Abstract
Teksten indeholder en samling af såkaldte breddeopgaver i fysik fra RUC.
Det drejer sig dels om en mindre samling af 68 træningsopgaver fra opstarten
af det såkaldte “Breddekursus” i 1976. Og dels samlingen af eksamensopgaver
fra perioden 1976 – februar 2016, som i februar 2016 er vokset til 672 opgaver. Fra 1. september 2007 er Breddekurset blevet delt i de to kurser “Fysisk
problemløsning I” og “Fysisk problemløsning II”. Formålet med begge de
to kurser er — som med det tidligere Breddekursus — populært sagt, at
man skal trænes i at tænke som en fysiker. Sekundært skal kurserne styrke
deltagernes viden om og forståelse af fysiske fænomener og teorier indenfor
klassisk og moderne fysik i bredden. De to kurser i fysisk problemløsning og det tidligere Breddekursus afviger på afgørende punkter fra fysikkurser, som de doceres ved andre universiteter i Danmark og for den sags skyld i resten af verden. Undervisningen tager afsæt i såvel opgavesamlingen her som i en sædvanlig fysiklærebog. Men mest i opgavesamlingen. Og eksamensopgaverne stilles ikke som skarpt veldefinerede og afgrænsede problemstillinger. I stedet er en eksamensopgave et ret åbent spørgsmål, hvor selve formaliseringen af problemet som led i dets løsning er en vigtig del af besvarelsen.
Det drejer sig dels om en mindre samling af 68 træningsopgaver fra opstarten
af det såkaldte “Breddekursus” i 1976. Og dels samlingen af eksamensopgaver
fra perioden 1976 – februar 2016, som i februar 2016 er vokset til 672 opgaver. Fra 1. september 2007 er Breddekurset blevet delt i de to kurser “Fysisk
problemløsning I” og “Fysisk problemløsning II”. Formålet med begge de
to kurser er — som med det tidligere Breddekursus — populært sagt, at
man skal trænes i at tænke som en fysiker. Sekundært skal kurserne styrke
deltagernes viden om og forståelse af fysiske fænomener og teorier indenfor
klassisk og moderne fysik i bredden. De to kurser i fysisk problemløsning og det tidligere Breddekursus afviger på afgørende punkter fra fysikkurser, som de doceres ved andre universiteter i Danmark og for den sags skyld i resten af verden. Undervisningen tager afsæt i såvel opgavesamlingen her som i en sædvanlig fysiklærebog. Men mest i opgavesamlingen. Og eksamensopgaverne stilles ikke som skarpt veldefinerede og afgrænsede problemstillinger. I stedet er en eksamensopgave et ret åbent spørgsmål, hvor selve formaliseringen af problemet som led i dets løsning er en vigtig del af besvarelsen.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Roskilde |
---|---|
Forlag | Roskilde Universitet |
Antal sider | 247 |
Status | Udgivet - jan. 2016 |
Navn | IMFUFA-tekst : i, om og med matematik og fysik |
---|---|
Nummer | 504a |
ISSN | 0106-6242 |