Abstract
Kapitlet viser, at når daginstitutioner beskrives som servicetilbud, der skal styrke børnenes kompetenceudvikling, kan det forstærke forældres tendens til at sætte lighed mellem kvalitet og synlige (skolastiske) aktiviteter i daginstitutionerne. Samtidig viser kapitlet, at forældre i dagligdagen har en række andre forventninger til samarbejdet med personalet i daginstitutionerne. Det daglige samarbejde drejer sig ofte om basale opdragelsesmæssige opgaver. Her er det afgørende for barnets udvikling, at der etableres et samspil mellem disse og udveksling af forskellige perspektiver og viden om barnet. Dette samspil har imidlertid meget vanskelige vilkår i institutionshverdagen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Kampen om daginstitutionen : Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession |
Redaktører | John Benedicto Krejsler, Annegrethe Ahrenkiel, Camilla Schmidt |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Frydenlund Academic |
Publikationsdato | 2014 |
Sider | 165-183 |
Kapitel | 7 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7118-322-1 |
Status | Udgivet - 2014 |