At spille på øret: Erfarelse og auralitet i jazzperformance

Jens Skou Olsen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Resumé

Denne afhandling skaber viden om, hvordan jazzmusikere, publikum og musikarrangører sammen skaber betingelser, der gør det muligt at opnå udvidede oplevelser gennem jazzperformance. Dette gøres ved at analysere jazzmusikeres smågruppe performancepraksis i et erfaringsteoretisk perspektiv ud fra en læsning af litteraturer om jazzperformance, jazzimprovisation og erfaringsteori samt empiriske studier i København og New York. Ud over at bidrage til en revideret forståelse af relationerne mellem jazzimprovisation, jazzperformance og jazzkultur, så lægger afhandlingen op til en revideret forståelse af jazzperformance som et socio-musikalsk kredsløb drevet af distinkte erfarelsesdimensioner. Afhandlingen bidrager teoretisk dels med en teori om erfarelsesdimensioner og dels med en typologi for jazzperformance situationer, der giver mulighed for at forstå jazzperformance som jazzkulturens måder at skabe, udvikle og transmittere jazzmusik og jazzkultur mellem generationerne.
SprogDansk
Udgivelses stedRoskilde Universitet
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider384
StatusUdgivet - 28 jan. 2016

Emneord

  • Erfarelse
  • Auralitet
  • Jazzperformance
  • Filosofisk æstetik
  • Improvisation
  • Musikkultur
  • Kommunikation

Citer dette

Olsen, J. S. (2016). At spille på øret: Erfarelse og auralitet i jazzperformance. Roskilde Universitet: Roskilde Universitet.
Olsen, Jens Skou. / At spille på øret : Erfarelse og auralitet i jazzperformance. Roskilde Universitet : Roskilde Universitet, 2016. 384 s.
@phdthesis{5b12fac4cd564dfe8d15c81c7c943735,
title = "At spille p{\aa} {\o}ret: Erfarelse og auralitet i jazzperformance",
abstract = "Denne afhandling skaber viden om, hvordan jazzmusikere, publikum og musikarrang{\o}rer sammen skaber betingelser, der g{\o}r det muligt at opnå udvidede oplevelser gennem jazzperformance. Dette g{\o}res ved at analysere jazzmusikeres smågruppe performancepraksis i et erfaringsteoretisk perspektiv ud fra en l{\ae}sning af litteraturer om jazzperformance, jazzimprovisation og erfaringsteori samt empiriske studier i K{\o}benhavn og New York. Ud over at bidrage til en revideret forståelse af relationerne mellem jazzimprovisation, jazzperformance og jazzkultur, så l{\ae}gger afhandlingen op til en revideret forståelse af jazzperformance som et socio-musikalsk kredsl{\o}b drevet af distinkte erfarelsesdimensioner. Afhandlingen bidrager teoretisk dels med en teori om erfarelsesdimensioner og dels med en typologi for jazzperformance situationer, der giver mulighed for at forstå jazzperformance som jazzkulturens måder at skabe, udvikle og transmittere jazzmusik og jazzkultur mellem generationerne.",
keywords = "Erfarelse, Auralitet, Jazzperformance, Filosofisk {\ae}stetik, Improvisation, Musikkultur, Kommunikation",
author = "Olsen, {Jens Skou}",
year = "2016",
month = "1",
day = "28",
language = "Dansk",
publisher = "Roskilde Universitet",

}

Olsen, JS 2016, At spille på øret: Erfarelse og auralitet i jazzperformance. Roskilde Universitet, Roskilde Universitet.

At spille på øret : Erfarelse og auralitet i jazzperformance. / Olsen, Jens Skou.

Roskilde Universitet : Roskilde Universitet, 2016. 384 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - At spille på øret

T2 - Erfarelse og auralitet i jazzperformance

AU - Olsen, Jens Skou

PY - 2016/1/28

Y1 - 2016/1/28

N2 - Denne afhandling skaber viden om, hvordan jazzmusikere, publikum og musikarrangører sammen skaber betingelser, der gør det muligt at opnå udvidede oplevelser gennem jazzperformance. Dette gøres ved at analysere jazzmusikeres smågruppe performancepraksis i et erfaringsteoretisk perspektiv ud fra en læsning af litteraturer om jazzperformance, jazzimprovisation og erfaringsteori samt empiriske studier i København og New York. Ud over at bidrage til en revideret forståelse af relationerne mellem jazzimprovisation, jazzperformance og jazzkultur, så lægger afhandlingen op til en revideret forståelse af jazzperformance som et socio-musikalsk kredsløb drevet af distinkte erfarelsesdimensioner. Afhandlingen bidrager teoretisk dels med en teori om erfarelsesdimensioner og dels med en typologi for jazzperformance situationer, der giver mulighed for at forstå jazzperformance som jazzkulturens måder at skabe, udvikle og transmittere jazzmusik og jazzkultur mellem generationerne.

AB - Denne afhandling skaber viden om, hvordan jazzmusikere, publikum og musikarrangører sammen skaber betingelser, der gør det muligt at opnå udvidede oplevelser gennem jazzperformance. Dette gøres ved at analysere jazzmusikeres smågruppe performancepraksis i et erfaringsteoretisk perspektiv ud fra en læsning af litteraturer om jazzperformance, jazzimprovisation og erfaringsteori samt empiriske studier i København og New York. Ud over at bidrage til en revideret forståelse af relationerne mellem jazzimprovisation, jazzperformance og jazzkultur, så lægger afhandlingen op til en revideret forståelse af jazzperformance som et socio-musikalsk kredsløb drevet af distinkte erfarelsesdimensioner. Afhandlingen bidrager teoretisk dels med en teori om erfarelsesdimensioner og dels med en typologi for jazzperformance situationer, der giver mulighed for at forstå jazzperformance som jazzkulturens måder at skabe, udvikle og transmittere jazzmusik og jazzkultur mellem generationerne.

KW - Erfarelse

KW - Auralitet

KW - Jazzperformance

KW - Filosofisk æstetik

KW - Improvisation

KW - Musikkultur

KW - Kommunikation

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - At spille på øret

PB - Roskilde Universitet

CY - Roskilde Universitet

ER -

Olsen JS. At spille på øret: Erfarelse og auralitet i jazzperformance. Roskilde Universitet: Roskilde Universitet, 2016. 384 s.