Børns medierede museumsbesøg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Opgavehæfter, mobiltelefonkameraer og udklædningsdragter er tre typer af bærbare besøgsteknologier som har afgørende betydning for hvordan museumsbesøget tager form. De tre teknologier sætter dagsordenen når børn og unge besøger det naturhistoriske museum Naturama. De forvandler museumsbesøgende fra børn til gøende ræve, æstetisk søgende fotografer og flittige, opgaveløsende eventyrere. Det viser en undersøgelse der sætter fokus på bærbare teknologiers rolle i museumsbesøg. Afsættet for studiet er et forskningsmæssigt behov for dybdegående, kvalitative analyser af museumsbesøg, samt den kendsgerning, at informations- og kommunikationsteknologi gennemsyrer hverdagslivet og dermed skaber multimedierede og mediekonvergente lærings- og oplevelsesrum.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind2011
Udgave nummer1
Sider (fra-til)78-84
Antal sider7
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • museumsdidaktik
  • medier, kommunikation og informationsteknologi
  • museumsoplevelse
  • børn og unge
  • museumsformidling

Citer dette