Dannelsen, der forsvandt, eller hvorfor kompetencer og dannelse ikke er det samme

Hanne Leth Andersen, Jens Christian Jacobsen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftKommentar/debatFormidling

    Abstract

    Artiklen er en replik til professor Palle Rasmussens artikel ” Dannelse, kompetence og evaluering” i CEPRA-striben 24 fra april 2019.hvor han forsøger at give en historisk forklaring på, hvorfor kompetencebegrebet i så høj grad har afløst dannelsesbegrebet i danske uddannelser. Men at kompetencer har afløst dannelsesbegrebet er kun rigtigt for så vidt som dannelse forstås som en helt bestemt type tankegods. Vi læser de samme historiske referencer som Palle Rasmussen, men når især gennem en anden læsning af Wolfgang Klafki til en anden konklusion, nemlig at humanistisk dannelse ikke alene har stor betydning for befolkningen, men at dannelse er forudsætning for at kompetencer kan anvendes af det uddannede menneske.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftCepra-Striben
    Vol/bind2019
    Udgave nummer25
    Sider (fra-til)58-63
    Antal sider6
    ISSN1903-8143
    DOI
    StatusUdgivet - 2019

    Citer dette