Bag facaden : subjektive og symbolske dynamikker i institutionelle moderniseringsprocesser: en analyse af læreprocesser og organisationsudvikling i moderniseringen af det sociale felt

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

    Abstract

    Moderniseringens tale har mange toner. Der høres mange stemmer og ses mange aktører på `moderniseringsarenaen'. Afhandlingen Bag facaden handler om moderniseringen af den offentlige sektor. Eller mere præcist socialpædagogiske institutioner i den sociale sektor. Afhandlingen giver stemmer til moderniseringens aktører. Brugere, de professionelle, politikere, forvaltningsansatte, institutionsledere og forskere tager alle på forskellig vis del i fortolkningen og realiseringen af moderniseringens opgaver. Deres synspunkter, vurderinger og erfaringer træder frem i de efterfølgende fortællinger og analyser.

    Afhandlingen sammenfletter empiriske, metodiske og teoretiske spor. Det illustreres, hvordan teoretiske og metodiske baggrundsskærme lader forskellige analyser og fortællinger materialisere sig. Afhandlingen folder sig ud på baggrund af tre empiriske analyser og udviklingsprojekter: Styre eller styres- en evaluering af et forsøg med selvforvaltning og rammesty ring (L. Andersen, 1992), Penge mellem hænderne - evaluering af forsøg med pensionsudbe taling (L. Andersen, 1993), Kvalitetens veje og vildveje - om modernisering, kvalitet og udvikling i det sociale felt (L. Andersen, 1994). De empiriske analyser fokuserer på mikro processerne i moderniseringen af social og sundhedssektoren i et amt i perioden 1990-95. De præsenterer et kvalitativt og kvantitativt indblik i de resultater, problemer og barrierer, som moderniseringsmålene medfører. Disse analyser eksponerer de subjektive og symbolske 'strømme' i moderniseringsprocesserne. Afhandlingens ærinde er derfor at gennemføre en empirisk og teoretisk analyse af moderniseringens subjektive og symbolske dimensioner, som må synliggøres og begrebsliggøres for at fastholde dybden og kompleksiteten i denne udvikling.

    Problemområdet er rettet mod en samfundsmæssig, kulturel og subjektiv analyse af aktuelle moderniseringsprocesser. Moderniseringen udspiller sig både på et statsadministrativt og et institutionelt niveau og derfor analyseres dels en lokal forvaltnings forståelse af og omgang med moderniseringsforsøg og institutionsudvikling. Dels er fokus også rettet mod et antal socialpædagogiske institutioner, deres ansatte og brugere i en indkredsning af deres fortolkning og moderniseringspraksis.

    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedRoskilde
    ForlagRoskilde Universitet
    Antal sider226
    StatusUdgivet - 1996

    Citer dette