Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

    Abstract

    Artiklen diskuterer den historiedidaktiske debat om begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Det bliver ofte hævdet, at det er et vanskeligt begreb at omsætte til praktisk undervisning, men artiklen påviser og argumenterer for, at striden snarere handler om, hvorvidt skolefaget historie skal være en simulering af videnskabsfaget historie eller et fag på egne præmisser. Der er nemlig tilsyneladende konsensus om at børn og unge har historiebevisthed og at historiebevidsthed kan kvalificeres. Striden står om hvordan og med hvilke midler. Artiklen påviser, at vores viden om grundlaget for at have historiebevidsthed er mangelfuldt, hvorfor kritikken af børn og unges mangel på historisk viden og kronologisk overblik måske er skudt ved siden af. Det er netop i skoleårene, at menneskets autobiografiske erindring udvikles, men hvordan denne proces præcist foregår er ikke tilstrækkeligt udforsket, men at eliminere et begreb som historiebevidsthed i en skole- og uddannelsessammenhæng forekommer uhensigtsmæssigt.
    OriginalsprogDansk
    TitelHistoriedidaktik i Norden 9
    RedaktørerPer Eliasson, KG Hammarlund, Erik Lund, Carsten Tage Nielsen
    Antal sider18
    Vol/bind1
    Udgivelses stedMalmö
    ForlagMalmö Högskola
    Publikationsdato2012
    Sider35-53
    ISBN (Trykt)978-91-7104-423-5
    StatusUdgivet - 2012
    BegivenhedNordisk Historikermøte 2011 - Universitetet i Tromsø, Tromsø, Norge
    Varighed: 11 aug. 201114 aug. 2011
    https://sites.google.com/site/nordiskhistorikermote2011/Velkommen

    Konference

    KonferenceNordisk Historikermøte 2011
    LokationUniversitetet i Tromsø
    LandNorge
    ByTromsø
    Periode11/08/201114/08/2011
    Andet27. Nordiske Historikermøte
    Internetadresse

    Bibliografisk note

    Historiedidaktik i Norden 9 foreligger i to bind med undertitlerne:
    Del I: Historiemedvetande - historiebruk
    Del II: Historisk kunskap

    Emneord

    • Historiedidaktik
    • Historiebevidsted
    • Historie i folkeskolen
    • Erindrings- og identitetspolitik
    • Autobiografisk hukommelse

    Citer dette

    Nielsen, C. T. (2012). Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. I P. Eliasson, KG. Hammarlund, E. Lund, & C. T. Nielsen (red.), Historiedidaktik i Norden 9 (Bind 1, s. 35-53). Malmö Högskola. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-17497