Udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer

    Projekter: ProjektForskning

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer



    Projektbeskrivelse



    Nyliberale styringsformer har som konsekvens, at pædagogfagligheden underlægges krav om ”produktivitet” og ”service”. Det underminerer arbejdets kvalitet, både forstået som pædagogisk arbejde og som pædagogernes arbejde. Det er projektets tese, at pædagogfagligheden i sin kerne har en social kvalitet, der rækker ud over reproduktion af den pædagogiske institutionshverdag. Den er orienteret mod at skabe sammenhæng i hverdagslivet – for børnene, forældrene og for pædagogerne selv. Projektet fokuserer på: 1. Hvordan de aktuelle politik- og styringsformer virker ind på pædagogernes arbejde. 2. Pædagogers, lederes, forældres og børns forslag til en institutionspraksis baseret på en udvikling af pædagogfaglighedens sociale kvalitet. Analyser af læreprocesser i pædagogers arbejde vil skabe ny viden om, hvordan pædagogers faglighed kan bidrage til nye perspektiver på sammenhænge mellem pædagogik, politik, økonomi og forvaltning.
    Akronym(Faglighedsprojektet)
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/08/200831/12/2011

    Emneord

    • daginstitutioner, daginstitutionsarbejde, pædagogfaglighed, neoliberale styringsformer, velfærdsparadigme

    Publikation

    • 2 Bog
    • 1 Bidrag til bog/antologi
    • 1 Paper
    • 1 Tidsskriftartikel

    Daginstitutionen til hverdag: den upåagtede faglighed

    Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M. & Warring, N., 30 jan. 2013, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 148 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

    Den gode vuggestue og den upåagtede faglighed

    Ahrenkiel, A. & Nielsen, B. S., 18 mar. 2013, Den gode vuggestue. Stechmann, B. (red.). FOA: FOA, s. 20-21 2 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Faglighed og interessevaretagelse i velfærdsarbejde: - med daginstitutioner som eksempel

    Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M. & Warring, N., mar. 2011, I : Tidsskrift for Arbejdsliv. 13, 1, s. 31-46 16 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Professional Knowledge and Everyday Practice

    Schmidt, C., 7 sep. 2011. 10 s.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskning

    Fil