Abstract
På baggrund af observationer og interview i og omkring en integreret institution i en socialt og etnisk sammensat kommune, sætter vi i denne artikel fokus på det pædagogiske arbejde med at vejlede forældre ift. opdragelse og tilrettelæggelse af familielivet. Det vises, hvordan den øgede opmærksomhed på tidlig opsporing og indsats retfærdiggør en intervention, der rækker langt ind i privatsfæren. Artiklen peger på dilemmaer, som dette rejser for personalet ift. deres relation til forældre og den pædagogiske opgave, de skal løse. Det stærke fokus på, hvad forældre gør, skaber et ulige magtforhold mellem professionelle og forældre. Det kommer dels til udtryk gennem en underkendelse af andre syn på børn og børneopdragelse, dels gennem iværksættelse af en række ’civiliserende’ initiativer over for forældre med sådanne opfattelser. Afslutningsvist diskuteres, hvordan disse former for kommunikations- og relationsmønstre rejser nogle spørgsmål om, hvad der falder inden for børnehavens opgave, og hvor grænserne mellem stat og familie går.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2021/4 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- Demokratisk udfordring
- Etniske minoritetsforældre
- Forebyggende indsats
- Opdragelsesværdier
- Ulige relation