Ændrede relationer mellem hjem og institution: Forældresamarbejdets form og indhold

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Kapitlet viser, at når daginstitutioner beskrives som servicetilbud, der skal styrke børnenes kompetenceudvikling, kan det forstærke forældres tendens til at sætte lighed mellem kvalitet og synlige (skolastiske) aktiviteter i daginstitutionerne. Samtidig viser kapitlet, at forældre i dagligdagen har en række andre forventninger til samarbejdet med personalet i daginstitutionerne. Det daglige samarbejde drejer sig ofte om basale opdragelsesmæssige opgaver. Her er det afgørende for barnets udvikling, at der etableres et samspil mellem disse og udveksling af forskellige perspektiver og viden om barnet. Dette samspil har imidlertid meget vanskelige vilkår i institutionshverdagen.
    OriginalsprogDansk
    TitelKampen om daginstitutionen : Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession
    RedaktørerJohn Benedicto Krejsler, Annegrethe Ahrenkiel, Camilla Schmidt
    Antal sider18
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagFrydenlund Academic
    Publikationsdato2014
    Sider165-183
    Kapitel7
    ISBN (Trykt)978-87-7118-322-1
    StatusUdgivet - 2014

    Citer dette