Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet sætter fokus på, hvilken betydning den øgede skoleforberedelse i daginstitutionerne har for forældresamarbejdet, på hvilke forestillinger om børn og barndom, der præger henholdsvis pædagoger og forældre, og på, hvad den øgede skoleforberedelse betyder for pædagogers og forældres forventninger til hinanden. Projektet retter opmærksomheden mod opfattelser af børn som ’afvigende’ og ’normale’ - både i hjem og institution og på, hvordan forskelle i opfattelser får betydning i mødet mellem pædagoger og forældre. Projektet interesserer sig derudover for forskelle mellem forældre knyttet til fx klasse, køn og kultur, og inddrager et internationalt sammenlignende perspektiv på relationen mellem hjem og institution i New Zealand, Danmark og Singapore.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/12/2015 → 01/02/2018 |
Samarbejdspartnere
- Roskilde Universitet (leder)
- Aarhus Universitet (Projektpartner)
Emneord
- Parathed
- skoleparathed
- forældresamarbejde
- normalitet
- afvigelse
- pædagogik
- komparative studier
- børn
- overgange
Projekter
- 3 Afsluttet
-
Pædagogik mellem policy og praksis
Ahrenkiel, A., Kampmann, J., Warring, N., Gulløv, E. & Holm, L.
01/09/2015 → 01/05/2018
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
At have det godt
Chimirri, N. A., Gitz-Johansen, T., Juhl, P. & Rasmussen, K.
28/08/2015 → 01/02/2018
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Kampe om pædagogisk viden i praksis
Mogensen, K., Nielsen, S. B. & Krøjer, J.
01/01/2015 → 01/06/2018
Projekter: Projekt › Forskning
Fil