Børns medierede museumsbesøg

Connie Svabo

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Opgavehæfter, mobiltelefonkameraer og udklædningsdragter er tre typer af bærbare besøgsteknologier som har afgørende betydning for hvordan museumsbesøget tager form. De tre teknologier sætter dagsordenen når børn og unge besøger det naturhistoriske museum Naturama. De forvandler museumsbesøgende fra børn til gøende ræve, æstetisk søgende fotografer og flittige, opgaveløsende eventyrere. Det viser en undersøgelse der sætter fokus på bærbare teknologiers rolle i museumsbesøg. Afsættet for studiet er et forskningsmæssigt behov for dybdegående, kvalitative analyser af museumsbesøg, samt den kendsgerning, at informations- og kommunikationsteknologi gennemsyrer hverdagslivet og dermed skaber multimedierede og mediekonvergente lærings- og oplevelsesrum.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftUnge Paedagoger
    Vol/bind2011
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)78-84
    Antal sider7
    ISSN0106-5386
    StatusUdgivet - 2011

    Emneord

    • museumsdidaktik
    • medier, kommunikation og informationsteknologi
    • museumsoplevelse
    • børn og unge
    • museumsformidling

    Citer dette