@book{10fa17ab03164fc0a2dd5e4a3022166c,
title = "Daginstitutionsarbejde og p{\ae}dagogisk faglighed",
abstract = "Den neoliberale {\ae}ndring af velf{\ae}rdsstaten har ramt daginstitutionerne, der er godt p{\aa} vej til at blive skoleforberedende og serviceorienterede dagtilbud. Det betyder, at de nedbrydes som samfundsm{\ae}ssige institutioner. Omt{\ae}nkning og nyt{\ae}nkning er n{\o}dvendig. Forst{\aa}elsen af daginstitutionerne, daginstitutionsarbejdet og den p{\ae}dagogiske faglighed er i dag for upr{\ae}cis og udifferentieret. Derfor har det v{\ae}ret sv{\ae}rt at formulere alternativer til den neoliberale {\ae}ndring af daginstitutionerne. Daginstitutionsarbejde og p{\ae}dagogisk faglighed foresl{\aa}r en ny forst{\aa}else af det p{\ae}dagogiske institutionsarbejde, som det historisk er blevet udviklet i velf{\ae}rdsstaten. Vigtige begreber, som kendetegner det p{\ae}dagogiske arbejde, er: Etablering af sammenh{\ae}ng, den up{\aa}agtede faglighed, det p{\ae}dagogiske kollektiv som et ensemble, gestisk viden og arbejdets skabende karakter. Med udgangspunkt i denne forst{\aa}else kritiserer forfatterne den igangv{\ae}rende nedbrydning af daginstitutionerne. Men de diskuterer ogs{\aa} en anden vej: Daginstitutionerne som f{\ae}lles gode - som en del af et velf{\ae}rdsparadigme. Det g{\ae}lder nemlig for daginstitutionerne - som for de {\o}vrige velf{\ae}rdsinstitutioner - at de ikke bare kan forsvares ud fra det, der har v{\ae}ret. De m{\aa} grundl{\ae}ggende fornyes.",
keywords = "Daginstitutioner, Daginstitutionsarbejde, P{\ae}dagoger, Neoliberalisme, Velf{\ae}rdsinstitutioner, Faglighed, gestisk viden, Velf{\ae}rdssamfund",
author = "Annegrethe Ahrenkiel and Nielsen, {Birger Steen} and Camilla Schmidt and Sommer, {Finn M.} and Niels Warring",
year = "2012",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7118-048-0",
publisher = "Frydenlund Academic",
}