Abstract
Nærværende specialeafhandling udgør en casebaseret undersøgelse af mulighederne for at 'borgerpaneler' kan drøfte temaer ved videnskab og teknologi, og bidrage med perspektiver, der kan indgå i forskeres videnproduktion. Afhandlingen tager afsæt i brugen af borgerpanelet inden for participativ teknologivurdering og fokuserer empirisk på det tværeuropæiske borgerinddragelsesprojekt ' Meeting of Minds - Europæiske borgere i dialog om hjerneforskning'.
Afhandlingen funderes i en kritisk teoretisk begrebsliggørelse af menneskelige livssammenhænge, der indebærer, at borgeres hverdagsbaserede erfaringer forstås som indlejret i en samfundsmæssighed, der muliggør kulturel refleksion over videnskab og teknologi. Gennem en hermeneutisk analyse sættes fokus på menneskelige erfaringer og livssammenhænge i forbindelse med borgerpanelet, og i forlængelse heraf, hvordan forskere forstår og forholder sig hertil. Hermed afprøves en konkret mulighed for, om borgerpanelet kan bidrage med livsverdensfunderede perspektiver, der kan indgå i forskeres produktion af ny viden.
Analysen viser, at mens forskerne forholder sig åbent til borgerpanelets perspektiver som del af en samfundsmæssig drøftelse af videnskab og teknologi, så finder forskerne det ikke muligt at kunne benytte sig af panelets perspektiver i relation til selve den videnskabelige forskning og videnproduktion. Afhandlingen giver med denne erkendelse en række perspektiver på mulighederne for at bruge borgerpanelet og borgerinddragelse, ikke blot i relation til regulering af videnskab og teknologianvendelse, men specifikt i forbindelse med en ny form for videnproduktion. Dermed lægger afhandlingen op til en række overvejelser omkring, hvad der kan komme ud af en sådan anvendelse af participation, sådan som blandt andet teorien om ´modus 2´ videnskaben foreskriver, og som det forudsættes i diskussioner af participation som 'upstream engagement' knyttet til selve den videnskabelige og teknologiske udvikling
Bidragets oversatte titel | The Citizen's Panel in a new production of knowledge: Openings towards human life contexts? |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Udgivelsessted | Roskilde |
---|---|
Forlag | Roskilde Universitet |
Status | Udgivet - 2007 |
Udgivet eksternt | Ja |