Abstract
Køn og etnicitet er blevet til forklaringer på problemer som uddannelsesdeltagelse og frafald i erhvervsuddannelserne, og etniske minoritetsdrenge er blevet udpeget som særligt 'udsatte'. Her er det vigtigt at se mere konkret på, hvilke drenge der har hvilke problemer, og hvorfor de er et problem for skolerne. I denne artikel forsøger jeg med udgangspunkt i interviews med etniske minoritetsdrenge i en hg-klasse på en handelsskole og gennem observationer af den undervisning, de deltager i, at belyse, hvordan samspillet mellem elevernes biografi og uddannelsens læringskultur har betydning for deres uddannelsesdeltagelse og læring. På denne baggrund problematiserer jeg den måde, køn og etnicitet kan blive gjort usynlig i en konkrete uddannelsessammenhæng, og giver nogle bud på, hvordan læringskulturen kan ændres, så eleverne får bedre mulighed for at give mening til deres deltagelse i uddannelsen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne |
Redaktører | Christian Helms Jørgensen |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Roskilde Universitetsforlag |
Publikationsdato | aug. 2013 |
Sider | 225-242 |
Kapitel | 12 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7867-397-8 |
Status | Udgivet - aug. 2013 |
Emneord
- Erhvervsuddannelse
- etniske minoritetselever
- biografi
- læringskultur