Baudrillard og Pædagogikkens Andet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklen introducerer til den franske filosof Jean Baudrillard og spørger hvad grunden er til, at det pædagogiske forskningsfelt har været så relativ uberørt af Baudrillards ideer, som tilfældet synes at være. Med udgangspunkt i det teoretiske univers, Baudrillard tilbyder skelnes mellem Pædagogikkens Første og Pædagogikkens Andet. Mens Pædagogikkens Første refererer til den pædagogiske forskning, der er forankret i modernistiske teorier med en ambition om at forstå og repræsentere det pædagogiske felt, er Pædagogikkens Andet en position, der grundlæggende udfordrer og overskrider de kategorier, den pædagogiske forskning typisk hviler på og kommunikeres igennem: 'social virkelighed', 'mening' og etnografi. Artiklen viser med et konkret eksempel hvordan fragmentet og 'maze'-skrivning er en måde at engagere sig i det pædagogiske på - efter etnografien.

OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2017
Udgave nummer2
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 14 maj 2017

Emneord

  • Baudrillard
  • Ungdom og Skole i Syd
  • Feltforskning og Etnografi
  • Pædagogikkens Andet

Citer dette

@article{f7011d6a1c984dd59c756c9000224c59,
title = "Baudrillard og P{\ae}dagogikkens Andet",
abstract = "Artiklen introducerer til den franske filosof Jean Baudrillard og sp{\o}rger hvad grunden er til, at det p{\ae}dagogiske forskningsfelt har v{\ae}ret s{\aa} relativ uber{\o}rt af Baudrillards ideer, som tilf{\ae}ldet synes at v{\ae}re. Med udgangspunkt i det teoretiske univers, Baudrillard tilbyder skelnes mellem P{\ae}dagogikkens F{\o}rste og P{\ae}dagogikkens Andet. Mens P{\ae}dagogikkens F{\o}rste refererer til den p{\ae}dagogiske forskning, der er forankret i modernistiske teorier med en ambition om at forst{\aa} og repr{\ae}sentere det p{\ae}dagogiske felt, er P{\ae}dagogikkens Andet en position, der grundl{\ae}ggende udfordrer og overskrider de kategorier, den p{\ae}dagogiske forskning typisk hviler p{\aa} og kommunikeres igennem: 'social virkelighed', 'mening' og etnografi. Artiklen viser med et konkret eksempel hvordan fragmentet og 'maze'-skrivning er en m{\aa}de at engagere sig i det p{\ae}dagogiske p{\aa} - efter etnografien.",
keywords = "Baudrillard, Ungdom og Skole i Syd, Feltforskning og Etnografi, P{\ae}dagogikkens Andet",
author = "Madsen, {Ulla Ambrosius}",
year = "2017",
month = "5",
day = "14",
language = "Dansk",
volume = "2017",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "2",

}

Baudrillard og Pædagogikkens Andet. / Madsen, Ulla Ambrosius.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2017, Nr. 2, 14.05.2017.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Baudrillard og Pædagogikkens Andet

AU - Madsen, Ulla Ambrosius

PY - 2017/5/14

Y1 - 2017/5/14

N2 - Artiklen introducerer til den franske filosof Jean Baudrillard og spørger hvad grunden er til, at det pædagogiske forskningsfelt har været så relativ uberørt af Baudrillards ideer, som tilfældet synes at være. Med udgangspunkt i det teoretiske univers, Baudrillard tilbyder skelnes mellem Pædagogikkens Første og Pædagogikkens Andet. Mens Pædagogikkens Første refererer til den pædagogiske forskning, der er forankret i modernistiske teorier med en ambition om at forstå og repræsentere det pædagogiske felt, er Pædagogikkens Andet en position, der grundlæggende udfordrer og overskrider de kategorier, den pædagogiske forskning typisk hviler på og kommunikeres igennem: 'social virkelighed', 'mening' og etnografi. Artiklen viser med et konkret eksempel hvordan fragmentet og 'maze'-skrivning er en måde at engagere sig i det pædagogiske på - efter etnografien.

AB - Artiklen introducerer til den franske filosof Jean Baudrillard og spørger hvad grunden er til, at det pædagogiske forskningsfelt har været så relativ uberørt af Baudrillards ideer, som tilfældet synes at være. Med udgangspunkt i det teoretiske univers, Baudrillard tilbyder skelnes mellem Pædagogikkens Første og Pædagogikkens Andet. Mens Pædagogikkens Første refererer til den pædagogiske forskning, der er forankret i modernistiske teorier med en ambition om at forstå og repræsentere det pædagogiske felt, er Pædagogikkens Andet en position, der grundlæggende udfordrer og overskrider de kategorier, den pædagogiske forskning typisk hviler på og kommunikeres igennem: 'social virkelighed', 'mening' og etnografi. Artiklen viser med et konkret eksempel hvordan fragmentet og 'maze'-skrivning er en måde at engagere sig i det pædagogiske på - efter etnografien.

KW - Baudrillard

KW - Ungdom og Skole i Syd

KW - Feltforskning og Etnografi

KW - Pædagogikkens Andet

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2017

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 2

ER -