Abstract
Formålet med denne artikel er at påpege at begrebsliggørelse af tillid og kontrol som interaktive processer, i modsætning til mere statiske opfattelser af de to begreber og relationerne mellem dem, giver en bedre forståelse af udfordringerne ved at balancere tillid og kontrol i organisationer. En gennemgang af litteraturen om tillid og kontrol viser at de to begreber er blevet opfattet som enten at kunne substituere eller komplementere hinanden. I kontrast hertil argumenterer artiklen for at der er behov for en eksplicit procesforståelse af relationen mellem tillid og kontrol. Mens det statiske perspektiv på tillid og kontrol betydet at balancering ses som en engangsbeslutning, fører procesperspektivet til at se balancering mellem tillid og kontrol som en løbende proces af balancering og rebalancering. For ledelsen betyder dette at problemet med at afbalancere tillid og kontrol bliver et tema, der kræver løbende opmærksomhed.
Bidragets oversatte titel | Balancering af tillid og kontrol: Imod et procesperspektiv |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | Society and Business Review |
Vol/bind | 5 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 259-269 |
ISSN | 1746-5680 |
Status | Udgivet - 2010 |
Emneord
- kontrol
- tillid