Abstract
Begrebet læringsmiljø har vundet indpas mange steder i arbejdslivet over de seneste to årtier. Læringsmiljø er indskrevet i aftaler og overenskomster som afgørende for medarbejdernes kompetenceudvikling, og udvikling af virksomhedens læringsmiljø er blevet en ny ledelsesopgave. Men selvom der både tales og aftales meget om læringsmiljø, så er der kun lidt forskning i arbejdslivets læringsmiljøer, særligt i dansk sammenhæng. Hvad et læringsmiljø er, og hvordan det fungerer, er stærkt underbelyst, hvis man eksempelvis sammenligner med, hvordan arbejdsmiljøet er undersøgt, defineret og reguleret.
Formålet med denne artikel er derfor at undersøge, hvad forskningen kan fortælle os om læringsmiljøer og deres betydning for læring i arbejdslivet. Den undersøger spørgsmålet om, hvad et læringsmiljø er, og hvilke dimensioner der indgår i et læringsmiljø. Den inddrager centrale bidrag fra de seneste årtiers forskning i arbejdslivets læringsmiljøer samt fra den øvrige forskning i læring i arbejdslivet. Desuden stiller den spørgsmålet, om læringsmiljøet kan forstås uafhængigt af deltagerne i miljøet og undersøger, hvordan de forskellige bidrag opfatter forholdet mellem læringsmiljøet og det lærende subjekt. Artiklen afsluttes med et bud på, hvordan subjektive og objektive læringsressourcer kan forstås i tilknytning til et begreb om læringsmiljøer.
Formålet med denne artikel er derfor at undersøge, hvad forskningen kan fortælle os om læringsmiljøer og deres betydning for læring i arbejdslivet. Den undersøger spørgsmålet om, hvad et læringsmiljø er, og hvilke dimensioner der indgår i et læringsmiljø. Den inddrager centrale bidrag fra de seneste årtiers forskning i arbejdslivets læringsmiljøer samt fra den øvrige forskning i læring i arbejdslivet. Desuden stiller den spørgsmålet, om læringsmiljøet kan forstås uafhængigt af deltagerne i miljøet og undersøger, hvordan de forskellige bidrag opfatter forholdet mellem læringsmiljøet og det lærende subjekt. Artiklen afsluttes med et bud på, hvordan subjektive og objektive læringsressourcer kan forstås i tilknytning til et begreb om læringsmiljøer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Arbejdsliv |
Vol/bind | 24 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 25-38 |
ISSN | 1399-1442 |
DOI | |
Status | Udgivet - 1 jun. 2022 |
Emneord
- Læring i arbejdslivet
- Læringsrum
- Ressourcer for læring