Andetsprogsundervisning for voksne - et kritisk perspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

I kapitlet diskuteres hvorfor det er nødvendigt med et kritisk perspektiv på andetsprogsundervisningen, og dernæst undersøges hvilke sprogpædagogiske tilgange (tilvägagångssätt) der giver mulighed for kritisk pædagogisk praksis.

At anvende, lære og undervise i et andet sprog er sociale og kulturelle handlinger, og det indebærer at man indgår i magtrelationer og kulturelle normer når man deltager i disse handlinger. Det gælder på flere niveauer.

De politisk fastlagte dagsordener for undervisningen, uddannelsesstedets strategiske mål og lærernes sprogpædagogiske valg har alle betydning for om kursisterne indgår i en læringskultur der tilpasser dem til bestemte sociale roller og identiteter, eller om de får mulighed for at indgå i overskridende læreprocesser der er personligt meningsfulde og kan bidrage til deres myndiggørelse (empowerment).

I andetsprogsundervisningen skal der skabes et samspil med kursisternes (kursdeltagarnas) hverdagsliv/arbejdsliv. Også her er der magtforhold på spil – det kan være i form af social marginalisering og en restriktiv arbejdskultur – og her kan sprogundervisningen være et myndiggørende modspil.

For sproglærerne afhænger mulighederne for at skabe en kritisk myndiggørende læringskultur af de sprogpædagogiske valg de træffer. Lærernes valg har betydning for kursisternes valgmuligheder. En af de dominerende sprogdidaktiske tilgange har i mange år været den kommunikative, og i min præsentation vil jeg diskutere om/hvordan denne tilgang kan bidrage til myndiggørende læreprocesser, og supplere med mulighederne med en sociokulturel og en biografisk tilgang.

Artiklen er baseret på konkrete erfaringer og eksempler fra undervisning af voksne flygtninge/indvandrere med særlig fokus på arbejdsrettet sprogundervisning.



OriginalsprogDansk
TitelMöjligheter til lärande : andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
RedaktørerKristina Aldén, Mikael Olofsson
Antal sider12
UdgivelsesstedStockholm
ForlagLiber
Publikationsdatookt. 2022
Sider105-117
Kapitel7
ISBN (Trykt)9789147146956
StatusUdgivet - okt. 2022
BegivenhedSymposium 2022 - Möjligheter til lärande: Andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv - Stockholms Universitet (Online), Stockholm, Sverige
Varighed: 13 okt. 202214 okt. 2022
Konferencens nummer: 9

Symposium

SymposiumSymposium 2022 - Möjligheter til lärande
Nummer9
LokationStockholms Universitet (Online)
Land/OmrådeSverige
ByStockholm
Periode13/10/202214/10/2022

Emneord

  • Andetsprogsundervisning
  • Kritisk perspektiv

Citer dette