Bioanalytikerfaget og teknologiudviklingen: Konsekvenser for arbejde og uddannelse

Anders Siig Andersen, Maria Therese Llambias, Simon Heilesen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Artiklen søger at belyse nogle aspekter af teknologiudviklingens betydning for arbejdet som bioanalytiker og for uddannelsen til dette arbejde. Først diskuteres forholdet mellem udviklingen af teknologi, arbejdsfunktioner og uddannelse på et alment niveau i forhold til det bioanalytiske arbejde, herunder begreberne velfærdsteknologi og profession. Dernæst analyseres den teknologiske udvikling inden for det bioanalytiske område med fokus på udviklingsmuligheder og -risici. Endelig diskuteres, hvordan den teknologiske udvikling har haft betydning for bioanalytikeruddannelsen samt hvilke dilemmaer, uddannelsen aktuelt er præget af.
OriginalsprogDansk
TitelVelfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv
RedaktørerKathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo
UdgivelsesstedSorø
ForlagUCSJ Forlag
Publikationsdatoapr. 2015
Sider163-179
ISBN (Trykt)978-87-92717-32-0
ISBN (Elektronisk)978-87-92717-33-7
StatusUdgivet - apr. 2015

Emneord

  • Velfærdsteknologi
  • professionsuddannelse
  • bioanalytiker

Citer dette