Abstract
Det er politisk besluttet at undervisningen af flygtninge/indvandrere i dansk som andetsprog skal være beskæftigelsesrettet som led i kursisternes mulighed for at blive selvforsørgende, sprogligt kompetente og socialt integrerede. Disse forudsætninger bliver for det første problematiseret, og samtidig bliver det beskrevet hvorledes denne dagsorden giver sproglærerne en ny sprogdidaktisk opgave. Disse opgaver bliver beskrevet ud fra tre forskellige sprogdidaktiske tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel og en biografisk. I forbindelse med hver tilgang bliver der givet eksempel på sproglærerens opgaver, og det konkluderes at disse opgaver indebærer organisering på sprogcenterplan, herunder et koordineret samarbejde med alle interessenter omkring den enkelte kursist.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Fokus |
Vol/bind | 2018 |
Udgave nummer | 70 |
Sider (fra-til) | 7-12 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 1601-8257 |
Status | Udgivet - jun. 2018 |
Emneord
- beskæftigelsesrettet andetsprogsundervisning
- andetsprog på arbejde
- andetsprogsundervisning
- kommunikativ kompetence
- Sociokulturel tilgang
- Biografisk tilgang