Billeder af verdens svovl

Affektiv materialisme i Michael Glawoggers "Working Man’s Death"

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

Film- og billedmediet har en særlig plads i skildringen af vores samfund og økonomi. Produktionen i de vestlige samfund består i dag primært af tegn, symboler, billeder og begær, mens de forgangne tiders maskinelle og, ikke mindst, manuelle bearbejdning af materialer – det vi stadigvæk umiddelbart tænker på, når vi hører ordet produktion – primært er overladt til den tredje verden. Filmkunsten kan på mange måder siges at inkarnere denne tegnproduktion i sin natur, og med denne form for produktion følger det, der er blevet kaldt en ”æstetisk refleksion,” en refleksion over den konstante billeddannelse og æstetisering, der pågår i alle samfundets processer. Især for dokumentarfilmens vedkommende, kan filmmediet siges at anvende en æstetisk refleksivitet til at iagttage virkelighedens sociale mekanismer. Dette gælder i udpræget grad for østrigeren Michael Glawogger, hvis globaliseringstrilogi (Megacities, Workingman’s Death og Whore’s Glory) benytter sig af et særligt æstetiserende og nydelsesbetonet billedsprog til at behandle socio-politiske emner som arbejdslivet, storbylivet, prostitution, kriminalitet og diverse former for marginaliserede hverdagsskæbner.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKrystalbilleder : tidsskrift for filmkritik
Udgave nummer3
Sider (fra-til)71-86
StatusUdgivet - feb. 2014

Emneord

  • Affekt
  • affektivitet
  • materialisme
  • filmanalyse
  • film
  • dokumentarfilm
  • æstetik
  • visuel kultur

Citer dette

@article{334faf8d48914b959ee4975c1891f4e5,
title = "Billeder af verdens svovl: Affektiv materialisme i Michael Glawoggers {"}Working Man’s Death{"}",
abstract = "Film- og billedmediet har en s{\ae}rlig plads i skildringen af vores samfund og {\o}konomi. Produktionen i de vestlige samfund best{\aa}r i dag prim{\ae}rt af tegn, symboler, billeder og beg{\ae}r, mens de forgangne tiders maskinelle og, ikke mindst, manuelle bearbejdning af materialer – det vi stadigv{\ae}k umiddelbart t{\ae}nker p{\aa}, n{\aa}r vi h{\o}rer ordet produktion – prim{\ae}rt er overladt til den tredje verden. Filmkunsten kan p{\aa} mange m{\aa}der siges at inkarnere denne tegnproduktion i sin natur, og med denne form for produktion f{\o}lger det, der er blevet kaldt en ”{\ae}stetisk refleksion,” en refleksion over den konstante billeddannelse og {\ae}stetisering, der p{\aa}g{\aa}r i alle samfundets processer. Is{\ae}r for dokumentarfilmens vedkommende, kan filmmediet siges at anvende en {\ae}stetisk refleksivitet til at iagttage virkelighedens sociale mekanismer. Dette g{\ae}lder i udpr{\ae}get grad for {\o}strigeren Michael Glawogger, hvis globaliseringstrilogi (Megacities, Workingman’s Death og Whore’s Glory) benytter sig af et s{\ae}rligt {\ae}stetiserende og nydelsesbetonet billedsprog til at behandle socio-politiske emner som arbejdslivet, storbylivet, prostitution, kriminalitet og diverse former for marginaliserede hverdagssk{\ae}bner.",
keywords = "Film studies, Affectivity, Visual culture, Aesthetics, Documentary film, Globalisation, Material studies, Affekt, affektivitet, materialisme, filmanalyse, film, dokumentarfilm, {\ae}stetik, visuel kultur",
author = "Kristine Samson",
year = "2014",
month = "2",
language = "Dansk",
pages = "71--86",
journal = "Krystalbilleder : tidsskrift for filmkritik",
issn = "2245-5477",
publisher = "Foreningen Virkelig",
number = "3",

}

Billeder af verdens svovl : Affektiv materialisme i Michael Glawoggers "Working Man’s Death". / Samson, Kristine.

I: Krystalbilleder : tidsskrift for filmkritik, Nr. 3, 02.2014, s. 71-86.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Billeder af verdens svovl

T2 - Affektiv materialisme i Michael Glawoggers "Working Man’s Death"

AU - Samson, Kristine

PY - 2014/2

Y1 - 2014/2

N2 - Film- og billedmediet har en særlig plads i skildringen af vores samfund og økonomi. Produktionen i de vestlige samfund består i dag primært af tegn, symboler, billeder og begær, mens de forgangne tiders maskinelle og, ikke mindst, manuelle bearbejdning af materialer – det vi stadigvæk umiddelbart tænker på, når vi hører ordet produktion – primært er overladt til den tredje verden. Filmkunsten kan på mange måder siges at inkarnere denne tegnproduktion i sin natur, og med denne form for produktion følger det, der er blevet kaldt en ”æstetisk refleksion,” en refleksion over den konstante billeddannelse og æstetisering, der pågår i alle samfundets processer. Især for dokumentarfilmens vedkommende, kan filmmediet siges at anvende en æstetisk refleksivitet til at iagttage virkelighedens sociale mekanismer. Dette gælder i udpræget grad for østrigeren Michael Glawogger, hvis globaliseringstrilogi (Megacities, Workingman’s Death og Whore’s Glory) benytter sig af et særligt æstetiserende og nydelsesbetonet billedsprog til at behandle socio-politiske emner som arbejdslivet, storbylivet, prostitution, kriminalitet og diverse former for marginaliserede hverdagsskæbner.

AB - Film- og billedmediet har en særlig plads i skildringen af vores samfund og økonomi. Produktionen i de vestlige samfund består i dag primært af tegn, symboler, billeder og begær, mens de forgangne tiders maskinelle og, ikke mindst, manuelle bearbejdning af materialer – det vi stadigvæk umiddelbart tænker på, når vi hører ordet produktion – primært er overladt til den tredje verden. Filmkunsten kan på mange måder siges at inkarnere denne tegnproduktion i sin natur, og med denne form for produktion følger det, der er blevet kaldt en ”æstetisk refleksion,” en refleksion over den konstante billeddannelse og æstetisering, der pågår i alle samfundets processer. Især for dokumentarfilmens vedkommende, kan filmmediet siges at anvende en æstetisk refleksivitet til at iagttage virkelighedens sociale mekanismer. Dette gælder i udpræget grad for østrigeren Michael Glawogger, hvis globaliseringstrilogi (Megacities, Workingman’s Death og Whore’s Glory) benytter sig af et særligt æstetiserende og nydelsesbetonet billedsprog til at behandle socio-politiske emner som arbejdslivet, storbylivet, prostitution, kriminalitet og diverse former for marginaliserede hverdagsskæbner.

KW - Film studies

KW - Affectivity

KW - Visual culture

KW - Aesthetics

KW - Documentary film

KW - Globalisation

KW - Material studies

KW - Affekt

KW - affektivitet

KW - materialisme

KW - filmanalyse

KW - film

KW - dokumentarfilm

KW - æstetik

KW - visuel kultur

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 71

EP - 86

JO - Krystalbilleder : tidsskrift for filmkritik

JF - Krystalbilleder : tidsskrift for filmkritik

SN - 2245-5477

IS - 3

ER -