Billeder i hovedet: Etniske minoritetsdrenge i erhvervsuddannelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Køn og etnicitet er blevet til forklaringer på problemer som uddannelsesdeltagelse og frafald i erhvervsuddannelserne, og etniske minoritetsdrenge er blevet udpeget som særligt 'udsatte'. Her er det vigtigt at se mere konkret på, hvilke drenge der har hvilke problemer, og hvorfor de er et problem for skolerne. I denne artikel forsøger jeg med udgangspunkt i interviews med etniske minoritetsdrenge i en hg-klasse på en handelsskole og gennem observationer af den undervisning, de deltager i, at belyse, hvordan samspillet mellem elevernes biografi og uddannelsens læringskultur har betydning for deres uddannelsesdeltagelse og læring. På denne baggrund problematiserer jeg den måde, køn og etnicitet kan blive gjort usynlig i en konkrete uddannelsessammenhæng, og giver nogle bud på, hvordan læringskulturen kan ændres, så eleverne får bedre mulighed for at give mening til deres deltagelse i uddannelsen.
OriginalsprogDansk
TitelDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
RedaktørerChristian Helms Jørgensen
Antal sider17
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagRoskilde Universitetsforlag
Publikationsdatoaug. 2013
Sider225-242
Kapitel12
ISBN (Trykt)978-87-7867-397-8
StatusUdgivet - aug. 2013

Emneord

  • Erhvervsuddannelse
  • etniske minoritetselever
  • biografi
  • læringskultur

Citer dette

Pedersen, M. S. (2013). Billeder i hovedet: Etniske minoritetsdrenge i erhvervsuddannelse. I C. Helms Jørgensen (red.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne (s. 225-242). Roskilde Universitetsforlag.