Pædagogers viden og professionalitet i samarbejdet om børns fællesskaber - med særlig henblik på styrkelse af fritidspædagogikken.

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet sætter fokus på pædagogers viden om og måder at arbejde med børns sociale liv i fritidsinstitutioner. Børn lever deres liv sammen og på tværs af forskellige steder som fx fritid, skole og foranstaltninger til at hjælpe børn i vanskeligheder. Men viden om børns fælles hverdagsliv mangler ofte i beskrivelser og beslutningsprocesser om børn. Projektet lægger derfor vægt på fritidspædagogers position i det tværfaglige samarbejde om børn, og pædagogers mulighed for at komme til orde med deres viden fra børnenes fælles dagligdag i institutionen.
Projektet organiseres som et praksisforskningsprojekt hvor pædagoger og forskere sammen udforsker den pædagogiske praksis - gennem observationer, fælles bearbejdning og analyse, diskussion af resultater, interviews og temadage.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato11/08/201029/06/2012

Finansiering

  • <ingen navn>: € 1.905,00

Publikationer

Børns fællesskaber og fællesskabernes betydning: analyseret i indskolingen fra børnehave til 1. klasse og SFO

Stanek, A. H., 2011, Roskilde Universitet. 393 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Børneperspektiver på den SFO-pædagogiske praksis

Stanek, A. H., 2010, SFO- og fritidspædagogik: før, nu og i fremtiden. Ankerstjerne, T. (red.). Dafolo, s. 125-160

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Børnefællesskaber ved skolestart

Stanek, A. H., 2008, I : Skolestart. 38

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Er der plads til pædagogik i praksis? om de pædagogiske opgaver og de pædagogiske handlemuligheder

Stanek, A. H., 2008, Faget Pædagogik. Tuft, K. & Aabro, C. (red.). Værløse: Billesøe og Baltzer, s. 412-430 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning