At få begrebet mening til at give mening i en praksisteoretisk ramme

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Begrebet mening er et af de mest artsdefinerende for os mennesker. Spørgsmål om mening er i spil i alle aspekter af vores liv, i alle vores handlinger, følelser og tanker. Ja, man kan i en vis forstand sige, at vi mennesker er dømt til mening, idet vi slet ikke kan lade være med at prøve at forstå den verden, vi er del af, ved at tolke, forbinde og kodificere de fænomener, vi støder på. For os mennesker er meningsforholdet uomgængeligt. Ikke desto mindre er det svært at blive klog på. For ikke alene er begrebet uhyre svært at afgrænse. På paradoksal vis er det samtidig et forhold, videnskaben historisk har brugt megen energi på at ignorere, udgrænse og indsnævre. Men hvad sker der, hvis vi sætter meningsbegrebet i centrum af vores selvforståelse og omverdens forhold? Hvad indebærer det og hvordan skal vi gribe det an? Det er nogle af de spørgsmål denne artikel diskuterer. Det sker ud fra en såkaldt praksisteoretisk tilgang, der argumenterer for, at vores forsøg på at få ting til at give mening, har afsæt i de handlesammenhænge vi indgår i, i hverdagen og vores daglige praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind25
Udgave nummer97
Sider (fra-til)38-60
Antal sider19
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - sep. 2015

Emneord

  • subjektvidenskab
  • kundskabsideal
  • mening
  • praksishermeneutik
  • praksisforskning
  • naturvidenskab
  • humaniora
  • kritisk psykologi
  • hermeneutik
  • Videnskabsteori
  • praksisteori

Citer dette

@article{d4c17ccb2857430db87b30af9c6c6093,
title = "At f{\aa} begrebet mening til at give mening i en praksisteoretisk ramme",
abstract = "Begrebet mening er et af de mest artsdefinerende for os mennesker. Sp{\o}rgsm{\aa}l om mening er i spil i alle aspekter af vores liv, i alle vores handlinger, f{\o}lelser og tanker. Ja, man kan i en vis forstand sige, at vi mennesker er d{\o}mt til mening, idet vi slet ikke kan lade v{\ae}re med at pr{\o}ve at forst{\aa} den verden, vi er del af, ved at tolke, forbinde og kodificere de f{\ae}nomener, vi st{\o}der p{\aa}. For os mennesker er meningsforholdet uomg{\ae}ngeligt. Ikke desto mindre er det sv{\ae}rt at blive klog p{\aa}. For ikke alene er begrebet uhyre sv{\ae}rt at afgr{\ae}nse. P{\aa} paradoksal vis er det samtidig et forhold, videnskaben historisk har brugt megen energi p{\aa} at ignorere, udgr{\ae}nse og indsn{\ae}vre. Men hvad sker der, hvis vi s{\ae}tter meningsbegrebet i centrum af vores selvforst{\aa}else og omverdens forhold? Hvad indeb{\ae}rer det og hvordan skal vi gribe det an? Det er nogle af de sp{\o}rgsm{\aa}l denne artikel diskuterer. Det sker ud fra en s{\aa}kaldt praksisteoretisk tilgang, der argumenterer for, at vores fors{\o}g p{\aa} at f{\aa} ting til at give mening, har afs{\ae}t i de handlesammenh{\ae}nge vi indg{\aa}r i, i hverdagen og vores daglige praksis.",
keywords = "subjektvidenskab, kundskabsideal, mening, praksishermeneutik, praksisforskning, naturvidenskab, humaniora, kritisk psykologi, hermeneutik, Videnskabsteori, praksisteori",
author = "Peter Busch-Jensen",
year = "2015",
month = "9",
language = "Dansk",
volume = "25",
pages = "38--60",
journal = "Kognition & Paedagogik",
issn = "0906-6225",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "97",

}

At få begrebet mening til at give mening i en praksisteoretisk ramme. / Busch-Jensen, Peter.

I: Kognition & Paedagogik, Bind 25, Nr. 97, 09.2015, s. 38-60.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - At få begrebet mening til at give mening i en praksisteoretisk ramme

AU - Busch-Jensen, Peter

PY - 2015/9

Y1 - 2015/9

N2 - Begrebet mening er et af de mest artsdefinerende for os mennesker. Spørgsmål om mening er i spil i alle aspekter af vores liv, i alle vores handlinger, følelser og tanker. Ja, man kan i en vis forstand sige, at vi mennesker er dømt til mening, idet vi slet ikke kan lade være med at prøve at forstå den verden, vi er del af, ved at tolke, forbinde og kodificere de fænomener, vi støder på. For os mennesker er meningsforholdet uomgængeligt. Ikke desto mindre er det svært at blive klog på. For ikke alene er begrebet uhyre svært at afgrænse. På paradoksal vis er det samtidig et forhold, videnskaben historisk har brugt megen energi på at ignorere, udgrænse og indsnævre. Men hvad sker der, hvis vi sætter meningsbegrebet i centrum af vores selvforståelse og omverdens forhold? Hvad indebærer det og hvordan skal vi gribe det an? Det er nogle af de spørgsmål denne artikel diskuterer. Det sker ud fra en såkaldt praksisteoretisk tilgang, der argumenterer for, at vores forsøg på at få ting til at give mening, har afsæt i de handlesammenhænge vi indgår i, i hverdagen og vores daglige praksis.

AB - Begrebet mening er et af de mest artsdefinerende for os mennesker. Spørgsmål om mening er i spil i alle aspekter af vores liv, i alle vores handlinger, følelser og tanker. Ja, man kan i en vis forstand sige, at vi mennesker er dømt til mening, idet vi slet ikke kan lade være med at prøve at forstå den verden, vi er del af, ved at tolke, forbinde og kodificere de fænomener, vi støder på. For os mennesker er meningsforholdet uomgængeligt. Ikke desto mindre er det svært at blive klog på. For ikke alene er begrebet uhyre svært at afgrænse. På paradoksal vis er det samtidig et forhold, videnskaben historisk har brugt megen energi på at ignorere, udgrænse og indsnævre. Men hvad sker der, hvis vi sætter meningsbegrebet i centrum af vores selvforståelse og omverdens forhold? Hvad indebærer det og hvordan skal vi gribe det an? Det er nogle af de spørgsmål denne artikel diskuterer. Det sker ud fra en såkaldt praksisteoretisk tilgang, der argumenterer for, at vores forsøg på at få ting til at give mening, har afsæt i de handlesammenhænge vi indgår i, i hverdagen og vores daglige praksis.

KW - subjektvidenskab

KW - kundskabsideal

KW - mening

KW - praksishermeneutik

KW - praksisforskning

KW - naturvidenskab

KW - humaniora

KW - kritisk psykologi

KW - hermeneutik

KW - Videnskabsteori

KW - praksisteori

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 25

SP - 38

EP - 60

JO - Kognition & Paedagogik

JF - Kognition & Paedagogik

SN - 0906-6225

IS - 97

ER -