Børns relationer og venskaber

pædagogers opgave og ansvar?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Børns leg, sociale relationer og især deres venskab er det, som betyder mest for børn i hverdagens daginstitutionsliv. Samtidig er det i udstrakt grad børn selv, der som sociale aktører skaber deres relationer og venskaber. Derfor synes pædagoger at stå i en både vanskelig og paradoksal situation, når de skal forsøge at hjælpe de børn, der har svært ved at skabe og fastholde stabile relationer til andre børn. De kan ikke direkte påtvinge børn at være venner, og samtidig skal de respektere etablerede venskaber. Pædagoger har det formelle ansvar for alle børns trivsel og velbefindende i daginstitutionen. Men hvad kan pædagogerne så gøre for at leve op til ansvaret? Artiklen fremkaster på baggrund af et aktionsforskningsprojekt, som involverede fem daginstitutioner, to begreber til at sætte fokus på et centralt, men politisk underprioriteret omdrejningspunkt i pædagogers arbejde: ”Pædagogers social-didaktik” og ”pædagoger som miljøplanlæggere”. Begge sigter mod at understøtte arbejdet med børns relationer og venskaber.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind62
Udgave nummer3
Sider (fra-til)82-91
Antal sider11
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - sep. 2015

Citer dette

@article{b269133f8fda46d280bb50fbdb6b3799,
title = "B{\o}rns relationer og venskaber: p{\ae}dagogers opgave og ansvar?",
abstract = "B{\o}rns leg, sociale relationer og is{\ae}r deres venskab er det, som betyder mest for b{\o}rn i hverdagens daginstitutionsliv. Samtidig er det i udstrakt grad b{\o}rn selv, der som sociale akt{\o}rer skaber deres relationer og venskaber. Derfor synes p{\ae}dagoger at st{\aa} i en b{\aa}de vanskelig og paradoksal situation, n{\aa}r de skal fors{\o}ge at hj{\ae}lpe de b{\o}rn, der har sv{\ae}rt ved at skabe og fastholde stabile relationer til andre b{\o}rn. De kan ikke direkte p{\aa}tvinge b{\o}rn at v{\ae}re venner, og samtidig skal de respektere etablerede venskaber. P{\ae}dagoger har det formelle ansvar for alle b{\o}rns trivsel og velbefindende i daginstitutionen. Men hvad kan p{\ae}dagogerne s{\aa} g{\o}re for at leve op til ansvaret? Artiklen fremkaster p{\aa} baggrund af et aktionsforskningsprojekt, som involverede fem daginstitutioner, to begreber til at s{\ae}tte fokus p{\aa} et centralt, men politisk underprioriteret omdrejningspunkt i p{\ae}dagogers arbejde: ”P{\ae}dagogers social-didaktik” og ”p{\ae}dagoger som milj{\o}planl{\ae}ggere”. Begge sigter mod at underst{\o}tte arbejdet med b{\o}rns relationer og venskaber.",
author = "Annegrethe Ahrenkiel and Kim Rasmussen",
year = "2015",
month = "9",
language = "Dansk",
volume = "62",
pages = "82--91",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "3",

}

Børns relationer og venskaber : pædagogers opgave og ansvar? / Ahrenkiel, Annegrethe; Rasmussen, Kim.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 62, Nr. 3, 09.2015, s. 82-91.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Børns relationer og venskaber

T2 - pædagogers opgave og ansvar?

AU - Ahrenkiel, Annegrethe

AU - Rasmussen, Kim

PY - 2015/9

Y1 - 2015/9

N2 - Børns leg, sociale relationer og især deres venskab er det, som betyder mest for børn i hverdagens daginstitutionsliv. Samtidig er det i udstrakt grad børn selv, der som sociale aktører skaber deres relationer og venskaber. Derfor synes pædagoger at stå i en både vanskelig og paradoksal situation, når de skal forsøge at hjælpe de børn, der har svært ved at skabe og fastholde stabile relationer til andre børn. De kan ikke direkte påtvinge børn at være venner, og samtidig skal de respektere etablerede venskaber. Pædagoger har det formelle ansvar for alle børns trivsel og velbefindende i daginstitutionen. Men hvad kan pædagogerne så gøre for at leve op til ansvaret? Artiklen fremkaster på baggrund af et aktionsforskningsprojekt, som involverede fem daginstitutioner, to begreber til at sætte fokus på et centralt, men politisk underprioriteret omdrejningspunkt i pædagogers arbejde: ”Pædagogers social-didaktik” og ”pædagoger som miljøplanlæggere”. Begge sigter mod at understøtte arbejdet med børns relationer og venskaber.

AB - Børns leg, sociale relationer og især deres venskab er det, som betyder mest for børn i hverdagens daginstitutionsliv. Samtidig er det i udstrakt grad børn selv, der som sociale aktører skaber deres relationer og venskaber. Derfor synes pædagoger at stå i en både vanskelig og paradoksal situation, når de skal forsøge at hjælpe de børn, der har svært ved at skabe og fastholde stabile relationer til andre børn. De kan ikke direkte påtvinge børn at være venner, og samtidig skal de respektere etablerede venskaber. Pædagoger har det formelle ansvar for alle børns trivsel og velbefindende i daginstitutionen. Men hvad kan pædagogerne så gøre for at leve op til ansvaret? Artiklen fremkaster på baggrund af et aktionsforskningsprojekt, som involverede fem daginstitutioner, to begreber til at sætte fokus på et centralt, men politisk underprioriteret omdrejningspunkt i pædagogers arbejde: ”Pædagogers social-didaktik” og ”pædagoger som miljøplanlæggere”. Begge sigter mod at understøtte arbejdet med børns relationer og venskaber.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 62

SP - 82

EP - 91

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 3

ER -