Projekter pr. år
Abstract
Gennem en lang række genkendelige situationer viser bogen, hvordan upåagtede dimensioner af den pædagogiske faglighed udøves i arbejde, der ofte opfattes som rent praktiske opgaver: bleskift, oprydning, trøst osv.
Med afsæt i begreberne rytme og sammenhæng, gestisk viden, socialitet og ensemblespil diskuterer forfatterne pædagogernes bestræbelser på at skabe en helhedspædagogik og derigennem tilføre børnelivet i institutionerne fundamentale sociale kvaliteter som en del af deres faglige arbejde. Samtidig viser de, hvordan et stigende fokus på skoleforberedelse og servicering af forældre begrænser mulighederne for at udfolde disse kvaliteter.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Frederiksberg |
---|---|
Forlag | Frydenlund Academic |
Antal sider | 148 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7118-110-4 |
Status | Udgivet - 30 jan. 2013 |
Emneord
- pædagogfaglighed
- hverdagsliv
- upåagtet faglighed
Projekter
- 2 Afsluttet
-
VELPRO: Center for Velfærd, Profession og Hverdagsliv
Nielsen, S. B. (Projektleder), Schmidt, C. (Projektdeltager), Ahrenkiel, A. (Projektdeltager), Wulf-Andersen, T. Ø. (Projektdeltager), Bøje, J. D. (Projektdeltager), Helms, S. (Projektdeltager), Olesen, H. S. (Projektdeltager), Neidel, A. V. (Projektdeltager), Hersom, H. (Projektdeltager), Sommer, F. M. (Projektdeltager), Frederiksen, J. T. (Projektdeltager), Bille, T. (Projektdeltager), Holm, M.-L. (Projektdeltager), Elle, B. (Projektdeltager), Larsen, L. (Projektdeltager), Krøjer, J. (Projektdeltager), Andersen, A. S. (Projektdeltager) & Miðskarð, J. (Projektdeltager)
02/11/2009 → 01/02/2021
Projekter: Projekt › Forskning
-
(Faglighedsprojektet): Udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer
Ahrenkiel, A. (Projektleder), Nielsen, B. S. (Projektdeltager), Schmidt, C. (Projektdeltager), Sommer, F. M. (Projektdeltager) & Warring, N. (Projektdeltager)
01/08/2008 → 31/12/2011
Projekter: Projekt › Forskning