Daginstitutionen til hverdag: den upåagtede faglighed

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

    Resumé

    Daginstitutionen til hverdag har fokus på pædagogisk faglighed. Bogen demonstrerer, hvordan pædagogisk faglighed er til stede i det samlede institutionelle arbejde – og ikke kun i de planlagte pædagogiske aktiviteter. Bogen følger en hel dag i en daginstitution fra modtagelse af børnene om morgenen, over fælles aktiviteter, frokost, fri leg og frem til personalemøde om aftenen.
    Gennem en lang række genkendelige situationer viser bogen, hvordan upåagtede dimensioner af den pædagogiske faglighed udøves i arbejde, der ofte opfattes som rent praktiske opgaver: bleskift, oprydning, trøst osv.
    Med afsæt i begreberne rytme og sammenhæng, gestisk viden, socialitet og ensemblespil diskuterer forfatterne pædagogernes bestræbelser på at skabe en helhedspædagogik og derigennem tilføre børnelivet i institutionerne fundamentale sociale kvaliteter som en del af deres faglige arbejde. Samtidig viser de, hvordan et stigende fokus på skoleforberedelse og servicering af forældre begrænser mulighederne for at udfolde disse kvaliteter.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagFrydenlund Academic
    Antal sider148
    ISBN (Trykt)978-87-7118-110-4
    StatusUdgivet - 30 jan. 2013

    Emneord

    • pædagogfaglighed
    • hverdagsliv
    • upåagtet faglighed

    Citer dette

    @book{c086a8538cc844b38530fe43f3e34a47,
    title = "Daginstitutionen til hverdag: den up{\aa}agtede faglighed",
    abstract = "Daginstitutionen til hverdag har fokus p{\aa} p{\ae}dagogisk faglighed. Bogen demonstrerer, hvordan p{\ae}dagogisk faglighed er til stede i det samlede institutionelle arbejde – og ikke kun i de planlagte p{\ae}dagogiske aktiviteter. Bogen f{\o}lger en hel dag i en daginstitution fra modtagelse af b{\o}rnene om morgenen, over f{\ae}lles aktiviteter, frokost, fri leg og frem til personalem{\o}de om aftenen. Gennem en lang r{\ae}kke genkendelige situationer viser bogen, hvordan up{\aa}agtede dimensioner af den p{\ae}dagogiske faglighed ud{\o}ves i arbejde, der ofte opfattes som rent praktiske opgaver: bleskift, oprydning, tr{\o}st osv. Med afs{\ae}t i begreberne rytme og sammenh{\ae}ng, gestisk viden, socialitet og ensemblespil diskuterer forfatterne p{\ae}dagogernes bestr{\ae}belser p{\aa} at skabe en helhedsp{\ae}dagogik og derigennem tilf{\o}re b{\o}rnelivet i institutionerne fundamentale sociale kvaliteter som en del af deres faglige arbejde. Samtidig viser de, hvordan et stigende fokus p{\aa} skoleforberedelse og servicering af for{\ae}ldre begr{\ae}nser mulighederne for at udfolde disse kvaliteter.",
    keywords = "p{\ae}dagogfaglighed, hverdagsliv, up{\aa}agtet faglighed",
    author = "Annegrethe Ahrenkiel and Nielsen, {Birger Steen} and Camilla Schmidt and Sommer, {Finn M.} and Niels Warring",
    year = "2013",
    month = "1",
    day = "30",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7118-110-4",
    publisher = "Frydenlund Academic",

    }

    Daginstitutionen til hverdag : den upåagtede faglighed. / Ahrenkiel, Annegrethe; Nielsen, Birger Steen; Schmidt, Camilla; Sommer, Finn M.; Warring, Niels.

    Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2013. 148 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

    TY - BOOK

    T1 - Daginstitutionen til hverdag

    T2 - den upåagtede faglighed

    AU - Ahrenkiel, Annegrethe

    AU - Nielsen, Birger Steen

    AU - Schmidt, Camilla

    AU - Sommer, Finn M.

    AU - Warring, Niels

    PY - 2013/1/30

    Y1 - 2013/1/30

    N2 - Daginstitutionen til hverdag har fokus på pædagogisk faglighed. Bogen demonstrerer, hvordan pædagogisk faglighed er til stede i det samlede institutionelle arbejde – og ikke kun i de planlagte pædagogiske aktiviteter. Bogen følger en hel dag i en daginstitution fra modtagelse af børnene om morgenen, over fælles aktiviteter, frokost, fri leg og frem til personalemøde om aftenen. Gennem en lang række genkendelige situationer viser bogen, hvordan upåagtede dimensioner af den pædagogiske faglighed udøves i arbejde, der ofte opfattes som rent praktiske opgaver: bleskift, oprydning, trøst osv. Med afsæt i begreberne rytme og sammenhæng, gestisk viden, socialitet og ensemblespil diskuterer forfatterne pædagogernes bestræbelser på at skabe en helhedspædagogik og derigennem tilføre børnelivet i institutionerne fundamentale sociale kvaliteter som en del af deres faglige arbejde. Samtidig viser de, hvordan et stigende fokus på skoleforberedelse og servicering af forældre begrænser mulighederne for at udfolde disse kvaliteter.

    AB - Daginstitutionen til hverdag har fokus på pædagogisk faglighed. Bogen demonstrerer, hvordan pædagogisk faglighed er til stede i det samlede institutionelle arbejde – og ikke kun i de planlagte pædagogiske aktiviteter. Bogen følger en hel dag i en daginstitution fra modtagelse af børnene om morgenen, over fælles aktiviteter, frokost, fri leg og frem til personalemøde om aftenen. Gennem en lang række genkendelige situationer viser bogen, hvordan upåagtede dimensioner af den pædagogiske faglighed udøves i arbejde, der ofte opfattes som rent praktiske opgaver: bleskift, oprydning, trøst osv. Med afsæt i begreberne rytme og sammenhæng, gestisk viden, socialitet og ensemblespil diskuterer forfatterne pædagogernes bestræbelser på at skabe en helhedspædagogik og derigennem tilføre børnelivet i institutionerne fundamentale sociale kvaliteter som en del af deres faglige arbejde. Samtidig viser de, hvordan et stigende fokus på skoleforberedelse og servicering af forældre begrænser mulighederne for at udfolde disse kvaliteter.

    KW - pædagogfaglighed

    KW - hverdagsliv

    KW - upåagtet faglighed

    M3 - Bog

    SN - 978-87-7118-110-4

    BT - Daginstitutionen til hverdag

    PB - Frydenlund Academic

    CY - Frederiksberg

    ER -