Beskæftigelsesrettet sprogundervisning

Sproglærerens opgaver

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Resumé

Det er politisk besluttet at undervisningen af flygtninge/indvandrere i dansk som andetsprog skal være beskæftigelsesrettet som led i kursisternes mulighed for at blive selvforsørgende, sprogligt kompetente og socialt integrerede. Disse forudsætninger bliver for det første problematiseret, og samtidig bliver det beskrevet hvorledes denne dagsorden giver sproglærerne en ny sprogdidaktisk opgave. Disse opgaver bliver beskrevet ud fra tre forskellige sprogdidaktiske tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel og en biografisk. I forbindelse med hver tilgang bliver der givet eksempel på sproglærerens opgaver, og det konkluderes at disse opgaver indebærer organisering på sprogcenterplan, herunder et koordineret samarbejde med alle interessenter omkring den enkelte kursist.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFokus
Vol/bind2018
Udgave nummer70
Sider (fra-til)7-12
Antal sider6
ISSN1601-8257
StatusUdgivet - jun. 2018

Emneord

  • beskæftigelsesrettet andetsprogsundervisning
  • andetsprog på arbejde
  • andetsprogsundervisning
  • kommunikativ kompetence
  • Sociokulturel tilgang
  • Biografisk tilgang

Citer dette

@article{8c482ea354f14b948787baf4dd900487,
title = "Besk{\ae}ftigelsesrettet sprogundervisning: Sprogl{\ae}rerens opgaver",
abstract = "Det er politisk besluttet at undervisningen af flygtninge/indvandrere i dansk som andetsprog skal v{\ae}re besk{\ae}ftigelsesrettet som led i kursisternes mulighed for at blive selvfors{\o}rgende, sprogligt kompetente og socialt integrerede. Disse foruds{\ae}tninger bliver for det f{\o}rste problematiseret, og samtidig bliver det beskrevet hvorledes denne dagsorden giver sprogl{\ae}rerne en ny sprogdidaktisk opgave. Disse opgaver bliver beskrevet ud fra tre forskellige sprogdidaktiske tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel og en biografisk. I forbindelse med hver tilgang bliver der givet eksempel p{\aa} sprogl{\ae}rerens opgaver, og det konkluderes at disse opgaver indeb{\ae}rer organisering p{\aa} sprogcenterplan, herunder et koordineret samarbejde med alle interessenter omkring den enkelte kursist.",
keywords = "besk{\ae}ftigelsesrettet andetsprogsundervisning, andetsprog p{\aa} arbejde, andetsprogsundervisning, kommunikativ kompetence, Sociokulturel tilgang, Biografisk tilgang",
author = "Pedersen, {Michael Svendsen}",
year = "2018",
month = "6",
language = "Dansk",
volume = "2018",
pages = "7--12",
journal = "Fokus",
issn = "1601-8257",
number = "70",

}

Beskæftigelsesrettet sprogundervisning : Sproglærerens opgaver. / Pedersen, Michael Svendsen .

I: Fokus, Bind 2018, Nr. 70, 06.2018, s. 7-12.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Beskæftigelsesrettet sprogundervisning

T2 - Sproglærerens opgaver

AU - Pedersen, Michael Svendsen

PY - 2018/6

Y1 - 2018/6

N2 - Det er politisk besluttet at undervisningen af flygtninge/indvandrere i dansk som andetsprog skal være beskæftigelsesrettet som led i kursisternes mulighed for at blive selvforsørgende, sprogligt kompetente og socialt integrerede. Disse forudsætninger bliver for det første problematiseret, og samtidig bliver det beskrevet hvorledes denne dagsorden giver sproglærerne en ny sprogdidaktisk opgave. Disse opgaver bliver beskrevet ud fra tre forskellige sprogdidaktiske tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel og en biografisk. I forbindelse med hver tilgang bliver der givet eksempel på sproglærerens opgaver, og det konkluderes at disse opgaver indebærer organisering på sprogcenterplan, herunder et koordineret samarbejde med alle interessenter omkring den enkelte kursist.

AB - Det er politisk besluttet at undervisningen af flygtninge/indvandrere i dansk som andetsprog skal være beskæftigelsesrettet som led i kursisternes mulighed for at blive selvforsørgende, sprogligt kompetente og socialt integrerede. Disse forudsætninger bliver for det første problematiseret, og samtidig bliver det beskrevet hvorledes denne dagsorden giver sproglærerne en ny sprogdidaktisk opgave. Disse opgaver bliver beskrevet ud fra tre forskellige sprogdidaktiske tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel og en biografisk. I forbindelse med hver tilgang bliver der givet eksempel på sproglærerens opgaver, og det konkluderes at disse opgaver indebærer organisering på sprogcenterplan, herunder et koordineret samarbejde med alle interessenter omkring den enkelte kursist.

KW - beskæftigelsesrettet andetsprogsundervisning

KW - andetsprog på arbejde

KW - andetsprogsundervisning

KW - kommunikativ kompetence

KW - Sociokulturel tilgang

KW - Biografisk tilgang

UR - https://www.uddannelsesforbundet.dk/media/4136/fokus-nr-70_final_aktiv.pdf

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2018

SP - 7

EP - 12

JO - Fokus

JF - Fokus

SN - 1601-8257

IS - 70

ER -