Biblioteket og basisuddannelsen

et afgangsprojekt om informationssøgningskompetence

Hanne Stube, Trine Winther Johannsen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Resumé

Gennem en interviewundersøgelse forsøger vi at få et indblik i den kontekst, som de studerende befinder sig i på RUCs samfundsvidenskabelige basisuddannelse og dermed få begreb om studiemiljøets informationskompetence. Ikke mindst vil vi gerne vide, hvilken betydning informations- og litteratursøgning har i undervisningen og i projektskrivningen, og om biblioteket spiller en rolle i processen. Vi benytter begreber fra Annemaree Lloyds teori om informationspraksis og ser på vores egen empiri i form af interviews med studerende og vejledere. Vores fokus er at analysere bibliotekets rolle i de studerendes informationssøgningspraksis, fordi vi ønsker at biblioteket skal kunne tilbyde mere ”fremtidssikrede” undervisningstilbud i et brugercentreret perspektiv.
OriginalsprogDansk
Antal sider52
StatusUdgivet - 2011
Udgivet eksterntJa

Citer dette

@book{e2b0fb668e804981a70f0f50880a3837,
title = "Biblioteket og basisuddannelsen: et afgangsprojekt om informationss{\o}gningskompetence",
abstract = "Gennem en interviewunders{\o}gelse fors{\o}ger vi at f{\aa} et indblik i den kontekst, som de studerende befinder sig i p{\aa} RUCs samfundsvidenskabelige basisuddannelse og dermed f{\aa} begreb om studiemilj{\o}ets informationskompetence. Ikke mindst vil vi gerne vide, hvilken betydning informations- og litteraturs{\o}gning har i undervisningen og i projektskrivningen, og om biblioteket spiller en rolle i processen. Vi benytter begreber fra Annemaree Lloyds teori om informationspraksis og ser p{\aa} vores egen empiri i form af interviews med studerende og vejledere. Vores fokus er at analysere bibliotekets rolle i de studerendes informationss{\o}gningspraksis, fordi vi {\o}nsker at biblioteket skal kunne tilbyde mere ”fremtidssikrede” undervisningstilbud i et brugercentreret perspektiv.",
author = "Hanne Stube and Johannsen, {Trine Winther}",
year = "2011",
language = "Dansk",

}

Biblioteket og basisuddannelsen : et afgangsprojekt om informationssøgningskompetence. / Stube, Hanne; Johannsen, Trine Winther.

2011. 52 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

TY - RPRT

T1 - Biblioteket og basisuddannelsen

T2 - et afgangsprojekt om informationssøgningskompetence

AU - Stube, Hanne

AU - Johannsen, Trine Winther

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Gennem en interviewundersøgelse forsøger vi at få et indblik i den kontekst, som de studerende befinder sig i på RUCs samfundsvidenskabelige basisuddannelse og dermed få begreb om studiemiljøets informationskompetence. Ikke mindst vil vi gerne vide, hvilken betydning informations- og litteratursøgning har i undervisningen og i projektskrivningen, og om biblioteket spiller en rolle i processen. Vi benytter begreber fra Annemaree Lloyds teori om informationspraksis og ser på vores egen empiri i form af interviews med studerende og vejledere. Vores fokus er at analysere bibliotekets rolle i de studerendes informationssøgningspraksis, fordi vi ønsker at biblioteket skal kunne tilbyde mere ”fremtidssikrede” undervisningstilbud i et brugercentreret perspektiv.

AB - Gennem en interviewundersøgelse forsøger vi at få et indblik i den kontekst, som de studerende befinder sig i på RUCs samfundsvidenskabelige basisuddannelse og dermed få begreb om studiemiljøets informationskompetence. Ikke mindst vil vi gerne vide, hvilken betydning informations- og litteratursøgning har i undervisningen og i projektskrivningen, og om biblioteket spiller en rolle i processen. Vi benytter begreber fra Annemaree Lloyds teori om informationspraksis og ser på vores egen empiri i form af interviews med studerende og vejledere. Vores fokus er at analysere bibliotekets rolle i de studerendes informationssøgningspraksis, fordi vi ønsker at biblioteket skal kunne tilbyde mere ”fremtidssikrede” undervisningstilbud i et brugercentreret perspektiv.

M3 - Rapport

BT - Biblioteket og basisuddannelsen

ER -