Ændrede relationer mellem hjem og institution

Forældresamarbejdets form og indhold

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Resumé

    Kapitlet viser, at når daginstitutioner beskrives som servicetilbud, der skal styrke børnenes kompetenceudvikling, kan det forstærke forældres tendens til at sætte lighed mellem kvalitet og synlige (skolastiske) aktiviteter i daginstitutionerne. Samtidig viser kapitlet, at forældre i dagligdagen har en række andre forventninger til samarbejdet med personalet i daginstitutionerne. Det daglige samarbejde drejer sig ofte om basale opdragelsesmæssige opgaver. Her er det afgørende for barnets udvikling, at der etableres et samspil mellem disse og udveksling af forskellige perspektiver og viden om barnet. Dette samspil har imidlertid meget vanskelige vilkår i institutionshverdagen.
    OriginalsprogDansk
    TitelKampen om daginstitutionen : Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession
    RedaktørerJohn Benedicto Krejsler, Annegrethe Ahrenkiel, Camilla Schmidt
    Antal sider18
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagFrydenlund Academic
    Publikationsdato2014
    Sider165-183
    Kapitel7
    ISBN (Trykt)978-87-7118-322-1
    StatusUdgivet - 2014

    Citer dette

    Ahrenkiel, A. (2014). Ændrede relationer mellem hjem og institution: Forældresamarbejdets form og indhold. I J. B. Krejsler, A. Ahrenkiel, & C. Schmidt (red.), Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession (s. 165-183). Frederiksberg: Frydenlund Academic.
    Ahrenkiel, Annegrethe. / Ændrede relationer mellem hjem og institution : Forældresamarbejdets form og indhold. Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. red. / John Benedicto Krejsler ; Annegrethe Ahrenkiel ; Camilla Schmidt. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2014. s. 165-183
    @inbook{1a695dab30cf47e6a903a02695785da8,
    title = "{\AE}ndrede relationer mellem hjem og institution: For{\ae}ldresamarbejdets form og indhold",
    abstract = "Kapitlet viser, at n{\aa}r daginstitutioner beskrives som servicetilbud, der skal styrke b{\o}rnenes kompetenceudvikling, kan det forst{\ae}rke for{\ae}ldres tendens til at s{\ae}tte lighed mellem kvalitet og synlige (skolastiske) aktiviteter i daginstitutionerne. Samtidig viser kapitlet, at for{\ae}ldre i dagligdagen har en r{\ae}kke andre forventninger til samarbejdet med personalet i daginstitutionerne. Det daglige samarbejde drejer sig ofte om basale opdragelsesm{\ae}ssige opgaver. Her er det afg{\o}rende for barnets udvikling, at der etableres et samspil mellem disse og udveksling af forskellige perspektiver og viden om barnet. Dette samspil har imidlertid meget vanskelige vilk{\aa}r i institutionshverdagen.",
    author = "Annegrethe Ahrenkiel",
    year = "2014",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7118-322-1",
    pages = "165--183",
    editor = "Krejsler, {John Benedicto } and Annegrethe Ahrenkiel and Camilla Schmidt",
    booktitle = "Kampen om daginstitutionen",
    publisher = "Frydenlund Academic",

    }

    Ahrenkiel, A 2014, Ændrede relationer mellem hjem og institution: Forældresamarbejdets form og indhold. i JB Krejsler, A Ahrenkiel & C Schmidt (red), Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. Frydenlund Academic, Frederiksberg, s. 165-183.

    Ændrede relationer mellem hjem og institution : Forældresamarbejdets form og indhold. / Ahrenkiel, Annegrethe.

    Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. red. / John Benedicto Krejsler; Annegrethe Ahrenkiel; Camilla Schmidt. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2014. s. 165-183.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    TY - CHAP

    T1 - Ændrede relationer mellem hjem og institution

    T2 - Forældresamarbejdets form og indhold

    AU - Ahrenkiel, Annegrethe

    PY - 2014

    Y1 - 2014

    N2 - Kapitlet viser, at når daginstitutioner beskrives som servicetilbud, der skal styrke børnenes kompetenceudvikling, kan det forstærke forældres tendens til at sætte lighed mellem kvalitet og synlige (skolastiske) aktiviteter i daginstitutionerne. Samtidig viser kapitlet, at forældre i dagligdagen har en række andre forventninger til samarbejdet med personalet i daginstitutionerne. Det daglige samarbejde drejer sig ofte om basale opdragelsesmæssige opgaver. Her er det afgørende for barnets udvikling, at der etableres et samspil mellem disse og udveksling af forskellige perspektiver og viden om barnet. Dette samspil har imidlertid meget vanskelige vilkår i institutionshverdagen.

    AB - Kapitlet viser, at når daginstitutioner beskrives som servicetilbud, der skal styrke børnenes kompetenceudvikling, kan det forstærke forældres tendens til at sætte lighed mellem kvalitet og synlige (skolastiske) aktiviteter i daginstitutionerne. Samtidig viser kapitlet, at forældre i dagligdagen har en række andre forventninger til samarbejdet med personalet i daginstitutionerne. Det daglige samarbejde drejer sig ofte om basale opdragelsesmæssige opgaver. Her er det afgørende for barnets udvikling, at der etableres et samspil mellem disse og udveksling af forskellige perspektiver og viden om barnet. Dette samspil har imidlertid meget vanskelige vilkår i institutionshverdagen.

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-7118-322-1

    SP - 165

    EP - 183

    BT - Kampen om daginstitutionen

    A2 - Krejsler, John Benedicto

    A2 - Ahrenkiel, Annegrethe

    A2 - Schmidt, Camilla

    PB - Frydenlund Academic

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Ahrenkiel A. Ændrede relationer mellem hjem og institution: Forældresamarbejdets form og indhold. I Krejsler JB, Ahrenkiel A, Schmidt C, red., Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. Frederiksberg: Frydenlund Academic. 2014. s. 165-183