Atmosfære på arbejdspladsen i psykodynamisk belysning

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Resumé

    Artiklen klargør en række begreber og teoretiske forudsætninger for at forstå atmosfæren på arbejdspladser

    ud fra et psykodynamisk grundlag. Begrebet benyttes til at karakterisere kollektivt skabte følelsesmæssige kvaliteter

    ved interaktionelle situationer, som mennesker reagerer på ubevidst og ofte stærkt sensitivt. Udgangspunktet er dels et

    klassisk arbejde, nemlig Menzies analyse af sociale forsvarssystemer og -teknikker på et hospital, dels Hinschelwood &

    Skogstads videreudvikling af traditionen til at omfatte atmosfæren i organisationer og kulturelle betydningssystemer. Til

    sidst præsenteres en analyse af en ungdomsuddannelse ud fra den psykodynamiske socialpsykologiske synsvinkel.

    OriginalsprogDansk
    TitelAtmosfære i pædagogisk arbejde
    RedaktørerSøren Dupont, Ulla Liberg
    Udgivelses stedKøbenhavn K
    ForlagAkademisk Forlag
    Publikationsdato2008
    Udgave1
    Sider116-148
    ISBN (Trykt)978-87-500-3984-6
    StatusUdgivet - 2008

    Emneord

    • atmosfære
    • Tavistok
    • psykodynamisk organisationsteori
    • psykodynamisk forsvar
    • ungdomsuddannelse
    • læringsmiljø
    • læring

    Citer dette

    Andersen, A. S. (2008). Atmosfære på arbejdspladsen i psykodynamisk belysning. I S. Dupont, & U. Liberg (red.), Atmosfære i pædagogisk arbejde (1 udg., s. 116-148). København K: Akademisk Forlag.
    Andersen, Anders Siig. / Atmosfære på arbejdspladsen i psykodynamisk belysning. Atmosfære i pædagogisk arbejde. red. / Søren Dupont ; Ulla Liberg. 1. udg. København K : Akademisk Forlag, 2008. s. 116-148
    @inbook{a2738ed083be11ddab51000ea68e967b,
    title = "Atmosf{\ae}re p{\aa} arbejdspladsen i psykodynamisk belysning",
    abstract = "Artiklen klarg{\o}r en r{\ae}kke begreber og teoretiske foruds{\ae}tninger for at forst{\aa} atmosf{\ae}ren p{\aa} arbejdspladserud fra et psykodynamisk grundlag. Begrebet benyttes til at karakterisere kollektivt skabte f{\o}lelsesm{\ae}ssige kvaliteterved interaktionelle situationer, som mennesker reagerer p{\aa} ubevidst og ofte st{\ae}rkt sensitivt. Udgangspunktet er dels etklassisk arbejde, nemlig Menzies analyse af sociale forsvarssystemer og -teknikker p{\aa} et hospital, dels Hinschelwood &Skogstads videreudvikling af traditionen til at omfatte atmosf{\ae}ren i organisationer og kulturelle betydningssystemer. Tilsidst pr{\ae}senteres en analyse af en ungdomsuddannelse ud fra den psykodynamiske socialpsykologiske synsvinkel.",
    keywords = "atmosf{\ae}re, Tavistok, psykodynamisk organisationsteori, psykodynamisk forsvar, ungdomsuddannelse, l{\ae}ringsmilj{\o}, l{\ae}ring",
    author = "Andersen, {Anders Siig}",
    year = "2008",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-500-3984-6",
    pages = "116--148",
    editor = "S{\o}ren Dupont and Ulla Liberg",
    booktitle = "Atmosf{\ae}re i p{\ae}dagogisk arbejde",
    publisher = "Akademisk Forlag",
    edition = "1",

    }

    Andersen, AS 2008, Atmosfære på arbejdspladsen i psykodynamisk belysning. i S Dupont & U Liberg (red), Atmosfære i pædagogisk arbejde. 1 udg, Akademisk Forlag, København K, s. 116-148.

    Atmosfære på arbejdspladsen i psykodynamisk belysning. / Andersen, Anders Siig.

    Atmosfære i pædagogisk arbejde. red. / Søren Dupont; Ulla Liberg. 1. udg. København K : Akademisk Forlag, 2008. s. 116-148.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    TY - CHAP

    T1 - Atmosfære på arbejdspladsen i psykodynamisk belysning

    AU - Andersen, Anders Siig

    PY - 2008

    Y1 - 2008

    N2 - Artiklen klargør en række begreber og teoretiske forudsætninger for at forstå atmosfæren på arbejdspladserud fra et psykodynamisk grundlag. Begrebet benyttes til at karakterisere kollektivt skabte følelsesmæssige kvaliteterved interaktionelle situationer, som mennesker reagerer på ubevidst og ofte stærkt sensitivt. Udgangspunktet er dels etklassisk arbejde, nemlig Menzies analyse af sociale forsvarssystemer og -teknikker på et hospital, dels Hinschelwood &Skogstads videreudvikling af traditionen til at omfatte atmosfæren i organisationer og kulturelle betydningssystemer. Tilsidst præsenteres en analyse af en ungdomsuddannelse ud fra den psykodynamiske socialpsykologiske synsvinkel.

    AB - Artiklen klargør en række begreber og teoretiske forudsætninger for at forstå atmosfæren på arbejdspladserud fra et psykodynamisk grundlag. Begrebet benyttes til at karakterisere kollektivt skabte følelsesmæssige kvaliteterved interaktionelle situationer, som mennesker reagerer på ubevidst og ofte stærkt sensitivt. Udgangspunktet er dels etklassisk arbejde, nemlig Menzies analyse af sociale forsvarssystemer og -teknikker på et hospital, dels Hinschelwood &Skogstads videreudvikling af traditionen til at omfatte atmosfæren i organisationer og kulturelle betydningssystemer. Tilsidst præsenteres en analyse af en ungdomsuddannelse ud fra den psykodynamiske socialpsykologiske synsvinkel.

    KW - atmosfære

    KW - Tavistok

    KW - psykodynamisk organisationsteori

    KW - psykodynamisk forsvar

    KW - ungdomsuddannelse

    KW - læringsmiljø

    KW - læring

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-500-3984-6

    SP - 116

    EP - 148

    BT - Atmosfære i pædagogisk arbejde

    A2 - Dupont, Søren

    A2 - Liberg, Ulla

    PB - Akademisk Forlag

    CY - København K

    ER -

    Andersen AS. Atmosfære på arbejdspladsen i psykodynamisk belysning. I Dupont S, Liberg U, red., Atmosfære i pædagogisk arbejde. 1 udg. København K: Akademisk Forlag. 2008. s. 116-148