og regional utvikling
Vol/bind2009
Udgave nummer3-4
Sider (fra-til)62-67
Antal sider6
ISSN8005-083X
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • trafikplanlægning
  • Infrastruktur
  • Trafikpolitik
  • Danmark

Citer dette

@article{9e770af09b0f11de9964000ea68e967b,
title = "Dansk transportpolitik - nu to tredjedele gr{\o}n?",
abstract = "Den 29. januar 2009 blev der indg{\aa}et et forlig om En gr{\o}n transportpolitik med opbakning fra 97{\%} af alle Folketingsmedlemmer (Finansministeriet 2009), som p{\aa} mange markerer et sporskifte i dansk transportpolitik. Der er for f{\o}rste gang tale om en samlet transportplan med et lidt l{\ae}ngere sigte (2020) der kombinerer visioner med en investeringsplanDer er for f{\o}rste gang aftalt en rullende planl{\ae}gningsproces med to- og fire{\aa}rige revisionerDer er for f{\o}rste gang en bred erkendelse af at klima- og tr{\ae}ngselsproblemer kun kan reduceres ved at l{\ae}gge afgifter p{\aa} k{\o}rselDet er en plan hvor der investeres mere i jernbane end i vejVed pr{\ae}sentationen af forliget sagde forhandlingslederen, finansminister (nu statsminister) Lars L{\o}kke Rasmussen: {"}Der er en meget klar profil: To tredjedele gr{\o}nt og en tredjedel sort - alts{\aa} kollektiv trafik kontra asfalt - s{\aa} det er en meget flot aftale{"} (Dagbladet Information, 31.1.2009). Sp{\o}rgsm{\aa}let er imidlertid om transportpolitikkens sporskifte rent faktisk vil lede toget i retning af en gr{\o}nnere fremtid - er instrumenterne i planen tilstr{\ae}kkelige til at g{\o}re en afg{\o}rende forskel i forhold til at n{\aa} Danmarks klimam{\ae}ssige m{\aa}l. Det er temaet for denne artikel",
keywords = "trafikplanl{\ae}gning, Infrastruktur, Trafikpolitik, Danmark, transport planning, Infrastructure, Traffic policy, Denmark",
author = "Jespersen, {Per Homann}",
year = "2009",
language = "Dansk",
volume = "2009",
pages = "62--67",
journal = "Plan",
issn = "0805-083X",
publisher = "Universitetsforlaget AS",
number = "3-4",

}

Dansk transportpolitik - nu to tredjedele grøn? / Jespersen, Per Homann.

I: Plan : tidsskrift for samfunnsplanlegging, byplan og regional utvikling, Bind 2009, Nr. 3-4, 2009, s. 62-67.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Dansk transportpolitik - nu to tredjedele grøn?

AU - Jespersen, Per Homann

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Den 29. januar 2009 blev der indgået et forlig om En grøn transportpolitik med opbakning fra 97% af alle Folketingsmedlemmer (Finansministeriet 2009), som på mange markerer et sporskifte i dansk transportpolitik. Der er for første gang tale om en samlet transportplan med et lidt længere sigte (2020) der kombinerer visioner med en investeringsplanDer er for første gang aftalt en rullende planlægningsproces med to- og fireårige revisionerDer er for første gang en bred erkendelse af at klima- og trængselsproblemer kun kan reduceres ved at lægge afgifter på kørselDet er en plan hvor der investeres mere i jernbane end i vejVed præsentationen af forliget sagde forhandlingslederen, finansminister (nu statsminister) Lars Løkke Rasmussen: "Der er en meget klar profil: To tredjedele grønt og en tredjedel sort - altså kollektiv trafik kontra asfalt - så det er en meget flot aftale" (Dagbladet Information, 31.1.2009). Spørgsmålet er imidlertid om transportpolitikkens sporskifte rent faktisk vil lede toget i retning af en grønnere fremtid - er instrumenterne i planen tilstrækkelige til at gøre en afgørende forskel i forhold til at nå Danmarks klimamæssige mål. Det er temaet for denne artikel

AB - Den 29. januar 2009 blev der indgået et forlig om En grøn transportpolitik med opbakning fra 97% af alle Folketingsmedlemmer (Finansministeriet 2009), som på mange markerer et sporskifte i dansk transportpolitik. Der er for første gang tale om en samlet transportplan med et lidt længere sigte (2020) der kombinerer visioner med en investeringsplanDer er for første gang aftalt en rullende planlægningsproces med to- og fireårige revisionerDer er for første gang en bred erkendelse af at klima- og trængselsproblemer kun kan reduceres ved at lægge afgifter på kørselDet er en plan hvor der investeres mere i jernbane end i vejVed præsentationen af forliget sagde forhandlingslederen, finansminister (nu statsminister) Lars Løkke Rasmussen: "Der er en meget klar profil: To tredjedele grønt og en tredjedel sort - altså kollektiv trafik kontra asfalt - så det er en meget flot aftale" (Dagbladet Information, 31.1.2009). Spørgsmålet er imidlertid om transportpolitikkens sporskifte rent faktisk vil lede toget i retning af en grønnere fremtid - er instrumenterne i planen tilstrækkelige til at gøre en afgørende forskel i forhold til at nå Danmarks klimamæssige mål. Det er temaet for denne artikel

KW - trafikplanlægning

KW - Infrastruktur

KW - Trafikpolitik

KW - Danmark

KW - transport planning

KW - Infrastructure

KW - Traffic policy

KW - Denmark

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2009

SP - 62

EP - 67

JO - Plan

JF - Plan

SN - 0805-083X

IS - 3-4

ER -