Abstract
Pædagogisk arbejde med børneperspektiv er en grundlæggende etisk fordring og en ressource i kvalificering af det pædagogiske arbejde. Artiklen sætter fokus på, hvordan dette gælder både i forhold til hverdagens interaktioner, regler og rutiner, og i de større beslutninger vedrørende børnenes liv.
Artiklen beskæftiger sig især med to betydninger af børneperspektiv. Dels de voksnes forsøg på at sætte sig ind i, hvad barnet tænker, føler og oplever, og dels børnenes egne perspektiver: Deres tanker, oplevelser, følelser, fortolkninger, holdninger og intentioner. Det pointeres, at børns perspektiver ikke nødvendigvis er klar til at blive formuleret, når den voksne spørger, og at der ofte er tale om komplicerede problemstillinger, nogle gange med modsatrettede hensyn og ambivalente følelser.
Som vigtige redskaber til at erkende børneperspektiver nævnes blandt andet aktiv lytning, opmuntring af barnets fortælling, afholdelse fra afbrydelser og formaninger og plads til tavshed.
Artiklen beskæftiger sig især med to betydninger af børneperspektiv. Dels de voksnes forsøg på at sætte sig ind i, hvad barnet tænker, føler og oplever, og dels børnenes egne perspektiver: Deres tanker, oplevelser, følelser, fortolkninger, holdninger og intentioner. Det pointeres, at børns perspektiver ikke nødvendigvis er klar til at blive formuleret, når den voksne spørger, og at der ofte er tale om komplicerede problemstillinger, nogle gange med modsatrettede hensyn og ambivalente følelser.
Som vigtige redskaber til at erkende børneperspektiver nævnes blandt andet aktiv lytning, opmuntring af barnets fortælling, afholdelse fra afbrydelser og formaninger og plads til tavshed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Vera |
Udgave nummer | 69 |
Sider (fra-til) | 48-53 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 1120-8198 |
Status | Udgivet - dec. 2014 |
Emneord
- Børneperspektiv
- Inddragelse
- børn
- unge
- anerkendelse
- ligeværdighed
- pædagogisk arbejde