@inbook{9ca33ed0e25311ddbbbe000ea68e967b,
title = "Cervisia etenim Danica et medo precipue habebantur...: {\"U}ber die Verbreitung hansischen Kulturguts im d{\"a}nischen Raum am Beispiel Hopfenbier",
abstract = "Artiklen besk{\ae}ftiger sig med den hanseatiske kulturindflydelse i Danmark fra ca. 1250-1650 eksemplificeret gennem udbredelsen af kulturgodet humle{\o}l. Parallelt med hansaens voksende {\o}konomiske indflydelse i middelalderens og ren{\ae}ssancens Danmark vandt ogs{\aa} deres fremmeste eksportartikel, humle{\o}lle, frem i Danmark. Humle og hanseatisk {\o}l udgjorde i senmiddelalderen efter salt den n{\ae}stst{\o}rste importpost i Danmark og var med til at indbinde store dele af den danske befolkning i den hanseatiske {\o}konomi og kultur. Anskaffelsen af denne vare var med til at befordre bondesejlads og handel med Nordtyskland og bidrog til voksende kulturel udveksling med vores naboer. Der var dog markante forskelle i m{\ae}ngden og arten af forbrug - {\O}resundsregionens byer og kyststr{\ae}kningers kontakt var s{\aa}ledes rettet mod {\O}sters{\o}ens hansest{\ae}der, mens Jylland og is{\ae}r vestkysten var knyttet til Hamborg og Nederlandene. I takt med hansest{\ae}dernes nedgang og den opst{\aa}ende {\o}konomiske krise i begyndelsen af 1600-tallet var dog atter med til at indskr{\ae}nke landbefolkningens konsum. Det hanseatiske {\o}l st{\aa}r s{\aa}ledes som et udtryk for de danske b{\o}nders {\o}konomiske velstand mellem ca. 1450 og 1620.",
keywords = "{\o}l, handel, kulturudveksling, middelalder, hanse, beer, trade, cultural exchange, medieval, hanseatic",
author = "Stefan Pajung",
year = "2010",
language = "Tysk",
isbn = "3-529-02946-2",
volume = "46",
series = "Studien zur Wirtschafts- und Sozialgeschichte Schleswig-Holsteins ",
publisher = "Wachholtz Verlag GmbH",
number = "46",
pages = "39--56",
editor = "Detlev Kraack and Lorenzen-Schmidt, {Klaus-Joachim }",
booktitle = "Essen und Trinken - Zur Ern{\"a}hrungsgeschichte Schleswig–Holsteins",
}