Bioanalytikerfaget og teknologiudviklingen: Konsekvenser for arbejde og uddannelse

Anders Siig Andersen, Maria Therese Llambias, Simon Heilesen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen søger at belyse nogle aspekter af teknologiudviklingens betydning for arbejdet som bioanalytiker og for uddannelsen til dette arbejde. Først diskuteres forholdet mellem udviklingen af teknologi, arbejdsfunktioner og uddannelse på et alment niveau i forhold til det bioanalytiske arbejde, herunder begreberne velfærdsteknologi og profession. Dernæst analyseres den teknologiske udvikling inden for det bioanalytiske område med fokus på udviklingsmuligheder og -risici. Endelig diskuteres, hvordan den teknologiske udvikling har haft betydning for bioanalytikeruddannelsen samt hvilke dilemmaer, uddannelsen aktuelt er præget af.
    OriginalsprogDansk
    TitelVelfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv
    RedaktørerKathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo
    Udgivelses stedSorø
    ForlagUCSJ Forlag
    Publikationsdatoapr. 2015
    Sider163-179
    ISBN (Trykt)978-87-92717-32-0
    ISBN (Elektronisk)978-87-92717-33-7
    StatusUdgivet - apr. 2015

    Emneord

    • Velfærdsteknologi
    • professionsuddannelse
    • bioanalytiker

    Projekter

    VIOL: Velfærdsteknologi, Innovation, Omsorg og Læring (VIOL)

    Dupret, K., Busch-Jensen, P., Heilesen, S., Kondrup, S., Eriksen, K. K., Hansbøl, M. & Jørnø, R. L. V.

    01/01/201331/12/2014

    Projekter: ProjektForskning

    Citer dette

    Andersen, A. S., Llambias, M. T., & Heilesen, S. (2015). Bioanalytikerfaget og teknologiudviklingen: Konsekvenser for arbejde og uddannelse. I K. Krageskov Eriksen, M. Hansbøl, N. H. Helms, & M. Vestbo (red.), Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv (s. 163-179). UCSJ Forlag. http://ucsj.dk/fileadmin/user_upload/FU/projekter/Viol/Velfaerd__teknologi_og_laering_i_et_professionsperspektiv.pdf