Børns kulturoplevelse: Et udviklingspsykologisk perspektiv

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Abstract

Bogen bygger på to forskningsprojekter, som ud fra den samme metodologi undersøger vuggestue- og børnehavebørns æstetiske kulturoplevelser. Det ene forskningsprojekt, ”Vuggestue- og Børnehavebørns Æstetiske Erfaringer med Eventyr og Sang”, løb i 2021 og 2022, og undersøgte børns møde med eventyr og sang, musik. Det andet forskningsprojekt, ”Emotionalitet i Æstetikkens Potentielle Rum”, løber fra januar 2023 til december 2024, og handler om vuggestue- og børnehavebørns møde med æstetisk kultur i og uden for daginstitutioner. Her følges en kunstnergruppe, der laver moderne danseperformance med og for vuggestue- og børnehavebørn. Her følges også en kunstner, der arbejder med billedkunst med børn i vuggestue og børnehave. Metoden i begge forskningsprojekter er feltarbejde inspireret af spædbarnsobservation.
OriginalsprogDansk
ForlagSamfundslitteratur
StatusUnder udarbejdelse - 2025

Emneord

  • kulturoplevelse
  • kultur
  • æstetik
  • udvikling
  • udviklingspsykologi
  • spædbarnsobservation
  • eventyr
  • sang
  • dans
  • billedkunst
  • fortryllelse

Citer dette