Abstract
Der er de seneste år kommet større fokus på, at forskning der involverer mennesker, kalder på noget andet og mere hos forskeren end blot at efterleve overordnede etiske principper. Kapitlerne i del 2 i denne bog afspejler alle sammen det forhold, at kvalitativ forskning fordrer kontinuerlig refleksivitet og opmærksomhed på de særlige situationer, som forskningsprojektets deltagere er i. I forlængelse af dette perspektiv præsenterer jeg tre etiske begreber, som det især kan være vigtigt at reflektere over i forskningsprocessor med børn og unge. Endvidere beskriver jeg med afsæt i et konkret forskningsprojekt nogle af de etiske situationer, der kan opstå i forskerens arbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Forskning med børn og unge : Etik og etiske dilemmaer |
Redaktører | Kirsten Elisa Petersen, Lars Ladefoged |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 12 jun. 2020 |
Sider | 211-221 |
Kapitel | 13 |
ISBN (Trykt) | 9788741275321 |
Status | Udgivet - 12 jun. 2020 |
Emneord
- Forskningsetik
- Børn og unge
- Situeret etik
- børneperspektiver
- Barndomsforskning