Breddeopgaver til Fysisk problemløsning I og Fysisk problemløsning II

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportKompendium/lecture notesUndervisning

Resumé

Teksten indeholder en samling af såkaldte breddeopgaver i fysik fra RUC.
Det drejer sig dels om en mindre samling af 68 træningsopgaver fra opstarten
af det såkaldte “Breddekursus” i 1976. Og dels samlingen af eksamensopgaver
fra perioden 1976 – februar 2016, som i februar 2016 er vokset til 672 opgaver. Fra 1. september 2007 er Breddekurset blevet delt i de to kurser “Fysisk
problemløsning I” og “Fysisk problemløsning II”. Formålet med begge de
to kurser er — som med det tidligere Breddekursus — populært sagt, at
man skal trænes i at tænke som en fysiker. Sekundært skal kurserne styrke
deltagernes viden om og forståelse af fysiske fænomener og teorier indenfor
klassisk og moderne fysik i bredden. De to kurser i fysisk problemløsning og det tidligere Breddekursus afviger på afgørende punkter fra fysikkurser, som de doceres ved andre universiteter i Danmark og for den sags skyld i resten af verden. Undervisningen tager afsæt i såvel opgavesamlingen her som i en sædvanlig fysiklærebog. Men mest i opgavesamlingen. Og eksamensopgaverne stilles ikke som skarpt veldefinerede og afgrænsede problemstillinger. I stedet er en eksamensopgave et ret åbent spørgsmål, hvor selve formaliseringen af problemet som led i dets løsning er en vigtig del af besvarelsen.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedRoskilde
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider247
StatusUdgivet - jan. 2016
NavnIMFUFA-tekst : i, om og med matematik og fysik
Nummer504a
ISSN0106-6242

Citer dette

Jensen, J. H. (2016). Breddeopgaver til Fysisk problemløsning I og Fysisk problemløsning II. Roskilde: Roskilde Universitet. IMFUFA-tekst : i, om og med matematik og fysik, Nr. 504a
Jensen, Jens Højgaard. / Breddeopgaver til Fysisk problemløsning I og Fysisk problemløsning II. Roskilde : Roskilde Universitet, 2016. 247 s. (IMFUFA-tekst : i, om og med matematik og fysik; Nr. 504a).
@book{89e15168b28a41daa695f0d513e89e95,
title = "Breddeopgaver til Fysisk probleml{\o}sning I og Fysisk probleml{\o}sning II",
abstract = "Teksten indeholder en samling af s{\aa}kaldte breddeopgaver i fysik fra RUC.Det drejer sig dels om en mindre samling af 68 tr{\ae}ningsopgaver fra opstartenaf det s{\aa}kaldte “Breddekursus” i 1976. Og dels samlingen af eksamensopgaverfra perioden 1976 – februar 2016, som i februar 2016 er vokset til 672 opgaver. Fra 1. september 2007 er Breddekurset blevet delt i de to kurser “Fysiskprobleml{\o}sning I” og “Fysisk probleml{\o}sning II”. Form{\aa}let med begge deto kurser er — som med det tidligere Breddekursus — popul{\ae}rt sagt, atman skal tr{\ae}nes i at t{\ae}nke som en fysiker. Sekund{\ae}rt skal kurserne styrkedeltagernes viden om og forst{\aa}else af fysiske f{\ae}nomener og teorier indenforklassisk og moderne fysik i bredden. De to kurser i fysisk probleml{\o}sning og det tidligere Breddekursus afviger p{\aa} afg{\o}rende punkter fra fysikkurser, som de doceres ved andre universiteter i Danmark og for den sags skyld i resten af verden. Undervisningen tager afs{\ae}t i s{\aa}vel opgavesamlingen her som i en s{\ae}dvanlig fysikl{\ae}rebog. Men mest i opgavesamlingen. Og eksamensopgaverne stilles ikke som skarpt veldefinerede og afgr{\ae}nsede problemstillinger. I stedet er en eksamensopgave et ret {\aa}bent sp{\o}rgsm{\aa}l, hvor selve formaliseringen af problemet som led i dets l{\o}sning er en vigtig del af besvarelsen.",
author = "Jensen, {Jens H{\o}jgaard}",
year = "2016",
month = "1",
language = "Dansk",
publisher = "Roskilde Universitet",

}

Jensen, JH 2016, Breddeopgaver til Fysisk problemløsning I og Fysisk problemløsning II. IMFUFA-tekst : i, om og med matematik og fysik, nr. 504a, Roskilde Universitet, Roskilde.

Breddeopgaver til Fysisk problemløsning I og Fysisk problemløsning II. / Jensen, Jens Højgaard.

Roskilde : Roskilde Universitet, 2016. 247 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportKompendium/lecture notesUndervisning

TY - BOOK

T1 - Breddeopgaver til Fysisk problemløsning I og Fysisk problemløsning II

AU - Jensen, Jens Højgaard

PY - 2016/1

Y1 - 2016/1

N2 - Teksten indeholder en samling af såkaldte breddeopgaver i fysik fra RUC.Det drejer sig dels om en mindre samling af 68 træningsopgaver fra opstartenaf det såkaldte “Breddekursus” i 1976. Og dels samlingen af eksamensopgaverfra perioden 1976 – februar 2016, som i februar 2016 er vokset til 672 opgaver. Fra 1. september 2007 er Breddekurset blevet delt i de to kurser “Fysiskproblemløsning I” og “Fysisk problemløsning II”. Formålet med begge deto kurser er — som med det tidligere Breddekursus — populært sagt, atman skal trænes i at tænke som en fysiker. Sekundært skal kurserne styrkedeltagernes viden om og forståelse af fysiske fænomener og teorier indenforklassisk og moderne fysik i bredden. De to kurser i fysisk problemløsning og det tidligere Breddekursus afviger på afgørende punkter fra fysikkurser, som de doceres ved andre universiteter i Danmark og for den sags skyld i resten af verden. Undervisningen tager afsæt i såvel opgavesamlingen her som i en sædvanlig fysiklærebog. Men mest i opgavesamlingen. Og eksamensopgaverne stilles ikke som skarpt veldefinerede og afgrænsede problemstillinger. I stedet er en eksamensopgave et ret åbent spørgsmål, hvor selve formaliseringen af problemet som led i dets løsning er en vigtig del af besvarelsen.

AB - Teksten indeholder en samling af såkaldte breddeopgaver i fysik fra RUC.Det drejer sig dels om en mindre samling af 68 træningsopgaver fra opstartenaf det såkaldte “Breddekursus” i 1976. Og dels samlingen af eksamensopgaverfra perioden 1976 – februar 2016, som i februar 2016 er vokset til 672 opgaver. Fra 1. september 2007 er Breddekurset blevet delt i de to kurser “Fysiskproblemløsning I” og “Fysisk problemløsning II”. Formålet med begge deto kurser er — som med det tidligere Breddekursus — populært sagt, atman skal trænes i at tænke som en fysiker. Sekundært skal kurserne styrkedeltagernes viden om og forståelse af fysiske fænomener og teorier indenforklassisk og moderne fysik i bredden. De to kurser i fysisk problemløsning og det tidligere Breddekursus afviger på afgørende punkter fra fysikkurser, som de doceres ved andre universiteter i Danmark og for den sags skyld i resten af verden. Undervisningen tager afsæt i såvel opgavesamlingen her som i en sædvanlig fysiklærebog. Men mest i opgavesamlingen. Og eksamensopgaverne stilles ikke som skarpt veldefinerede og afgrænsede problemstillinger. I stedet er en eksamensopgave et ret åbent spørgsmål, hvor selve formaliseringen af problemet som led i dets løsning er en vigtig del af besvarelsen.

M3 - Kompendium/lecture notes

BT - Breddeopgaver til Fysisk problemløsning I og Fysisk problemløsning II

PB - Roskilde Universitet

CY - Roskilde

ER -

Jensen JH. Breddeopgaver til Fysisk problemløsning I og Fysisk problemløsning II. Roskilde: Roskilde Universitet, 2016. 247 s. (IMFUFA-tekst : i, om og med matematik og fysik; Nr. 504a).