Bioanalytikerfaget og teknologiudviklingen: Konsekvenser for arbejde og uddannelse

Anders Siig Andersen, Maria Therese Llambias, Simon Heilesen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Resumé

    Artiklen søger at belyse nogle aspekter af teknologiudviklingens betydning for arbejdet som bioanalytiker og for uddannelsen til dette arbejde. Først diskuteres forholdet mellem udviklingen af teknologi, arbejdsfunktioner og uddannelse på et alment niveau i forhold til det bioanalytiske arbejde, herunder begreberne velfærdsteknologi og profession. Dernæst analyseres den teknologiske udvikling inden for det bioanalytiske område med fokus på udviklingsmuligheder og -risici. Endelig diskuteres, hvordan den teknologiske udvikling har haft betydning for bioanalytikeruddannelsen samt hvilke dilemmaer, uddannelsen aktuelt er præget af.
    OriginalsprogDansk
    TitelVelfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv
    RedaktørerKathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo
    Udgivelses stedSorø
    ForlagUCSJ Forlag
    Publikationsdatoapr. 2015
    Sider163-179
    ISBN (Trykt)978-87-92717-32-0
    ISBN (Elektronisk)978-87-92717-33-7
    StatusUdgivet - apr. 2015

    Emneord

    • Velfærdsteknologi
    • professionsuddannelse
    • bioanalytiker

    Citer dette

    Andersen, A. S., Llambias, M. T., & Heilesen, S. (2015). Bioanalytikerfaget og teknologiudviklingen: Konsekvenser for arbejde og uddannelse. I K. Krageskov Eriksen, M. Hansbøl, N. H. Helms, & M. Vestbo (red.), Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv (s. 163-179). Sorø: UCSJ Forlag.
    Andersen, Anders Siig ; Llambias, Maria Therese ; Heilesen, Simon. / Bioanalytikerfaget og teknologiudviklingen: Konsekvenser for arbejde og uddannelse. Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. red. / Kathrine Krageskov Eriksen ; Mikala Hansbøl ; Niels Henrik Helms ; Michelle Vestbo. Sorø : UCSJ Forlag, 2015. s. 163-179
    @inbook{3156265cd32840458c44336e20753c40,
    title = "Bioanalytikerfaget og teknologiudviklingen: Konsekvenser for arbejde og uddannelse",
    abstract = "Artiklen s{\o}ger at belyse nogle aspekter af teknologiudviklingens betydning for arbejdet som bioanalytiker og for uddannelsen til dette arbejde. F{\o}rst diskuteres forholdet mellem udviklingen af teknologi, arbejdsfunktioner og uddannelse p{\aa} et alment niveau i forhold til det bioanalytiske arbejde, herunder begreberne velf{\ae}rdsteknologi og profession. Dern{\ae}st analyseres den teknologiske udvikling inden for det bioanalytiske omr{\aa}de med fokus p{\aa} udviklingsmuligheder og -risici. Endelig diskuteres, hvordan den teknologiske udvikling har haft betydning for bioanalytikeruddannelsen samt hvilke dilemmaer, uddannelsen aktuelt er pr{\ae}get af.",
    keywords = "Velf{\ae}rdsteknologi, professionsuddannelse, bioanalytiker",
    author = "Andersen, {Anders Siig} and Llambias, {Maria Therese} and Simon Heilesen",
    year = "2015",
    month = "4",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-92717-32-0",
    pages = "163--179",
    editor = "{Krageskov Eriksen}, Kathrine and Mikala Hansb{\o}l and Helms, {Niels Henrik} and Michelle Vestbo",
    booktitle = "Velf{\ae}rd, teknologi og l{\ae}ring i et professionsperspektiv",
    publisher = "UCSJ Forlag",

    }

    Andersen, AS, Llambias, MT & Heilesen, S 2015, Bioanalytikerfaget og teknologiudviklingen: Konsekvenser for arbejde og uddannelse. i K Krageskov Eriksen, M Hansbøl, NH Helms & M Vestbo (red), Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. UCSJ Forlag, Sorø, s. 163-179.

    Bioanalytikerfaget og teknologiudviklingen: Konsekvenser for arbejde og uddannelse. / Andersen, Anders Siig; Llambias, Maria Therese; Heilesen, Simon.

    Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. red. / Kathrine Krageskov Eriksen; Mikala Hansbøl; Niels Henrik Helms; Michelle Vestbo. Sorø : UCSJ Forlag, 2015. s. 163-179.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    TY - CHAP

    T1 - Bioanalytikerfaget og teknologiudviklingen: Konsekvenser for arbejde og uddannelse

    AU - Andersen, Anders Siig

    AU - Llambias, Maria Therese

    AU - Heilesen, Simon

    PY - 2015/4

    Y1 - 2015/4

    N2 - Artiklen søger at belyse nogle aspekter af teknologiudviklingens betydning for arbejdet som bioanalytiker og for uddannelsen til dette arbejde. Først diskuteres forholdet mellem udviklingen af teknologi, arbejdsfunktioner og uddannelse på et alment niveau i forhold til det bioanalytiske arbejde, herunder begreberne velfærdsteknologi og profession. Dernæst analyseres den teknologiske udvikling inden for det bioanalytiske område med fokus på udviklingsmuligheder og -risici. Endelig diskuteres, hvordan den teknologiske udvikling har haft betydning for bioanalytikeruddannelsen samt hvilke dilemmaer, uddannelsen aktuelt er præget af.

    AB - Artiklen søger at belyse nogle aspekter af teknologiudviklingens betydning for arbejdet som bioanalytiker og for uddannelsen til dette arbejde. Først diskuteres forholdet mellem udviklingen af teknologi, arbejdsfunktioner og uddannelse på et alment niveau i forhold til det bioanalytiske arbejde, herunder begreberne velfærdsteknologi og profession. Dernæst analyseres den teknologiske udvikling inden for det bioanalytiske område med fokus på udviklingsmuligheder og -risici. Endelig diskuteres, hvordan den teknologiske udvikling har haft betydning for bioanalytikeruddannelsen samt hvilke dilemmaer, uddannelsen aktuelt er præget af.

    KW - Velfærdsteknologi

    KW - professionsuddannelse

    KW - bioanalytiker

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-92717-32-0

    SP - 163

    EP - 179

    BT - Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv

    A2 - Krageskov Eriksen, Kathrine

    A2 - Hansbøl, Mikala

    A2 - Helms, Niels Henrik

    A2 - Vestbo, Michelle

    PB - UCSJ Forlag

    CY - Sorø

    ER -

    Andersen AS, Llambias MT, Heilesen S. Bioanalytikerfaget og teknologiudviklingen: Konsekvenser for arbejde og uddannelse. I Krageskov Eriksen K, Hansbøl M, Helms NH, Vestbo M, red., Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. Sorø: UCSJ Forlag. 2015. s. 163-179