Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

    Resumé

    Artiklen diskuterer den historiedidaktiske debat om begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Det bliver ofte hævdet, at det er et vanskeligt begreb at omsætte til praktisk undervisning, men artiklen påviser og argumenterer for, at striden snarere handler om, hvorvidt skolefaget historie skal være en simulering af videnskabsfaget historie eller et fag på egne præmisser. Der er nemlig tilsyneladende konsensus om at børn og unge har historiebevisthed og at historiebevidsthed kan kvalificeres. Striden står om hvordan og med hvilke midler. Artiklen påviser, at vores viden om grundlaget for at have historiebevidsthed er mangelfuldt, hvorfor kritikken af børn og unges mangel på historisk viden og kronologisk overblik måske er skudt ved siden af. Det er netop i skoleårene, at menneskets autobiografiske erindring udvikles, men hvordan denne proces præcist foregår er ikke tilstrækkeligt udforsket, men at eliminere et begreb som historiebevidsthed i en skole- og uddannelsessammenhæng forekommer uhensigtsmæssigt.
    OriginalsprogDansk
    TitelHistoriedidaktik i Norden 9
    RedaktørerPer Eliasson, KG Hammarlund, Erik Lund, Carsten Tage Nielsen
    Antal sider18
    Vol/bind1
    Udgivelses stedMalmö
    ForlagMalmö Högskola
    Publikationsdato2012
    Sider35-53
    ISBN (Trykt)978-91-7104-423-5
    StatusUdgivet - 2012
    BegivenhedNordisk Historikermøte 2011 - Universitetet i Tromsø, Tromsø, Norge
    Varighed: 11 aug. 201114 aug. 2011
    https://sites.google.com/site/nordiskhistorikermote2011/Velkommen

    Konference

    KonferenceNordisk Historikermøte 2011
    LokationUniversitetet i Tromsø
    LandNorge
    ByTromsø
    Periode11/08/201114/08/2011
    Andet27. Nordiske Historikermøte
    Internetadresse

    Bibliografisk note

    Historiedidaktik i Norden 9 foreligger i to bind med undertitlerne:
    Del I: Historiemedvetande - historiebruk
    Del II: Historisk kunskap

    Emneord

    • Historiedidaktik
    • Historiebevidsted
    • Historie i folkeskolen
    • Erindrings- og identitetspolitik
    • Autobiografisk hukommelse

    Citer dette

    Nielsen, C. T. (2012). Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. I P. Eliasson, KG. Hammarlund, E. Lund, & C. T. Nielsen (red.), Historiedidaktik i Norden 9 (Bind 1, s. 35-53). Malmö: Malmö Högskola.
    Nielsen, Carsten Tage. / Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Historiedidaktik i Norden 9. red. / Per Eliasson ; KG Hammarlund ; Erik Lund ; Carsten Tage Nielsen. Bind 1 Malmö : Malmö Högskola, 2012. s. 35-53
    @inproceedings{dee43eb9051e46bc961d5fe156f1e8f9,
    title = "Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer",
    abstract = "Artiklen diskuterer den historiedidaktiske debat om begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Det bliver ofte h{\ae}vdet, at det er et vanskeligt begreb at oms{\ae}tte til praktisk undervisning, men artiklen p{\aa}viser og argumenterer for, at striden snarere handler om, hvorvidt skolefaget historie skal v{\ae}re en simulering af videnskabsfaget historie eller et fag p{\aa} egne pr{\ae}misser. Der er nemlig tilsyneladende konsensus om at b{\o}rn og unge har historiebevisthed og at historiebevidsthed kan kvalificeres. Striden st{\aa}r om hvordan og med hvilke midler. Artiklen p{\aa}viser, at vores viden om grundlaget for at have historiebevidsthed er mangelfuldt, hvorfor kritikken af b{\o}rn og unges mangel p{\aa} historisk viden og kronologisk overblik m{\aa}ske er skudt ved siden af. Det er netop i skole{\aa}rene, at menneskets autobiografiske erindring udvikles, men hvordan denne proces pr{\ae}cist foreg{\aa}r er ikke tilstr{\ae}kkeligt udforsket, men at eliminere et begreb som historiebevidsthed i en skole- og uddannelsessammenh{\ae}ng forekommer uhensigtsm{\ae}ssigt.",
    keywords = "Historiedidaktik, Historiebevidsted, Historie i folkeskolen, Erindrings- og identitetspolitik, Autobiografisk hukommelse",
    author = "Nielsen, {Carsten Tage}",
    note = "Historiedidaktik i Norden 9 foreligger i to bind med undertitlerne: Del I: Historiemedvetande - historiebruk Del II: Historisk kunskap",
    year = "2012",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-91-7104-423-5",
    volume = "1",
    pages = "35--53",
    editor = "Per Eliasson and KG Hammarlund and Erik Lund and Nielsen, {Carsten Tage}",
    booktitle = "Historiedidaktik i Norden 9",
    publisher = "Malm{\"o} H{\"o}gskola",

    }

    Nielsen, CT 2012, Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. i P Eliasson, KG Hammarlund, E Lund & CT Nielsen (red), Historiedidaktik i Norden 9. bind 1, Malmö Högskola, Malmö, s. 35-53, Nordisk Historikermøte 2011, Tromsø, Norge, 11/08/2011.

    Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. / Nielsen, Carsten Tage.

    Historiedidaktik i Norden 9. red. / Per Eliasson; KG Hammarlund; Erik Lund; Carsten Tage Nielsen. Bind 1 Malmö : Malmö Högskola, 2012. s. 35-53.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

    TY - GEN

    T1 - Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer

    AU - Nielsen, Carsten Tage

    N1 - Historiedidaktik i Norden 9 foreligger i to bind med undertitlerne: Del I: Historiemedvetande - historiebruk Del II: Historisk kunskap

    PY - 2012

    Y1 - 2012

    N2 - Artiklen diskuterer den historiedidaktiske debat om begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Det bliver ofte hævdet, at det er et vanskeligt begreb at omsætte til praktisk undervisning, men artiklen påviser og argumenterer for, at striden snarere handler om, hvorvidt skolefaget historie skal være en simulering af videnskabsfaget historie eller et fag på egne præmisser. Der er nemlig tilsyneladende konsensus om at børn og unge har historiebevisthed og at historiebevidsthed kan kvalificeres. Striden står om hvordan og med hvilke midler. Artiklen påviser, at vores viden om grundlaget for at have historiebevidsthed er mangelfuldt, hvorfor kritikken af børn og unges mangel på historisk viden og kronologisk overblik måske er skudt ved siden af. Det er netop i skoleårene, at menneskets autobiografiske erindring udvikles, men hvordan denne proces præcist foregår er ikke tilstrækkeligt udforsket, men at eliminere et begreb som historiebevidsthed i en skole- og uddannelsessammenhæng forekommer uhensigtsmæssigt.

    AB - Artiklen diskuterer den historiedidaktiske debat om begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Det bliver ofte hævdet, at det er et vanskeligt begreb at omsætte til praktisk undervisning, men artiklen påviser og argumenterer for, at striden snarere handler om, hvorvidt skolefaget historie skal være en simulering af videnskabsfaget historie eller et fag på egne præmisser. Der er nemlig tilsyneladende konsensus om at børn og unge har historiebevisthed og at historiebevidsthed kan kvalificeres. Striden står om hvordan og med hvilke midler. Artiklen påviser, at vores viden om grundlaget for at have historiebevidsthed er mangelfuldt, hvorfor kritikken af børn og unges mangel på historisk viden og kronologisk overblik måske er skudt ved siden af. Det er netop i skoleårene, at menneskets autobiografiske erindring udvikles, men hvordan denne proces præcist foregår er ikke tilstrækkeligt udforsket, men at eliminere et begreb som historiebevidsthed i en skole- og uddannelsessammenhæng forekommer uhensigtsmæssigt.

    KW - Historiedidaktik

    KW - Historiebevidsted

    KW - Historie i folkeskolen

    KW - Erindrings- og identitetspolitik

    KW - Autobiografisk hukommelse

    M3 - Konferencebidrag i proceedings

    SN - 978-91-7104-423-5

    VL - 1

    SP - 35

    EP - 53

    BT - Historiedidaktik i Norden 9

    A2 - Eliasson, Per

    A2 - Hammarlund, KG

    A2 - Lund, Erik

    A2 - Nielsen, Carsten Tage

    PB - Malmö Högskola

    CY - Malmö

    ER -

    Nielsen CT. Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. I Eliasson P, Hammarlund KG, Lund E, Nielsen CT, red., Historiedidaktik i Norden 9. Bind 1. Malmö: Malmö Högskola. 2012. s. 35-53