Sense-making strategier og innovation i virtuelle verdener - en kritisk analyse af nye markedsdynamikker og ledelse, kulturel innovation og videnskonstruktion

    Projekter: ProjektForskning

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Projektet skaber ny viden om brugerdreven innovation i virtuelle verdener (VW), fx Second Life, Eve og World of Warcraft. De er befolkede af millioner af brugere og rollespillere, der agerer som virtuelle figurer i et globalt 3D univers. Virtuelle verdener genererer brugerdrevne innovationer i mange former. Det kan være produktion og handel med virtuelle genstande, udstyr og avatarer, konsulentydelser (fx House of Horizons), services (fx Wonderful Denmark), kulturelle events (fx Roskilde Library Hangouts) offentlighed (fx Info Island) og uddannelse (fx Saxo Bank). Der opstår nye former for kommunikation, ledelse, organisering (fx Daedalusprojektet) og for konstruktion af viden. Og nye ideer iværksættes ofte af brugerne selv gennem dedikerede ’communities’.
    Mange udsagn præger medierne og den offentlige debat. Udsagnene svinger fra, at der er hurtige millionfortjenester til udsagn om, at den virtuelle virksomhed aldrig kan blive rentabel. Er det værd at investere tid og ressourcer i innovation af erhverv og praksis i virtuelle verdener, eller er det spild af tid og ressourcer? Er der en gensidig transferværdi mellem de innovative produkter, ydelser, services i og udenfor VW?
    Projektets formål er at skabe ny viden, der kan give et grundlag for at vurdere spørgsmål som disse. Dialogisk forskningskommunikation er tillige en væsentlig del af projektet, som bygger på et tæt samarbejde med aktører udenfor forskningsverdenen. RUC, CBS, UNI-C og Innovation Lab er partnere i projektet.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/01/200701/07/2012

    Finansiering

    • KINO, Det Strategiske Forskningsråd

    Emneord

    • virtuelle verdener, videndeling, innovation, kommunikation, sense-making

    Publikationer

    Dialogical ethics and reflections on unfinalizability: An analysis of dissenting voices in a film contest study

    Frølunde, L., 2013, Knowledge and Power in Collaborative Research: A Reflexive Approach. Phillips, L., Kristiansen, M., Gunnarsson, E. & Vehvilainen, M. (red.). New York, London: Routledge, s. 171-190 19 s. ( Routledge Advances in Research Methods).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Facing the Audience: Dialogic Theory and the Hybrid Animated Film

    Frølunde, L., 15 jul. 2013, Understanding Machinima: Filmmaking in Virtual Worlds. Ng, J. (red.). London and New York: Bloomsbury Academic, s. 85-107 22 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Animated war: Perspectives on resemiosis and authorship applied to two DIY film projects

    Bidragets oversatte titel: Animeret krigFrølunde, L., 1 feb. 2012, I : Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies. 18, 1, s. 93-103 11 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Fil

    Dealing with the dilemmas of collaborative research

    Phillips, L. J., 29 okt. 2012. 15 s.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

    Aktiviteter

    Læreprocesser og virtuelle miljøer

    Sisse Siggaard Jensen (Taler)

    20 jan. 2012

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedDeltagelse i workshop, seminar og kursus

    Electoral Committee Cyprus University of Technology (Ekstern organisation)

    Sisse Siggaard Jensen (Medlem)

    18 okt. 201121 okt. 2011

    Aktivitet: MedlemsskabMedlemskab af udvalg, råd og nævn

    Virtual Worlds Research Project Seminar

    Sisse Siggaard Jensen (Arrangør)

    14 apr. 2011

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedDeltagelse i workshop, seminar og kursus

    Digital culture and communication (Tidsskrift)

    Sisse Siggaard Jensen (Fagfællebedømmer)

    23 jun. 201111 jul. 2011

    Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelsePeer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning

    Presse/medier

    Køter

    Sisse Siggaard Jensen

    27/10/2008

    1 Mediebidrag

    Presse/medie

    Køter

    Sisse Siggaard Jensen

    22/10/2008

    1 Mediebidrag

    Presse/medie

    Second Life. Tema

    Sisse Siggaard Jensen

    12/09/2008

    1 Mediebidrag

    Presse/medie

    Nyheder

    Sisse Siggaard Jensen

    25/08/2008

    1 Mediebidrag

    Presse/medie