Aktiviteter pr. år
Abstract
Artiklen diskuterer den historiedidaktiske debat om begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Det bliver ofte hævdet, at det er et vanskeligt begreb at omsætte til praktisk undervisning, men artiklen påviser og argumenterer for, at striden snarere handler om, hvorvidt skolefaget historie skal være en simulering af videnskabsfaget historie eller et fag på egne præmisser. Der er nemlig tilsyneladende konsensus om at børn og unge har historiebevisthed og at historiebevidsthed kan kvalificeres. Striden står om hvordan og med hvilke midler. Artiklen påviser, at vores viden om grundlaget for at have historiebevidsthed er mangelfuldt, hvorfor kritikken af børn og unges mangel på historisk viden og kronologisk overblik måske er skudt ved siden af. Det er netop i skoleårene, at menneskets autobiografiske erindring udvikles, men hvordan denne proces præcist foregår er ikke tilstrækkeligt udforsket, men at eliminere et begreb som historiebevidsthed i en skole- og uddannelsessammenhæng forekommer uhensigtsmæssigt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Historiedidaktik i Norden 9 |
Redaktører | Per Eliasson, KG Hammarlund, Erik Lund, Carsten Tage Nielsen |
Antal sider | 18 |
Vol/bind | 1 |
Udgivelsessted | Malmö |
Forlag | Malmö Högskola |
Publikationsdato | 2012 |
Sider | 35-53 |
ISBN (Trykt) | 978-91-7104-423-5 |
Status | Udgivet - 2012 |
Begivenhed | Nordisk Historikermøte 2011 - Universitetet i Tromsø, Tromsø, Norge Varighed: 11 aug. 2011 → 14 aug. 2011 https://sites.google.com/site/nordiskhistorikermote2011/Velkommen |
Konference
Konference | Nordisk Historikermøte 2011 |
---|---|
Lokation | Universitetet i Tromsø |
Land/Område | Norge |
By | Tromsø |
Periode | 11/08/2011 → 14/08/2011 |
Andet | 27. Nordiske Historikermøte |
Internetadresse |
Bibliografisk note
Historiedidaktik i Norden 9 foreligger i to bind med undertitlerne:Del I: Historiemedvetande - historiebruk
Del II: Historisk kunskap
Emneord
- Historiedidaktik
- Historiebevidsted
- Historie i folkeskolen
- Erindrings- og identitetspolitik
- Autobiografisk hukommelse
-
Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer
Carsten Tage Nielsen (Oplægsholder)
13 aug. 2011Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
-
27. Nordiske Historikermøde
Carsten Tage Nielsen (Deltager)
11 aug. 2011 → 14 aug. 2011Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhed › Organisation og deltagelse i konference
-
27. Nordiske Historikermøde
Carsten Tage Nielsen (Arrangør)
11 aug. 2011 → 14 aug. 2011Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhed › Organisation og deltagelse i konference