At måle og vurdere børn i dagtilbud: Og hvordan det påvirker pædagogisk praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Med en Dean-inspireret tilgang analyseres, hvordan anvendelsen af vurderingsinstrumenter påvirker pædagogisk praksis, og det diskuteres, hvilke utilsigtede konsekvenser anvendelsen kan medføre. Analysen er empirisk baseret på et casestudie af to daginstitutioner i Danmark, hvor der er udført fokusgruppeinterviews og indsamlet dokumenter. Det konkluderes, at instrumenterne påvirker den pædagogiske praksis gennem øget ansvarliggørelse, udbredelse af særlig tilrettelagte indsatser og konstruktion af normaliserende viden, der anvendes til at overvåge og styre både børn, pædagoger og institutioners præstationer, og at dette risikerer at medføre øget normalisering, stigmatisering og begrænsning af børns frie leg.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2019
Udgave nummer2
Sider (fra-til)53-62
Antal sider10
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - maj 2019

Citer dette

@article{4009fe8781bb4513b54061acc4a494b7,
title = "At m{\aa}le og vurdere b{\o}rn i dagtilbud: Og hvordan det p{\aa}virker p{\ae}dagogisk praksis",
abstract = "Med en Dean-inspireret tilgang analyseres, hvordan anvendelsen af vurderingsinstrumenter p{\aa}virker p{\ae}dagogisk praksis, og det diskuteres, hvilke utilsigtede konsekvenser anvendelsen kan medf{\o}re. Analysen er empirisk baseret p{\aa} et casestudie af to daginstitutioner i Danmark, hvor der er udf{\o}rt fokusgruppeinterviews og indsamlet dokumenter. Det konkluderes, at instrumenterne p{\aa}virker den p{\ae}dagogiske praksis gennem {\o}get ansvarligg{\o}relse, udbredelse af s{\ae}rlig tilrettelagte indsatser og konstruktion af normaliserende viden, der anvendes til at overv{\aa}ge og styre b{\aa}de b{\o}rn, p{\ae}dagoger og institutioners pr{\ae}stationer, og at dette risikerer at medf{\o}re {\o}get normalisering, stigmatisering og begr{\ae}nsning af b{\o}rns frie leg.",
author = "Falster, {Emil S{\o}bjerg}",
year = "2019",
month = "5",
language = "Dansk",
volume = "2019",
pages = "53--62",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "2",

}

At måle og vurdere børn i dagtilbud : Og hvordan det påvirker pædagogisk praksis. / Falster, Emil Søbjerg.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2019, Nr. 2, 05.2019, s. 53-62.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - At måle og vurdere børn i dagtilbud

T2 - Og hvordan det påvirker pædagogisk praksis

AU - Falster, Emil Søbjerg

PY - 2019/5

Y1 - 2019/5

N2 - Med en Dean-inspireret tilgang analyseres, hvordan anvendelsen af vurderingsinstrumenter påvirker pædagogisk praksis, og det diskuteres, hvilke utilsigtede konsekvenser anvendelsen kan medføre. Analysen er empirisk baseret på et casestudie af to daginstitutioner i Danmark, hvor der er udført fokusgruppeinterviews og indsamlet dokumenter. Det konkluderes, at instrumenterne påvirker den pædagogiske praksis gennem øget ansvarliggørelse, udbredelse af særlig tilrettelagte indsatser og konstruktion af normaliserende viden, der anvendes til at overvåge og styre både børn, pædagoger og institutioners præstationer, og at dette risikerer at medføre øget normalisering, stigmatisering og begrænsning af børns frie leg.

AB - Med en Dean-inspireret tilgang analyseres, hvordan anvendelsen af vurderingsinstrumenter påvirker pædagogisk praksis, og det diskuteres, hvilke utilsigtede konsekvenser anvendelsen kan medføre. Analysen er empirisk baseret på et casestudie af to daginstitutioner i Danmark, hvor der er udført fokusgruppeinterviews og indsamlet dokumenter. Det konkluderes, at instrumenterne påvirker den pædagogiske praksis gennem øget ansvarliggørelse, udbredelse af særlig tilrettelagte indsatser og konstruktion af normaliserende viden, der anvendes til at overvåge og styre både børn, pædagoger og institutioners præstationer, og at dette risikerer at medføre øget normalisering, stigmatisering og begrænsning af børns frie leg.

UR - http://www.dpt.dk/tidligere-udgivelser-2/2019-2/nr-2-maj

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2019

SP - 53

EP - 62

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 2

ER -