En video skal vise ledelsespraksis med baggrund i RUC's uddannelsesregime. Vort regime er præget af problemorientering og kollektivt akademsik arbejde, og at både forskere og administrativt system tager de studrendes valg alvorligt - indenfor de akademiske grænser. Desuden er det karakteristisk ved at man starter uddannelsen med akademisk uddannelse, i stedet for uendelig indlæring af forskernes egen forskningskultur. Uddannelsen er akademisk og centreret om de studerende. Det sætter sit præg i prakssi efter kandidateksamen For medarbejdere betyder det at de er meget bedre til at samarbejde end andre kandidater, samtidigt med at de ikke mister målet. For ledere får uddannelsen ogsåp konsekvenser. Denne video viser toplederes og mellemlederes preferencer og kompetencer og strategilægning, set på baggrund af deres samfundsvidenskabelige, og navnlig erhvervsøkonomiske uddannelse på RUC. På den måde kan vi forklare betydningen af problemorienteret ledelse og avancerede kollektive videns-kompetencer, der p.t. ikke findes beskrevet i det officielle Danmarks sprog.
Der er gennemført interviews med syv ledere med akademisk baggrund på RUC. Direktør for CBS, Organisationschef i Københavns Kommune, Vicedireltør i Coloplast, HR-chef i Siemens Danmark, Professor på DPU, Afdelingsleder TI og Direktøren i Danmarks Naturfredsningsforening.
På grund af at medhjælperen Rasmus Holm er travlt opgaget af sit studium, fortsættes videoredaktionen i juni og henover sommeren.
Jeg regner emd at der vi foreligge to CD-er af ca. 20 min., som belyser hvorledes ledernes praksis er forankret i henholdsvis problemorientering og kompetencer i kollektivt projektarbejde med viden. kollektivt